Eclipsvraag

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Eclipsvraag

Bericht door Edward » 20-03-2015 22:22

Filmpje van 6 minuten uit Longyearbyen (op Spitsbergen, waar de verduistering volledig was): http://www.nrk.no/troms/relive-the-solar-eclipse-1.12270803

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Eclipsvraag

Bericht door Oud-forumlid » 20-03-2015 22:27

Zonnepanelen hadden ook een duidelijke dip ondanks de bewolking. Tot de gevreesde black-out is het echter niet gekomen. Een storm in een glas water.....

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Eclipsvraag

Bericht door Edward » 20-03-2015 23:10

Ik begrijp dat gedoe over de zonnepanelen sowieso niet. Bij zonsondergang valt de productie ook weg, of ook heel snel als er plots een bui op komt zetten.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Eclipsvraag

Bericht door Gerard » 21-03-2015 01:09

Een bui is niet vergelijkbaar met zonsondergang of een zonsverduistering, kleinschalig tegen grootschalig. Maar het is inderdaad onzin want de zonsverduistering gaat niet sneller dan een zonsondergang.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Eclipsvraag

Bericht door Oud-forumlid » 21-03-2015 15:48

Zal wel voor een groot stuk sensatie mee gemoeid zijn.Afbeelding

Echter, ik kan mij inbeelden dat de zonsverduistering waarschijnlijk niet geprogrammeerd was in de gedeeltelijk computergestuurde modellen die vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar trachten af te stemmen.

Een bijkomende zonsondergang gevolgd door een zonsopkomst binnen de 2 uur zal toch wel een (minimaal ?) effect gehad hebben op de energieproductie.

Het is in elk geval een feit dat door het steeds groter wordende aanbod van willekeurig geproduceerde energie , wind en zon, het stroomnet steeds instabieler en dus kwetsbaarder wordt.

Grootschalige energieopslag wordt een van de toekomstige uitdagingen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Eclipsvraag

Bericht door Gerben » 21-03-2015 16:13

"Echter, ik kan mij inbeelden dat de zonsverduistering waarschijnlijk niet geprogrammeerd was in de gedeeltelijk computergestuurde modellen die vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar trachten af te stemmen."

Jos, er was maar 1 persoon die dat door had........

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Eclipsvraag

Bericht door Gerard » 21-03-2015 17:29

Men was allang voorbereid op de eclips, zoals op TV te zien was toen iemand van Liander geïnterviewd werd. Een lang voorziene eclips geeft geen problemen en een niet voorziene eclips kennen we niet. Het wordt pas een probleem als de energievoorziening 100% duurzaam is en zonder energieopslag, maar dat zal uiteraard nooit gebeuren.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Eclipsvraag

Bericht door Oud-forumlid » 21-03-2015 18:10

Gerben schreef:"Echter, ik kan mij inbeelden dat de zonsverduistering waarschijnlijk niet geprogrammeerd was in de gedeeltelijk computergestuurde modellen die vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar trachten af te stemmen."

Jos, er was maar 1 persoon die dat door had........


Afbeelding Ha ja, vandaar dat alle Europese controlekamers overbemand waren. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Eclipsvraag

Bericht door Oud-forumlid » 22-03-2015 12:55

Dat kan en ik heb vroeg die ochtend hetzelfde gedacht ook.
Bij een eclips overdag kan een halve bewolking van cumuliforme typetjes inzakken, stratiform worden en de boel helemaal bewolkt maken. Meegemaakt tijdens de totale van augustus 1999 in Noord-Frankrijk. M'n andere totale vond plaats in december 2002, tussen Woomera en Coober Pedy in Australië; daar was geen vocht, het was en bleef volkomen onbewolkt. Dan zie je een donkere pilaar die in het oneindige boven eindigt met grote vaart op je afkomen.

Plaats reactie