Zomer 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2015

Bericht door Dick » 25-08-2015 22:58

Zowel gisteren als vandaag alleen regen in de nachtelijke uren en 's avonds. In tegenstelling tot Ko ben ik daar erg dankbaar voor, want werken in de regen is maar niks gemaakt ;-(((. Het zijn ook bepaald geen kinderachtige hoeveelheden. Binnen twee dagen is augustus een natte maand geworden.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2015

Bericht door Ko » 26-08-2015 13:33

Jan Visser schrijft vandaag:

Het aantal zomerse dagen in De Bilt bedraagt (vanaf 1 juni) inmiddels 25 tegen normaal tot 1 september 21. Vorig jaar waren dat er 20 en in de zomer van 2013 werd het op 24 dagen tenminste 25,0º.



Dit jaar en twee jaar terug dus TEVEEL zomerse dagen, vorig jaar normaal. Dan is dat ook weer duidelijk, voor diegene die vindt dat de zomer tegenvalt.

Ik weliswaar maar dan op een ander vlak.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2015

Bericht door John » 27-08-2015 12:43

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Zowel gisteren als vandaag alleen regen in de nachtelijke uren en 's avonds. In tegenstelling tot Ko ben ik daar erg dankbaar voor, want werken in de regen is maar niks gemaakt ;-(((. Het zijn ook bepaald geen kinderachtige hoeveelheden. Binnen twee dagen is augustus een natte maand geworden.


Vandaag dan in het land van Ko toch echte overdagregen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2015

Bericht door Ko » 27-08-2015 13:44

Yep, en het knmi zat er weer best wel naast. Die zeiden alleen het zuidoosten regen, maar de regen weet zich over het grootste deel van het land uit te spreiden.

Voor de zomer zelf maakt het voor mij niet meer uit. Die was, is en blijft mislukt. Veel te veel zomerse dagen en dat is cruciaal, dan kan de zomer al niet meer slagen. Tenzij augustus koel was verlopen maar dat is niet gebeurd.

Wel is de theorie (zeer) warme en (zeer) droge eerste helft zomer - natte tweede helft weer uitgekomen, net als in 2006 en 2010. Op de valreep deze laatste augustusweek, met de regen van vandaag meegerekend tot nu toe zo'n 136 mm. In augustus 2006 kwam ik aan 150 mm en augustus 2010 zelfs 206 mm.

Als het vandaag nog even flink doorregent kan ik nog voorbij augustus 2006 komen, de komende dagen zal het niet echt regenen.
Laatst gewijzigd door Ko op 27-08-2015 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2015

Bericht door Dick » 27-08-2015 18:33

Vandaag konden we de ergste bui overdag grotendeels ontwijken door een kwartier eerder te gaan lunchen. Bij ons betekent dat overigens: boterhammen opeten in de bus of pickup. Na een half uur druppelde het alleen nog. De tweede bui vanaf 14.15 stelde niet veel voor. Frisse dag: Tx 17,8. De zon heb ik vandaag niet gezien.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2015

Bericht door Sebastiaan » 28-08-2015 12:03

Reinier vd Berg legt een verband met mogelijke veranderingen in de Golfstroom. Dat vind ik nogal wat!

Zuidwestenwind

Het is de zomer met een steeds terugkerend patroon. Geholpen door een bovennormale depressieactiviteit op de Atlantische Oceaan, hadden we in onze omgeving geregeld te maken met een zuidelijke of zuidwestelijke stroming. De verhoogde depressieactiviteit is overigens geen toeval, maar heeft waarschijnlijk te maken met vrij grote temperatuurafwijkingen van het zeewater op de Atlantische Oceaan. Waarbij het te vroeg is om er over te speculeren, in hoeverre dit toevallig dit seizoen een rol speelt, of dat er mogelijkerwijs een structurele verandering gaande is op de Oceaan.

