Waar was jij op 25-1-1990???

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Oud-forumlid » 25-01-2015 12:20

Ik was vrij die dag en wat ik allemaal heb gezien die dag.....Eikenbomen afgebroken halve veeschuurdaken weggewaaid tientallen dakpannen op straat delen van het vestingstadje Heusden afgesloten door de brandweer i.v.m. rondvliegende dakpannen. Beplating losgerukt van loodsen die om een boom zaten gevouwen. Water dat vanuit de gracht over de weg stoof. En toen op de radio....alle districten wk 12 behalve het IJsselmeer wk 11. Nimmer meer zo`n storm meegemaakt...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-01-2015 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Gert » 25-01-2015 12:28

Tijdens koufrontpassage stond ik per toeval in de buurt van een park. Diverse grote bomen braken als luciferstokjes af. Iets wat ik niet meer zal vergeten. Vervolgens een wilde avond waar op de radio werd gemeld dat het KNMI een twaalf had uitgezet. Buiten lopen was levensgevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Gert op 25-01-2015 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door John » 25-01-2015 12:51

In de late namiddag bevond ik mij op de A 59 van Den Bosch naar Raamsdonksveer en brak er een spannend moment aan door een op drift geraakt ANWB-bord dat over de weg stuiterde en gelukkig naar de vluchtstrook werd geblazen en daar verdere stuiterde langs de vangrail.
Laatst gewijzigd door John op 25-01-2015 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Adrie » 25-01-2015 13:40

Een dag die ik mij nog als vandaag herinner, al was het niet mijn topweerdag. Ik was in die periode bezig met mijn afstudeerwerk, in De Bult. Daar was ik 's ochtends vanuit Zeist naar toe gefietst, in de Warme Sector, het was idioot warm voor januari, er stond al windkracht 6 of zo, die ik schuin tegen had. Op de 3de verdieping was er toentertijd een "publicatiebord", waar weerkaarten, satellietfoto's, waarnemingen etc. t.b.v. van de niet-weerkamermedewerkers werden opgehangen. Daar werden uitgebreide discussies gevoerd en er heerste nogal wat opwinding. Iemand zei dat er " nu in IJmuiden windkracht 12 stond." Er hing een prachtige NOAA-satellietfoto van de depressie met het Koufront boven het westen van het land. Aan het begin van de avond ging ik naar de Uithof, om wat dingen uit te werken, wat ik alleen daar kon doen. Bij het fietstunneltje onder de A28 werd ik getroffen door een Trog, ik ben daar bijna de sloot ingewaaid. Ik heb toen maar een minuut of 10 in het tunneltje gewacht totdat het Weg was. Later die avond ben ik probleemloos naar huis gefietst, me nergens van bewust eigenlijk. Thuis hoorde ik dat er 10 doden waren gevallen...
De volgende dag ben ik weer via dezelfde route naar de Uithof gefietst. Zeker 1/3 van alle bomen langs het weggetje dat aan de zuidkant langs het landgoed Oostbroek loopt, bleken te zijn omgewaaid. Nooit iets van gemerkt de vorige avond in het donker, ze lagen dan ook allemaal in noordoostelijke richting, niet over de weg.. Die satellietfoto heb ik later natuurlijk nog proberen te achterhalen, maar helaas, die was al verdwenen in het persoonlijk archief van deze of gene..
Laatst gewijzigd door Adrie op 25-01-2015 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Edward » 25-01-2015 14:25

Ik was natuurlijk nog niet geboren, maar het lijkt me een lastige uitdaging om die dag buiten te komen (veilig). Je kan bijna nergens meer fatsoenlijk langs. Bomen en dakpannen vormen een deel van de dag (gedurende de loop van de middag en avond) een groot gevaar. Het is goed nadenken wat allemaal wel en niet kan. De snelweg en een park zijn zeker geen aanraders. Overal waar iets kan wegwaaien is er een gevaar. Ik hoop dat men wanneer er weer zoiets midden over het land raast, niet het afgegeven weeralarm zou wegwuiven, want je kunt niet zomaar klakkeloos de straat op.
Laatst gewijzigd door Edward op 25-01-2015 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 58

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Oud-forumlid » 25-01-2015 15:13

Vanuit mijn toenmalige woonplaats Apeldoorn noteerde ik in mijn weerdagboek: "rond 15:45u de eerste echte zware windvlagen (koufront) en de eerste opklaringen. Ook de eerste heft van de avond nog zeer zware vlagen. De verlichting knippert, de TV springt spontaan op een andere zender en ook de straatverlichting valt nu en dan uit. In Apeldoorn zuid waait het dak van een garagebedrijf. Weeramateur Dirk Strijker woont er tegenover en belt mij hier over. Bij daglicht is de volgende ochtend de schade aan bomen en woningen goed te zien. Op de ruiten van ons huis zit ook een soort vettige aanslag"

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Oud-forumlid » 25-01-2015 15:19

Vanaf het Shell-terrein had ik een fraai uitzicht over het IJ. Dat was zo rond 4 uur één grote stuivende massa. Waarschijnlijk stond er een volle 10 Bft overheen te joelen. Een zeldzaam beeld.

