Lente 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 24-05-2015 22:23

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Lente 2015

Bericht door Edward » 24-05-2015 23:16

Ted schreef:Toch hebben we met 5 warme dagen dit jaar nog geen klagen. In 1983 moesten we tot 31 mei wachten voor de eerste warme dag. In Assendelft was in 1991 de eerste 20 plusser pas op 2 juli!

In 1740 was het t/m 31 mei niet warmer geweest dan 15,5 graden. Over dat gehele jaar waren er maar 6 dagen boven de 20 graden. De warmste dag was 29 augustus met 22,5 graden. Dan waren 1956, 1962 en 1965 toch topzomers.


Dat is wel een stuk makkelijker geweest toen, omdat er slechts drie maal per dag werd gemeten: de middagmeting was om 14 uur. Dus dat waren de temperaturen (waarschijnlijk/meestal om 14 uur) tijdens de hoogste meting van de drie per dag. Dan kan het maximum best nog 24 zijn geweest op die 29 augustus (als we ervan uitgaan dat het instrument goed was toen).

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2015

Bericht door Ko » 25-05-2015 09:28

John Kerkhof schreef:
Als we dan toch van noord naar zuid gaan kijken: het midden van Brabant heeft tussen 1600 en 1650 uren zon gemiddeld per jaar Dat is evenveel als Utrecht, oostelijk Flevoland, oostelijk Friesland. Het westen van Friesland is zonniger en de kop van Noord-Holland beduidend zonniger. Dus het zuiden is niet zonniger dan het noorden.

Je kunt natuurlijk de KNMI- cijfers in twijfel trekken, maar dan kunnen we het beter nergens meer over hebben.

Misschien is het aardig als je de Bosatlas van het klimaat aanschaft of cadeau vraagt. Dan heb je een en ander bij de hand en kun je je eigen 'belevingen' vergelijken met officiële waarnemingen en metingen.



Daar heb ik me vijf jaar mee bezig gehouden dus ik weet waarover ik spreek. Dagelijks de zonuren persoonlijk gemeten en geklokt, waarbij me zeker het een en ander opviel. Ook met Gilze Rijen vaak vergeleken, vaak kwam ik altijd zonniger uit. Snapte nooit waarom stations op totaal zonnige dagen toch altijd wat minder scoorden dan ik, zeker omdat er niet minder te scoren viel op dergelijke dagen. En dan al die momenten dat het bewolkt had moeten zijn terwijl ik hier gewoon zon had, waarvan ik eens 1 maand al die momenten vastlegde op foto en hier lang geleden postte. Altijd hing toen de bewolking verderop.

Jaarlijks gezien scoorde ik in die vijf jaar dat ik het bijhield 1x in de 1800 zonuren en vier keer tussen de 1950 tot 2000 zonuren, omdat elk jaar in Nederland in de praktijk zonnig tot zeer zonnig verloopt. Daarom ben ik ook met die eentonigheid gestopt omdat ik er niks meer aan vond. Het zit elk jaar ver boven normaal, vergelijkbaar met dat elk jaar vol zit met te warme maanden en seizoenen. Dan kun je wel leuk kijken naar gemiddelden maar daar heb je in deze eigenlijk niet zoveel aan.

Ik bekijk dagelijks meerdere webcams in Zeeland, vaak is het daar somber en ook nat terwijl dan hier de zon schijnt. De buien hebben inmiddels al vele jaren hun vaste trekrichting gevonden: via de provincies Zeeland Zuid Holland Utrecht en Noord Holland noordoostelijk trekkend, waarbij Brabant en Limburg maar weinig keren meedoen. Als die fantastische Klimaat-Bosatlas aangeeft dat de kop van Noord Holland beduidend zonniger is, waarom klaagt Gerard dan altijd dat het daar kil grijs en nat is? Die arme man kan daar nooit normaal tennissen. En logisch want die grote neerslaggebieden die steeds over de kustprovincies trekken geven een heel ander beeld en duurt ook langer dan die kortstondige momenten dat er soms hier eens wat langs trekt. Het zorgt voor langduriger bewolkt weer in de kuststrook.

Heb het zelf persoonlijk ook al meermaals ervaren met dagjes uit. Ik ging dan weg uit een zonnig en droog Brabant en kwam in een winderig en nat Zeeland aan, waarbij de weersverandering al bij Bergen op Zoom zichtbaar werd. Een keertje echt een volle ochtend plensregen mee mogen maken in Vlissingen terwijl toen ik 's avonds terugkwam er in Brabant nauwelijks iets was gevallen en het de hele dag zonnig was, wat m'n buren me zeiden. Ook naar Delft ging het vaak net zo, terwijl die westelijk gelegen plaats statistisch gezien ook zonniger zou moeten zijn. Zelfs nu ik dit schrijf zie ik hier de zon al weer schijnen terwijl Zeeland nog bewolkt is, om het maar weer eens te benadrukken.

M'n eindconclusie: tussen diverse klimaat-atlas gemiddelden en de pure werkelijkheid in de praktijk zit een levensgroot verschil, en daarom hecht ik er weinig waarde aan.
Laatst gewijzigd door Ko op 25-05-2015 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 25-05-2015 12:50

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2015

Bericht door Ko » 25-05-2015 13:30

Maakt me niet meer uit Ted, ik hou dat niet meer bij.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2015

Bericht door Ko » 25-05-2015 14:40

Ze hadden het trouwens de laatste dagen allemaal over flink wat vorst aan de grond, denk dat het hier wel meeviel. Zag dat Gilze Rijen niet lager kwam dan 4 graden als minimum op waarnemingshoogte. Beetje tegenvallend als je dat vergelijkt met Noord Holland waar het wel iets onder nul kwam, en gezien ik voor mei soms wel officieel tot vorst kwam de laatste zes jaar.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2015

Bericht door John » 26-05-2015 09:58

Ko schreef:John Kerkhof schreef:
Als we dan toch van noord naar zuid gaan kijken: het midden van Brabant heeft tussen 1600 en 1650 uren zon gemiddeld per jaar Dat is evenveel als Utrecht, oostelijk Flevoland, oostelijk Friesland. Het westen van Friesland is zonniger en de kop van Noord-Holland beduidend zonniger. Dus het zuiden is niet zonniger dan het noorden.

Je kunt natuurlijk de KNMI- cijfers in twijfel trekken, maar dan kunnen we het beter nergens meer over hebben.

Misschien is het aardig als je de Bosatlas van het klimaat aanschaft of cadeau vraagt. Dan heb je een en ander bij de hand en kun je je eigen 'belevingen' vergelijken met officiële waarnemingen en metingen.


Ko schrijft:

Jaarlijks gezien scoorde ik in die vijf jaar dat ik het bijhield 1x in de 1800 zonuren en vier keer tussen de 1950 tot 2000 zonuren, omdat elk jaar in Nederland in de praktijk zonnig tot zeer zonnig verloopt.

M'n eindconclusie: tussen diverse klimaat-atlas gemiddelden en de pure werkelijkheid in de praktijk zit een levensgroot verschil, en daarom hecht ik er weinig waarde aan.


Geweldig, je eindconclusie en ook heel bijzonder. Afbeelding

Ik denk dat de gemiddelden over 1981-2010 niet zijn verzonnen, maar zijn gebaseerd op metingen 30 jaar lang, dagelijks. Dat zijn meer dan 10.000 dagen, toch iets meer dan een dagje uit naar Zeeland of Delft. :mrgreen:

Het is mij duidelijk: je hecht alleen betekenis aan je eigen waarneming, ook prima, maar dan gaat verder elke vergelijking mank en kan ik hier beter zwijgen. Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 26-05-2015 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2015

Bericht door Ko » 26-05-2015 11:53

Ik bedoelde natuurlijk wel meer dingen dan alleen maar die twee dagjes uit. Het gaat er mij om dat ik steeds vaker averechtse dingen waarneem. Niet over een of twee dagen of een paar weken, maar vooral over de laatste zes jaren. Actuele webcambeelden liegen namelijk niet. Ik bekijk ze erg vaak, vele keren per dag. De kust lijkt tegenwoordig niet zonniger dan midden Brabant maar zelfs natter. Iets om in de gaten te blijven houden.

Vanochtend weer zo'n tweedeling, daar bewolkt en hier al weer aardig wat zon gezien.
Laatst gewijzigd door Ko op 26-05-2015 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2015

Bericht door Sebastiaan » 26-05-2015 13:43

Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 26-05-2015 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2015

Bericht door Ko » 26-05-2015 15:02

Alleen was mei 1991 gemiddeld genomen een heel stuk koeler dan nu. Over de oude normalen was mei 2015 zelfs normaal.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie