Datum en jaartal

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Datum en jaartal

Bericht door John » 10-03-2015 09:25

Ik ben in 1979 begonnen met het dagelijks maken van aantekeningen over het weer. Ik was toen 15 jaar.
De winter was boeiend en de volle sneeuwbuien midden op de dag in de eerste week van mei, zal ik niet gauw vergeten.

En zoals Jaap al schrijft: de overgangen zijn soms bijzonder groot in het voorjaar.

Ik heb ook een markante: 4 april 1989 vrijwel de hele dag (natte)sneeuw in Rijen, waarbij het kwik rond + 1 graad schommelde.
Eind maart 1989 had ik echter nog dik lenteweer met maxima boven 20 graden.

Hans
Berichten: 8
Lid geworden op: 31-10-1974

Re: Datum en jaartal

Bericht door Hans » 10-03-2015 18:58

Als we het toch over 1979 hebben dan is de overgang tussen eerste en tweede paasdag 15 en 16 april ook een opmerkelijke. Eerste paasdag zo'n 21 graden midden op de dag, 24 uur later nog 6 graden en dus zo'n 15 graden kouder

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Heerlijke contrasten

Bericht door Dick » 14-03-2015 18:08

Op 9 maart 2014 mijn vroegste warme dag 'ooit': 20,4; een jaar eerder mijn laatste ijsdag: -0,3 op de 11e maart. Dan is het dit jaar maar saai in maart, vooralsnog.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Datum en jaartal

Bericht door Edward » 14-03-2015 22:41

Het deed me vanmiddag wel enigszins denken aan maart 2013. Het was echt fris en er stond een matige O wind, toch wel weer totaal anders maar het gevoel van koude lucht deed aan die maand denken.
Maart 2013 blijft een bijzondere maand. Op 11 maart een ijsdag en op 24 maart gortdroge continentale lucht, dauwpunten van -12 tot -16. Aanvoer van Nova Zembla/Barentszee.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edward op 14-03-2015 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Datum en jaartal

Bericht door Vincent » 14-03-2015 23:47

Vandaag was het waterkoud, toen was het bitterkoud. En nu gaat het maar om één dagje - toen ging het zowat om een heel seizoen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Ko » 15-03-2015 07:25

En daarom zal ik het niet als bijzonder ervaren hebben gister. Gewoon niet meer dan een vrij koud voorjaarsdagje. De dagen in maart 2013 verliepen nog veel kouder met ook meerdere dagen sneeuwval en sneeuwdekdagen. Tevens nog een forse bijdrage van mister Hellmann.

Nee het weer van nu of een dag als gister valt absoluut niet te vergelijken met twee jaar geleden. Zou bijna zeggen ga je mond spoelen! Maart 2013 voelt zich beledigd ;)
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Ko » 03-05-2015 08:57

Vandaag is het dan zover, precies tien jaar geleden vond er hier iets opmerkelijks plaats wat ik nog niet eerder had meegemaakt. Het gebeurde op dinsdag 3 mei 2005.

Nietsvermoedend begon ik de dag gewoon zoals elke andere. Niets wees erop dat er een paar uur later zoiets spectaculairs zou plaatsvinden. Rond 9:30 uur barstte er hier een noodweer los van ongekende klasse. Zwaar onweer met harde donderslagen gecombineerd met wolkbreukregens en tegelijk ook zeer dichte mist. Ik was de gelukkige weerman die het allemaal 'live' mee mocht maken vanaf het begin omdat ik op dat moment onderweg was en van werkpand naar werkpand reed.

Zoals altijd begon het met een dreiglucht. Het werd 1 grauwe aanblik waarbij het ook erg donker was, alsof de donkere nacht was begonnen. Omdat de dichte mist er ook bij kwam en de straatverlichting uit bleef leek het wel een spookstad. En dan even later al dat geflits, de zware donders en de wolkbreukregens erbij die losbarstten. In een paar minuten tijd konden putjes het al niet meer aan en stonden wegen blank en onder water. Alle verkeer reed langzaam of stond zelfs stil.

Aangekomen bij m'n werkpand hoosde het nog lange tijd door. In twee uur tijd viel er 35 mm regen. Zo'n dergelijk noodweer maak ik hier zeer zelden mee. Eraan terugdenkend zijn er maar weinig noodweer-dagen die hieraan kunnen tippen. Alleen zondag 31 juli 1994 komt in de buurt, toen er 's avonds in drie uur tijd 50 millimeter viel. Qua regenhoeveelheid staat deze datum zelfs nog een fractie hoger, alleen was het onweer toen minder heftig en was er geen mist.

Het was vooral de combinatie die 3 mei 2005 hier zo bijzonder maakte. Ik zal die dag nooit vergeten! Afbeelding
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Datum en jaartal

Bericht door Jaap » 03-05-2015 16:57

De eerste week van mei 2005 stonden wij met de caravan in Diepenheim, net op de grens van Twente en De Achterhoek. Die week was ook daar gedenkwaardig. Op zondag 1 mei was het daar 27 gr. Een week later, 8 mei, nauwelijks 10 gr. en de hagelstenen vlogen om de oren bij het opbreken. In die week was de camping zeer drassig geworden door overvloedige regen, met geregeld onweer. Op de 3e onweerde het al voor de middag daar. Ook weer in de nacht van 3 op 4 mei. De afkoeling na het onweer was rigoreus, het kwam in de rest van de week maar nauwelijks boven de 10 gr. uit. De combinatie mist/onweer was daar niet, maar ik weet, dat het af en toe voorkomt.
Vanaf a.s donderdag zijn we weer een paar weken in Diepenheim, nu op een andere camping dan toen. Zonder pc, maar ik noteer alles wel van dag tot dag.

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Adwin » 03-05-2015 17:53

De sneeuw van 2 mei 1979. Dat was bijzonder.

Plaats reactie