Rond die zelfde tijd donderde een grote portaalkraan op het NDSM-terrein om. Die had niet goed op de rem gestaan en was tegen de stootblokken aangewaaid. Opzetje? Wie weet, want men was bezig het terrein na de sluiting van de scheepswerf te ontruimen.

Later die middag heb ik mij op de fiets naar huis laten blazen. Dikke pret, al was het niet geheel zonder risico. Op enig moment hoorde ik naast mij "crunch" - een boom die plat ging. Ik dacht alleen maar "die ligt". Hij viel in de zelfde richting als waar ik in reed ... dus geen probleem ...

En ja, bijna raak is nog altijd helemaal mis ... Afbeelding

De volgende dag hoorde ik van een collega het volgende verhaal. Hij was gestrand op het NS-station van Gouda dat vol stond met forenzen. De NS-omroeper sprak toen de volgende "onsterfelijke" woorden: "Beste mensen, er rijden vanavond geen treinen meer. Gaat U alstublieft naar huis."

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-01-2015 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Jaap » 25-01-2015 16:52

Woonde en werkte in Haastrecht toen. Wat mij is bijgebleven, dat scholieren (voortgezet onderwijs) die 's middags op de fiets vanuit Schoonhoven naar huis wilden, groot gevaar liepen, de Vlist te worden ingeblazen. Diverse jongens en meisjes hebben zich vastgeklemd aan de knotwilgen langs de Vlist, omdat ze niet verder konden en groot gevaar liepen. Zij zijn in groepjes van twee of drie door de politie van de boom losgeplukt en naar huis gebracht. Later zijn op die manier ook de fietsen, voor zover ze niet in de Vlist lagen, thuisgebracht. Zoals overal waren er ook daar vele bomen omgewaaid, maar die dikke, oude knotwilgen niet. Het is een van de zwaarste stormen uit mijn weer-herinnering, maar die van 18 jan. 2007 was ook geweldig. Nog langer geleden: 13 nov. 1972 en 2 april 1973. En er zijn er nog een paar.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Gerard » 25-01-2015 17:16

Ik kan me niets van die storm herinneren dus het zal "om de noord" wel niet zo heftig zijn geweest. We zijn hier nogal wat gewend ook, maar als er bomen waren omgewaaid, dan had ik dat moeten opmerken en zou ik me het herinnerd moeten hebben. Die zijn hier dus niet massaal omgegaan.
Ter compensatie dan maar het verhaal van Reinout van den Born.

http://archief.weer.nl/?menu=view&cat=storm&item=storm25januari199513012004.wn
Laatst gewijzigd door Gerard op 25-01-2015 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Waar was jij op 25-1-1990???

Bericht door Ko » 25-01-2015 20:28

Ik woonde toen nog in Vlissingen. En wat ging het tekeer die dag! Maar dat was nog een tijdperk dat men niet zo flauw en kwetsbaar was en dus wisten we niet beter en moesten we gewoon naar school. Ik zat toen in m'n examenjaar middelbare school. Op de fiets kwam je nauwelijks vooruit. En in de middag waaide er een stuk dak van de school los en hing vlak boven de grond te bengelen. Verder kan ik me weinig tot geen schade herinneren, maar dat is ook logisch want aan de kust waait het altijd harder. Alles is daar wel beter op berekend en ingesteld.

Van alle jaren dat ik in Zeeland woonde was dit wel een van de heftigste stormen ooit meegemaakt. Toch kwam 27 februari 1990 ook in de buurt, toen in Vlissingen de hoogste waterstand sinds 1953. Indrukwekkende situatie toen auto's de Vlissingse boulevard niet meer op mochten en er een gat in de glooiing was geslagen. Ook sloeg de zee op de boulevard dat zelden voorkomt sinds ze de glooiing daar hebben.

Ook 13 januari 1984 staat me nog bij. Op die vrijdagavond bevond ik me bij een kennis die brugwachter was en de stormwind beukte er op los. Op de windmeter zagen we rukwinden over de 12 terwijl het brughuis stond te schudden. Ik was toen nog maar 12 maar was doodsbang dat er iets zou gebeuren. Er reed toen ook geen enkele auto meer over de vrij hoge brug, waarbij ook de spoorwegovergang in storing trad. De wind blies de spoorbomen half naar beneden.

Sinds ik in Brabant woon waren de stormen van eind oktober 2002 en die van januari 2007 de meest heftige. Kan goed merken dat stormen hier fors zijn afgenomen. De laatste jaren zijn ze alleen nog maar aan de kust merkbaar terwijl het hier dan maar bij een windkracht 6 blijft.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie