Datum en jaartal

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Datum en jaartal

Bericht door Sebastiaan » 10-01-2015 14:43

Hebben jullie dat ook? Sommige datums associeer je met jaartallen?

Bijv. elk jaar op 14 januari moet ik denken aan 1987. En ik vermoed op 28 juli dat ik blijvend aan 2014 denk.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Ko » 10-01-2015 15:37

Ja doe ik ook! Met name Elfstedentocht-datums denk ik terug aan de jaren waarin ze verreden werden. Heb het ook met leuke weerdagen.

Dacht zelfs dat weer gevoelig was voor datums met terugkerend idem dito weer als dag en datum na 5/6 jaar weer op dezelfde dag viel maar dat werd me al gauw duidelijk dat dat niets uitmaakte.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Datum en jaartal

Bericht door Richard » 10-01-2015 16:01

Ja heb ik ook. Over 15 dagen vieren we een stormachtig jubileum, 14 februari doet me denken aan 1979 en niet aan Valentijn en ook 17 juli is een memorabele dag. Om maar wat te noemen.
Laatst gewijzigd door Richard op 10-01-2015 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Datum en jaartal

Bericht door Jaap » 10-01-2015 16:58

Noordpool-oudejaarsdag in 1978. Zware storm op 2 april 1973, ook in het binnenland. Late Elfstedentocht op 26 febr. in 1986. Dat is op mijn verjaardag. Zo heb ik er nog een paar, maar dit zijn wel de bijzonderste.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Datum en jaartal

Bericht door John » 10-01-2015 17:17

Ja, 14 januari 1987, die zit gebeiteld, brrr.
Ik vergeet 2 maart 1987 ook niet. Wat een ijzel/ijsregen in het noordoosten, meer dan 20 mm. Zeer interessante Europese weerkaarten, zeer bijzondere koudevoorraad ten oosten van ons.
25 januari 1990 een storm met uithouding en binnenlandaspiraties.

De onvergetelijke 13 november 1972 en inderdaad 2 april 1973. Beiden bijzonder felle stormen. Veel schade aan bossen.

8 februari 1985 door de klassieke inval tweede koudegolf met veel sneeuw en verstuivingen in Brabant en al ruim dalende temperatuur tijdens de sneeuwval!

30 november 1993 door een sprookjesachtige overgang van grauwe ijzel en ijsregen naar pure droge sneeuwval. Van lawaaierige neerslag naar verstilde vlokken.
Laatst gewijzigd door John op 10-01-2015 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Ko » 10-01-2015 18:52

Echt winterse situaties zoals volop sneeuwval bij matige vorst. Zo zal 2 december 2010 me altijd bijblijven. Lekker vroeg in de winter bleef het hier toen -6 overdag. Gebeurt zelden zo combinatie. De keer vóór december 2010 was winter 1985 dus kun je nagaan.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Datum en jaartal

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2015 20:00

Een paar data die het nakijken waard zijn, maar die hier waarschijnlijk door anderen niet snel genoemd zullen worden, omdat ze soms wellicht wat anoniem in de tijd verscholen liggen. Maar interessant zijn ze, in elk geval voor mij, want ik herinner ze me blijvend.
Ik koester enkele door mij herleide data uit mijn primaire kinderjaren. Bijvoorbeeld zaterdag 8 december 1962. Ik was jarig, we hadden al TV (!) en ik zag de beelden van de begrafenis van koningin Wilhemina. Buiten was het gewoon vervelend regenweer, het begin van de tussenfase met westcirculatie in december 1962.
Vrijdag 21 december 1962. Ik herinner mij - en deze herinnering is mij dierbaar - dat ik 's middags met mijn moeder terugkeerde naar huis van het kerstfeest op de kleuterschool. Bij ons (in oostelijk Friesland) lag al een klein laagje sneeuw. Achteraf heb ik mij gerealiseerd dat dit het begin was van de strenge winter 1962-1963. Ik was kind en wist niet beter, weerfreak was ik niet, maar de duidelijke herinneringen aan die lange winter heb ik op de valreep als latere winterliefhebber toch mooi voor mezelf in the pocket.