Warme golfstroom

Er zijn immers studies die er op wijzen dat door het smelten van steeds meer landijs op noordelijke breedten, met name van Groenland, de warme golfstroom zou verzwakken of zelfs echt zou kunnen stagneren. De golfstroom voert tropisch warm zeewater vanuit onder meer het Caribische gebied noordwaarts, richting het poolgebied. Een deel van dat warmere water stroomt uiteindelijk zelfs richting Noorse zee en Noordzee. Als het water in het Poolgebied minder zout wordt, door het smelten van landijs, zou het water ook moeilijker wegzinken naar de bodem. Waardoor de golfstroom zou kunnen verzwakken. Of dit nu al een rol speelt, is dus nog onzeker.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2015

Bericht door Sebastiaan » 28-08-2015 12:08

Woensdagavond, 26 augustus 2015. Ik zal hem niet snel vergeten! Rond 21 uur ging ik mijn hond uitlaten. Of zoals ik het vaak zeg: ik volg hem trouw :mrgreen:

Ik kijk vrijwel geen tv en internet doe ik ook vrij weinig, dus ik had geen idee wat voor weer het zou worden. Overigens geen tv kijken is super! Eenmaal buiten aangekomen, begon het eerst zachtjes te regenen, de donkere, dreigende wolken verraadde al weinig goeds. Maar ik dacht nog, wat is nu de kans dat het echt flink los gaat?! Maar dat ging het dus wel! In tijden niet zo'n heftig onweer en plensbuien meegemaakt. Het was sensationeel. Veel hoogte-onweer, keiharde donderslagen, intense regenval en bij mij een grote grijns op mijn gezicht. Bij zulk weer komt er altijd een soort van oergevoel naar boven drijven. Heerlijk. Ik heb dat bijv. ook bij -5c en NO 5 tegen op de schaats. Na een halfuur was het over en uit. Compleet doorweekt kwamen we weer thuis. Ik heel gelukkig en mijn hond waarschijnlijk ook, al was het maar omdat hij zijn dagelijkse portie voer zou krijgen. Al met al een zeer leuke avond!

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2015

Bericht door John » 28-08-2015 15:52

Sebastiaan schreef:Reinier vd Berg legt een verband met mogelijke veranderingen in de Golfstroom. Dat vind ik nogal wat!

Zuidwestenwind

Het is de zomer met een steeds terugkerend patroon. Geholpen door een bovennormale depressieactiviteit op de Atlantische Oceaan, hadden we in onze omgeving geregeld te maken met een zuidelijke of zuidwestelijke stroming. De verhoogde depressieactiviteit is overigens geen toeval, maar heeft waarschijnlijk te maken met vrij grote temperatuurafwijkingen van het zeewater op de Atlantische Oceaan. Waarbij het te vroeg is om er over te speculeren, in hoeverre dit toevallig dit seizoen een rol speelt, of dat er mogelijkerwijs een structurele verandering gaande is op de Oceaan.

Warme golfstroom

Er zijn immers studies die er op wijzen dat door het smelten van steeds meer landijs op noordelijke breedten, met name van Groenland, de warme golfstroom zou verzwakken of zelfs echt zou kunnen stagneren. De golfstroom voert tropisch warm zeewater vanuit onder meer het Caribische gebied noordwaarts, richting het poolgebied. Een deel van dat warmere water stroomt uiteindelijk zelfs richting Noorse zee en Noordzee. Als het water in het Poolgebied minder zout wordt, door het smelten van landijs, zou het water ook moeilijker wegzinken naar de bodem. Waardoor de golfstroom zou kunnen verzwakken. Of dit nu al een rol speelt, is dus nog onzeker.




Ik begrijp niet goed wat er zo bijzonder aan is dat Reinier van de Berg dit schrijft.
Hij is toch geen autoriteit op dit terrein.

We kennen het patroon, de laatste decennia, dat warmte in de zomer steeds vaker gebracht wordt door HM- en/of SW(a))- circulatie ten koste van pure oostelijke stromingen.

Dus zo uniek was zomer 2015 qua stromingen niet.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2015

Bericht door Ko » 28-08-2015 16:13

Mag het hopen dat die Golfstroom stagneert. Dan worden de zomers tenminste weer wat draaglijker met minder warmte. Tevens meer kou in de winter ofwel het klimaat dat we hadden tot eind 1987.
Laatst gewijzigd door Ko op 28-08-2015 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2015

Bericht door Hans » 28-08-2015 20:39

Er wordt naar gekeken, maar voorlopig is dit niet meer dan een mogelijk scenario. En, uhh, vorig jaar werd beweerd dat koffie en cacao onbetaalbaar zou worden wegens misoogsten die in het vooruitzicht werden gesteld...

Plaats reactie