Kan een planeet stil vallen?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Gerben » 23-03-2015 20:28

Evert,
"PS: Vergeet die rampenfilms. Dat zijn in mijn ogen — excesez le mot — Hollywood Bullshitmovie fantasietjes."

Interstellar toch niet! Die film is het kijken al waard voor Anne Hathaway. Dat is/wordt echt de beste actrice ooit!

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Oud-forumlid » 24-03-2015 16:41

Gerben schreef: ... Interstellar toch niet! ...


Mee eens. Dat is een uitzondering alwaar men de moeite heeft genomen hoe een duik in een zwart gat er ongeveer uit ziet.

Overigens: Het moet wel een zeer zwaar exemplaar zijn, anders word je door de getijdenkrachten uit elkaar getrokken. Bij een exemplaar met ca. 1.5 maal de massa van de zon ( = ongeveer de Chandrasekar limiet) gebeurt dat zeker.

Maar als ik naar films als "2012" kijk waarbij je een vrachtwagen met betonmolen van een overpass af ziet donderen en vervolgens in een soort BLEVE (•) ziet eindigen ... tsjonge, wat een onzin! En zo kan je wel even doorgaan. Maar goed, dat terzijde.

Mazzel & broge, Evert

(•) BLEVE = boiling liquid expanding vapor explosion. Voor de details: Zoek er maar onder op internet, want anders wordt m'n verhaal – naast dat het off topic wordt – veel te lang.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-03-2015 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Gerben » 24-03-2015 17:22

John van B,
"STEL ik weet niet of het mogelijk is als de maan nu eens stil was komen te staan voor de zon...dan zouden de gevolgen voor ons,denk ik,rampzalig zijn."

Maan en aarde draaien om elkaar heen en blijven voorlopig wel draaiende. Maar stel dat de maan opeens stil zou komen staan dan zou de maan en aarde naar elkaar toevallen. Dat zou je inderdaad rampzalig kunnen noemen.
Laatst gewijzigd door Gerben op 24-03-2015 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Dick » 24-03-2015 20:57

Als kind was ik verslingerd aan de Britse tv-serie 'Space1999'. Uitgezonden door de BRT in 1977. In die tijd verwachtte men dat we aan het eind van de 20e eeuw al een kolonie met wetenschappers op de Maan zouden hebben gevestigd! Het verhaal is dat na een hevige explosie in een voorraad kernafval op de Maan deze satelliet uit zijn baan om de Aarde geslingerd wordt en aan een langdurige zwerftocht door het heelal begint. Vervolgens beleven de wetenschappers geweldige, Startrek-achtige avonturen. Rammelt aan alle kanten, maar is wel vemakelijk.
Mocht de Maan ooit aan zijn stutten trekken dan is het belangrijkste gevolg voor ons op Aarde vermoedelijk het verdwijnen van de getijden. En mogelijk nemen ook intensiteit en voorkomen van aardbevingen af. Heerlijke hersenspinsels dit. Wat zouden de gevolgen voor weer en klimaat kunnen zijn?

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Adrie » 31-03-2015 22:40

Alle gedachtenexperimenten zijn leuk, maar het kan niet, simpelweg volgens de wetten van Kepler. Het systeem maan/aarde (en aarde/zon) voldoet aan de wet op behoud van impulsmoment (draaiing). Dat wij steeds dezelfde zijde van de maan zien (dwz de maan roteert synchroon met de aarde) komt door het verschijnsel van getijdekoppeling. Het netto-koppel van de getijkrachten tussen beide hemellichamen zorgt ervoor dat ze uiteindelijk synchroon gaan roteren, voor het aarde-maan systeem is dit al vele miljarden jaren geleden tot stand gekomen.

Plaats reactie