Datum en jaartal

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Edith
Berichten: 56
Lid geworden op: 30-06-2004

Re: Datum en jaartal

Bericht door Edith » 04-03-2015 14:21

De meeste data onthoud ik niet maar 2 en 4 maart 2005 is een uitzondering:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edith op 04-03-2015 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Ko » 04-03-2015 18:22

Zelfs bij Gerard strenge tot zeer strenge vorst ;)

Ja, anno 2005 had wel meer datums met bijzonder leuk weer die ik echt nooit zal vergeten. Nu tien jaar geleden. Als die datums weer voorbij komen zal ik het hier zeker melden, met het desbetreffende weer.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Zomaar voorbij laten gaan...

Bericht door Dick » 07-03-2015 10:00

Op 2 maart 1979 begon ik aan mijn weerjournaal. Dat was niet mijn opzet: ik schreef die dag een kort overzicht van de voorgaande winter en iets over het weer van die tweede maart zelf (" het regent bij een harde zuidwesten wind en het is ca. 7 graden"). De daaropvolgende dagen plakte ik krantenknipsels met een winteroverzicht, berichten over overstromingen door smeltwater in de noordelijke provincies en een foto van een berg kruiend ijs bij Marken. Dat was het dan.......dacht ik!
Tijdens de paasdagen met de opvallende temperatuurdaling pikte ik de draad weer op. Toen er begin mei sneeuw viel was ik 'definitief' gegerepen door het weervirus en bleef het weer van dag tot dag beschrijven.
Gisteren was een studievriend op bezoek. Hij merkte op, toen hij de planken met weerjournaals zag: "heb je wel eens aan digitaliseren gedacht?". Ja, maar ruim 12000 dagen invoeren, dat zie ik echt niet zitten!! Ik vraag me wel eens of ik na een woningbrand de moed zou hebben om opnieuw te beginnen. Meubels en andere spullen kun je vervangen, boeken opnieuw aanschaffen. We hebben al onze foto's en films gedigitaliseerd en bij onze schoonouders opgeslagen. Een backup voor onvervangbare herinneringen. Bij een brand zou ik mijn dagboeken en weerjournaals kwijtraken, ook onvervangbaar en onvoorstelbaar. Kortom, digitaliseren is toch een optie.
En de tweede maart blijft voor mij persoonlijk een bijzondere datum.
Laatst gewijzigd door Dick op 07-03-2015 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Datum en jaartal

Bericht door Jaap » 07-03-2015 22:40

Zo ben ik begonnen in 1960, op 1 jan. Om met een mooie datum te beginnen, heb ik aantekeningen uit 1959 weggedaan. Stom! Ik heb indertijd een paar jaren gedigitaliseerd (t/m 1963), maar nu al een tijd niet meer aan gewerkt. Alles is handgeschreven (nu nog steeds) en je moet dus alles uittypen. Ook ik moet niet denken aan een brand. Dan gaat er nog meer onvervangbaars weg, maar ja..... je moet ook niet zo angstig gaan leven. Ik heb nog een mooie: 19 jan. 1963: mijn geboortedorp Zegveld was volledig van de buitenwereld afgesloten door zeer vele en hoge sneeuwduinen. Twee dagen lang. Het was toen op het nieuws. De auto's die nog rijden konden hadden een schop achterin liggen, dat zie ik nog voor me. De andere hoogtepunten gaf ik al eerder, maar er zijn er nog veel meer, natuurlijk. Dat geldt voor iedere weeramateur toch?

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Datum en jaartal

Bericht door Edward » 08-03-2015 11:12

Al eens gedacht aan het maken van foto's van de bladzijden als alternatieve manier van scannen? Dat lijkt me een mooie oplossing wanneer overtypen te veel werk is, om het archief te digitaliseren. Dat is nog wel aardig wat werk als je (ik maak even een schatting) 50-200 pagina's per jaar hebt en al 55/36 jaar aantekeningen maakt.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Datum en jaartal

