Zomer 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Plensregens....

Bericht door Oud-forumlid » 31-08-2015 10:05

Gisteravond knal op knal en heel veel regen hier te Haarsteeg 27 mm maar in Veen is in 5 uur tijd HONDERDENTWAALF mm gevallen ook op andere plaatsen was het raak
Herwijnen 67 l/m²
. Vlissingen 40 l/m²
. Lelystad/AWS 32 l/m²
. Hupsel 31 l/m²
. Cabauw 26 l/m²
Door de vele elektriciteitsontladingen in de lucht gisteravond is de kerkklok ook van slag en hij slaat nu om de 10 min. Gisteravond was er rond 23.00 een inslag zeer nabij: ik stond in de deur en mijn broekspijpen trilde gewoon door de druk van de inslag.....
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 31-08-2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2015

Bericht door Ko » 31-08-2015 10:21

Weinig tot niks gemerkt van noodweer hier, Breda werd weer overgeslagen. Wel onweer gehad, maar meer ook niet. Tevens weinig regen, gister overdag 4 mm en vannacht maar krap 3 mm.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2015

Bericht door John » 31-08-2015 10:29

Voor jou boffen dan, je houdt van rustige nachten, schreef je eerder, want dan moet er geslapen worden. :mrgreen:

Ik heb genoten van de aanhoudend show van bliksem, weerlicht en donder. In een lange optocht van actieve en activerende buiencellen noordwest, noord en later noordoost van Rijen. Zelden zo lang achtereen kunnen genieten van zo'n lichtspel.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2015

Bericht door Ko » 31-08-2015 11:09

Ja John klopt, 's avonds laat en 's nachts vind ik 't niet erg als het hier wordt overgeslagen. En recent op de 13de en 23ste konden we hier 's avonds nog genieten van langdurig onweer, intenser dan gisteravond.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2015

Bericht door Sebastiaan » 31-08-2015 11:54

Mijn top 5 overzicht van deze zomer. Weer of weergerelateerd!

1) De nu al legendarische zomerstorm. Misschien vinden sommige dit wat te zwaar aangezet. Maar een storm in dit seizoen die meest het heftig is van allemaal mag genoemd worden. Ongekend vond ik het tekeer gaan van takken van bomen, de felle windstoten. Tal van omgevallen bomen en afgerukte takken. Zelden zoiets in juli gezien.

2) Hoe kan het anders?! Ook een plek in de top 5 voor El Nino. Hij beïnvloedt het leven van miljoenen mensen. Brengt catastrofale droogte in delen van Azië. Er staan nog wat vragen open, die de toekomst met nieuwsgierigheid vullen. Komt El Nino in de categorie 'super'? East based of Central based? Komende maanden gaan we daar nog veel van dit fascinerende weerfenomeen horen.

3) De 38.2c in Maastricht. Wederom geen 40 graden dit jaar, maar de genoemde temperatuur in de hoofdstad van Limburg mag natuurlijk ook in de top 5 zijn. De hittegolf had ook minder plezierige kanten. Het was af en toe echt te heet om buiten te zijn.

4) Het onweer op 26 augustus. Ouderwets urenlang gerommel, gedonder en prachtige bliksemschichten. Keiharde klappen er nog bovenop. Zalig. Vannacht was hier ook heftig, maar slaap gaat voor!

5) Mijn presentatie bij het Gemeentemuseum Den Haag. In het kader van de deelexpositie van Miek Zwamborn (thema het weer) hield ik een verhaal over Hollandse luchten, ons weer en kunst. Ontzettend leuk om te doen. Wat is nu fraaier dan om over je passie te vertellen? Indrukwekkend om in dit prachtige museum te mogen spreken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 31-08-2015 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2015

Bericht door Ko » 31-08-2015 12:15

Sebastiaan schreef:Tal van omgevallen bomen en afgerukte takken. Zelden zoiets in juli gezien.


Alleen 22 juli 1985, voor zover ik weet.

Verder kan ik ook het woordje zelden gebruiken. Zelden zo blij dat de zomer voorbij is vanaf morgen, zowel weerkundig als qua weer. Wat heb ik toch afgezien, vele weken lang. Zelfs tot op de laatste dag vandaag blijven zon hitte en benauwdheid me niet bespaard. Ook al was er dan in de tweede helft wat meer afwisseling, deze zomer staat bij mij zeker in de horror top tien.
Laatst gewijzigd door Ko op 31-08-2015 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2015

Bericht door Gerard » 31-08-2015 12:18

Mooi afsluiting van het zomerseizoen: dagen met veel onweer!
Op de 26e was het met (op het oog) 2 flitsen per seconde spectaculair in Schoorl/Bergen/Alkmaar. Achteraf kon ik geen hogere frequentie vinden dan 30/minuut, maar dat komt misschien door de tijdsschaal.
Gisteravond, 30 augustus was het ook weer raak met bijna 1 ontlading per seconde tijdelijk volgens www.strikestareu.com

Vanmorgen, 31 augustus, de laatste zomerdag gaat het verder met het onweer, met in de ochtend rond 07:03 enorme klappen in een nevelige, vrijwel windstille, biosfeer.

Opvallend is de noordoosten wind op grondniveau en de zuidwesten wind in de hogere luchtlagen.

Enorme hagelstenen en grote neerslaghoeveelheden werden gemeld, deze dagen zijn het summum voor de regenliefhebbers.

De zomerstorm was in onze omgeving (kop van Noord-Holland) uniek, een zomerstorm zoals ik niet eerder heb meegemaakt. Alleen bij onweersbuien kwam het wel eens tot hardere windvlagen, maar dan uit zuidzuidwestelijke richting en dan wordt er veel minder schade aan bomen toegebracht. Nu was het een slagveld met door de hele gemeente heen, omgewaaide bomen, arm- en beendikke takken. Heel veel opruimwerk voor de groenverzorgers van onze gemeente, maar ook particulieren brachten al het afgewaaide bijeen op talloze hopen. Veel bomen gaan met een gehavende vorm verder met groeien, hier en daar bungelen nog dode takken tussen de andere takken. Nee, nooit eerder iets dergelijks gezien in de zomer.
Laatst gewijzigd door Gerard op 31-08-2015 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Ewald
Berichten: 936
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Zomer 2015

Bericht door Ewald » 31-08-2015 13:53

Hier (Hardinxveld-Giessendam) vanmorgen 103,9 mm uit de regenmeter getapt, enorm veel en ook veel onweer en urenlang pittige regen.
Laatst gewijzigd door Ewald op 31-08-2015 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Zomer 2015

Bericht door Oud-forumlid » 31-08-2015 15:13

Tsja, wat het einde van de zomer betreft:

"Out: Not with a whimper, but with a bang."

Gisteren ruim 53000 bliksemontladingen (KNMI), en er komt nog meer aan.

Mazzel & broge, Evert

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Zomer 2015

Bericht door Yann » 31-08-2015 15:15

Gisterenavond om 21-22 uur zat ik in de tuin, ik zag de hele tijd bliksemflitsen niet al te ver, maar hoorde nooit donderslagen en het bleef droog! Zonet is het hier WEL prijs geweest, rond 14 uur werd het steeds donkerder, het begon te flitsen en te rommelen. Tegen half drie was het bijna nacht, zo donker was het! De hemelsluizen werden geopend en het bleef flitsen en rommelen. Momenteel, 15 uur 15, is het onweer ongeveer over, het druppelt alleen nog een beetje en er is geen bliksem en donder meer te bemerken.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Plaats reactie