Maandag 7 februari 1966. Die dag ben ik vanwege een griepje thuis van school. Het is een grauwe grijze regenachtige ongezellige wasdag, tot ik 's middags luisterend naar de altijd op de achtergrond aanwezige radio opschrik van wat de nieuwslezer tijdens het weerbericht omroept. Hij zegt heel duidelijk: "..... regen, maar in het noorden ook natte sneeuw of sneeuw . De uren erna gebeurt er niet meteen iets bijzonders, maar de volgende ochtend bij het ontwaken ontwaar ik buiten een toestand van wat wij in Friesland klearebare winter noemen. Het sneeuwt volop en het waait, er ligt een pak sneeuw en door de wind zijn er sneeuwverstuivingen en sneeuwbanken. Een totale onvergetelijke metamorfose en het begin van een meteorologische achtbaan, waarbij ik in oostelijk Friesland op de eerste rang zit. Want inmiddels is de historische 8e februari 1966 aangebroken. In de late namiddag van deze dinsdag valt op het verse sneeuwdek ...... zware regen. Maar het is onderkoelde regen die bij aanraking met de grond of voorwerpen onmiddellijk stolt tot ijs! De rest van de vorstperiode die zal duren tot zaterdag 19 februari (toevallig ook nog dag van grote inzamelingsactie 'Eten voor India') wordt voor mij mede getekend door het ijspantser op de buitenmuren.

Vrijdag 5 januari 1968. De laatste vrijdag van de kerstvakantie. Er is sprake geweest van zo'n typisch jaren '60 kouinvalletje van enkele dagen, met sneeuwbuien en vorst in de nachten en overdag om het vriespunt, zodat het sneeuwdek(je) intact blijft en je een winterse beleving hebt. Maar het KNMI-weerbericht is die vrijdagochtend resoluut: Een anticlimax, want van het zuidwesten uit toenemende bewolking, gevolgd door regen. De term sneeuw valt in het geheel niet. De aankondiging van een roemloos einde van een wintertje... Maar hoe anders zal het uitpakken. Inderdaad de bewolking neemt toe en lucht lijkt aanvankelijk ook op pure regen te duiden, maar toch gaan er sneeuwvlokken vallen. De rest van de middag en avond intensiveert de sneeuwval alleen maar en het groeit voor mij uit tot één van de meest gedenkwaardige sneeuwsituaties die ik heb meegemaakt, vooral ook door het volledige onverwachte aspect ervan. Er valt zo'n 15 centimeter en het wintertje wordt voor onbepaalde tijd verlengd. De volgende week zullen er zelfs historisch lage temperaturen worden gemeten, tot wel minus 23 gr. C., zoals op de 13e in Dedemsvaart.

Dinsdag 23 juni 1975. Voor het eerst in mijn leven bezoek ik de stad Rotterdam, met de trein. Het is een historische dag, want zeldzaam zware onweersbuien van de voorgaande avond en nacht hebben een verwoestende uitwerking gehad. Straten en tunnels staan blank, of hebben blank gestaan. Soms zijn delen van een trottoir volledig weggespoeld.... In Gouda is de etmaalaftapping die ochtend 120 mm geweest.

Maandag 4 december 1978. Het KNMI verwacht te 18.00 uur nog: "Veel bewolking en af en toe wat regen Middagtemperaturen omstreeks 7 graden". De vooruitzichten voor woensdag en donderdag zijn identiek, met vrij zacht weer en 7 graden. De verwarring is echter groot deze avond in oostelijk Friesland als namelijk gewoon wordt waargenomen, dat na het duidelijke optreden van ijsregen het volledig opklaart en het gaat (blijft) vriezen. En de volgende ochtend onthult een winters weerbeeld. Er blijkt sprake van één van de grootste uitglijders van het KNMI uit de historie. Het is zo erg, dat de Leeuwarder Courant zich gedwongen ziet, om op dinsdag 5 december 1978 op de voorpagina de vooruitzichten uit De Bilt te vervangen door handmatig aangeleverde vooruitzichten door Hans de Jong uit Gorredijk. De winter heeft namelijk een opmerkelijke zege geboekt, die door de computers in De Bilt volkomen onjuist op waarde bleek te zijn geschat. Toch het eerste teken al, dat er die winter iets anders dan anders aan de hand was.