Bericht door Jaap » 08-03-2015 23:18

Toen ik begon was ik bijna 15. De eerste jaren zijn de aantekeningen minder gedetailleerd; wat temp. betreft staat er vaak KOUD of VRIJ WARM of ZACHTER DAN GISTEREN. Bovendien tussen de notities over het weer ook privé-opmerkingen. En in die eerste jaren weinig notities over bijzonder weer elders in ons land. Zeg maar vanaf 1964 wordt de kwaliteit een stuk beter, in alle opzichten, hierboven genoemd. Nog een leuke in het kader van dit topic (al heb ik het al enkele malen hier genoemd): In de 60-er jaren hadden we VIER keer achtereen een Kerst met winterweer. Van 1961 t/m 1964. Met als hoogtepunt de vallende sneeuw in de Kerstnacht van 1964. Dat komt eigenlijk alleen in romantische kerstverhalen voor. De legendarische winter van 1963 begon al voor de Kerst van 1962 en duurde met een paar heel korte onderbrekingen tot 1 maart 1963. Ik ben doelbewust op die eerste maart op het ijs gaan staan, omdat ik dacht, dat misschien wel nooit meer mee te maken. Zulk dik ijs op 1 maart is inderdaad daarna niet meer voorgekomen, hoewel er wel enkele jaren waren met nog flinke vorst in begin maart. Ik stond ook op schaatssterk ijs op 16 nov. 1965, dat was weer het andere uiterste.
Laatst gewijzigd door Jaap op 08-03-2015 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Datum en jaartal

Bericht door Jaap » 08-03-2015 23:31

In al die jaren heb ik ook enkele keren sneeuw meegemaakt op Goede Vrijdag of met Pasen. Maar die data veranderen elk jaar, dus dat is op zich minder curieus. De overgangen zijn soms bijzonder groot in het voorjaar. In 2005 bijv. was het op 1 mei bijna 25 gr. (althans in het O. van het land, waar ik toen was) en op 8 mei vlogen de hagelstenen om de oren bij minder dan 10 gr.
In de 70-er jaren woonden we in Elst-Gld. Wij hadden overburen die een paar maanden overwinterden in Spanje. In een zeker jaar tussen 1972 en 1979 (zal het nog wel eens opzoeken) kwamen zij op 12 april met de caravan de straat in rijden na enkele maanden Spanje in een complete sneeuwjacht. Wij hebben er wel om gelachen, maar ze niet uitgelachen. Je weet het tenslotte nooit in ons grillige klimaat.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Datum en jaartal

Bericht door Dick » 09-03-2015 19:57

Dat moet 1978 zijn geweest, maar dan op 11 april. Toen viel er in West-Nederland lokaal 10 tot 20 cm sneeuw.
Laatst gewijzigd door Dick op 09-03-2015 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Datum en jaartal

Bericht door Jaap » 09-03-2015 20:57

Ja, ik heb het opgezocht. Hier het letterlijke citaat uit mijn weerjournaal. (locatie Elst-Gld.): "Koude-inval. Verand. bew. met af en toe natte sneeuw. Kr. wind, eerst ZW tot W, later NW. ong. 5 gr. * In het W. van het land sneeuwde het langdurig en bleef er enkele uren een paar cm liggen.* Einde citaat.
Dat wil niet zeggen, dat die 10 tot 20 cm niet klopt, maar dit zijn mijn gegevens die ik toen doorkreeg, via welk medium weet ik niet meer. O, ja, inderdaad 11 april.
Die maand april '78 was nogal koud, hoewel het op 1 april 15 gr. werd. Op zondag 2 april werd voor het eerst weer na vele jaren de zomertijd ingevoerd. Later is dat de laatste zondag van maart geworden. Ook op 16 april noteerde ik toen hagel en natte sneeuw. Het eind van de maand was weer wat warmer. Koninginnedag, in 1978 op maandag 1 mei, was het ong. 18 gr.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Datum en jaartal

Bericht door Dick » 09-03-2015 23:19

Op 11 april 1978 hield ik het weer nog niet bij. Ik moet dus afgaan op mijn herinneringen. Het staat me bij dat het langdurig sneeuwde. Ik denk dat het sneeuwdek in mijn geboorteplaats Nieuw Lekkerland een centimeter of 5 zal zijn geweest. Citaat uit 'Weerboek' van Jan Pelleboer (1983): " op maandag 11 april 1978 flinke sneeuwval vooral in het westen van ons land. In Noord-Holland te Wognum 18 cm. Op het voetbalveld van AZ'67 15 cm sneeuw." Daar komt mijn bewering over een sneeuwdek van 10 tot 20 cm dus vandaan.

Plaats reactie