Mijn bijdrage wordt weer te lang, dus ik stop hier maar. Ik heb anders nog wel een paar leuke andere data. Maar we laten het eerst maar zo.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 10-01-2015 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Datum en jaartal

Bericht door Hans » 10-01-2015 21:41

Ja. Bekend kwaaltje en leuk dat je het noemt.
02 maart is toch altijd weer 2005, wit en sneeuw, op 27 november blijft het maar stormen en 17 juli was ieder jaar gedenkwaardig voor wie van onweer houdt vanwege 17 juli 2004: het was altijd elk jaar weer een mooie dag - tot dit jaar dan, want juist de meest iconische datum die onweergekken hadden (en eigenlijk zelfs het boegbeeld van alle onweerdatums) zijn we verloren vanwege de MH17-vliegramp.

Gelukkig gaat het weer almaar door. Op naar nieuwe iconische dagen.
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Datum en jaartal

Bericht door Edward » 10-01-2015 22:47

In het kader van stormen zijn de data 18 januari 2007, 27 oktober 2002 en 28 oktober 2013 en wat betreft toen ik er nog niet was 25 januari 1990, 2 april 1973, 3 januari 1976, 6 november 1921, 31 januari en 1 februari 1953 (door het lezen van verslagen van die stormen). Wat betreft regenval 13 oktober 2013 en 14 juli 2011. Wat betreft onweer vooral 25 en 26 mei 2009 en 7 juni 1997 (helaas kan ik me dat niet herinneren, toen was ik 1, maar mijn regio werd wel getroffen, videobeelden van het Kralingse Bos na het onweer op youtube) en ook de opvallende winteronweders van 3 november en 3 januari ruim een jaar geleden en 5 februari bijna 2 jaar geleden. Natuurlijk ook 25 november met 2005, ook 3 maart 2005 en 3 en 4 februari 2012. En in de historie 27 januari 1942 met het nationaal kouderecord.
Laatst gewijzigd door Edward op 10-01-2015 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

25 januari 1990

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2015 23:25

DE zwaarste storm die ik ooit bewust heb mee gemaakt alle districten kregen wk 12 behalve het ijsselmeer wk 11.
Ik pakte de fiets en ging eens polshoogte nemen Heusden,een vestingstadje, was grotendeels afgesloten voor het gevaar van rondvliegende dakpannen. Bij het voormalige bejaardenhuis hing een dakgoot in de volle lengte over de straat de brandweer kwam armen en ogen tekort.
Terug gefietst naar mijn geboortedorp stoof het water uit de gracht "gewoon "over de weg. Koers gezet naar het tennispark daar stonden een paar zeer hoge populieren. Bij aankomst stonden die er nog steeds....maar toen. Ik ben tot de dag van vandaag blij dat ik van het volgende getuige mocht zijn.... Achter de banen hing een soort van reclamedoek om de tennisers wat uit de wind te houden. Plots kwam er uit het niets een enorme winstoot die de alminium palen over een lengte van 40 meter deed buigen. Met eigen ogen ging de ballenvanger als een knipmes naar de grond ongeveer 30 cm boven de grond hield het hek stil,,,,,, Ik kon mijn ogen niet geloven een minuut later en ik had alles moeten missen. Toen besefte ik pas echt wat voor een kracht wind kan hebben...neen 25-1-1990 vergeet ik NOOIT meer. Trouwens is dit jaar alweer 25 jaar geleden...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 10-01-2015 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie