Storm komende zaterdag?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Storm komende zaterdag?

Bericht door Oud-forumlid » 04-01-2015 10:27

" In de nacht naar woensdag zakt het weerglas ten zuidwesten van Reykjavik naar 937 hPa. Het frontensysteem van dit ‘megalaag’ bereikt ons waarschijnlijk aan het eind van donderdag. De regenkansen worden dan een stuk groter en de nachtelijke vorst verdwijnt.
Vervolgens draait de westcirculatie vanaf vrijdag/zaterdag op ‘oorlogssterkte’. Het Azorenhoog zwelt aan tot circa 1045 hPa: tegelijkertijd kachelt het weerglas boven de Noorse Zee onderuit naar circa 950 hPa ofwel een verschil van bijna 100 hPa. Deze ontwikkelingen laten uiteraard het Noordzeegebied niet onberoerd! In een brede warme sector met maxima tot 12 graden, kan de wind zaterdag aanwakkeren tot stormkracht 9 uit het westen of zuidwesten "
Bron Jan Visser

Normaal is Jan Visser nooit zo snel met dit soort uitspraken
Mijns inziens valt er nog geen zinnig woord te zeggen of het over 6 (!) dagen gaat stormen ja of nee.
Maar ja ik ben de amateur en Jan is professional.....dat is het verschil.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 04-01-2015 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Edward » 04-01-2015 12:33

In het Wintertopic schreef ik donderdagavond: "In de pluim van nu (vanmiddag 12z) zie ik zo'n 10 leden die voor zeer zware windstoten tussen 34 en 41 m/s (120 en 150 km/u) gaan voor West-Nederland op 6-10 dagen vooruit. Het Ens gem bereikt max 25 m/s (90 km/u). Daarbij kan je opmerken dat het werkelijk gemiddelde van de hoogste waarde van alle leden hoger ligt dan het hoogste ens gem (door timingsverschillen) dus dat het ens gem het gemiddelde van de hoogste waarde zal onderschatten (als je kijkt naar het max in dat ens gem lijntje, ik hoop dat deze zin te volgen is). Dat zie je niet zo vaak. Dus zeker iets om in de gaten te houden. Misschien weer eens zware storm langs de kust als we geluk/pech hebben."

De pluim is consistent. Het is zeker iets om in de gaten te houden. Er is kans op (zeer) zware storm als er een mooie randstoring over het juiste pad trekt. Maar als er gewoon een diep laag bij IJsland en een sterk hoog bij de Azoren ligt (wat Jan Visser hier noemt) lijkt het me dat er windkracht 8 langs de kust komt te staan net als in de dagen voor kerst het geval was. De straalstroom komt in de loop van de week in ieder geval goed op West-Europa te staan zodat het sterk uitdiepen van een randstoring tot de mogelijkheden behoort.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Gerard » 04-01-2015 23:26

Dit kan dus gewoon in het wintertopic besproken worden als Edward het daar al aangegeven heeft.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Edward » 05-01-2015 11:00

Misschien moeten we er een prognosetopic voor +72 tot +240 van maken, als aanvulling op het 72 uur topic.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Oud-forumlid » 05-01-2015 15:32

Gerard,

Moet ik dan eerst alle andere topics door lezen of er ergens anders een ander bericht staat wat over de storm gaat?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 05-01-2015 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Oud-forumlid » 05-01-2015 15:50

Vooral zaterdag gaat de wind een belangrijke rol spelen, we zien in de warme sector van de genoemde randstoring een omvangrijk en sterk windveld. De kans windstoten van respectievelijk meer dan 75, 100 en 120 km/uur ligt zaterdag langs de kust rond 90%, 60% en 20%. Landinwaarts liggen deze kansen rond 90%, 40% en 10%. Bovendien wordt deze dag met gemiddeld 12 graden de zachtste dag van de verwachtingsperiode.

bron guidance 5-1-15
05,04

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Gerard » 05-01-2015 20:25

John schreef:Gerard,

Moet ik dan eerst alle andere topics door lezen of er ergens anders een ander bericht staat dat over de storm gaat?


Alle weerprognoses met een langere vooruitblik dan 72 uur kunnen we als onderdeel van het wintertopic beschouwen, maar de suggestie van Edward is ook het overwegen waard. Het gaat erom dat we niet een grote hoeveelheid aan topics krijgen die elkaar gaan overlappen. Dan zien we door de bomen het bos uiteindelijk niet meer.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Oud-forumlid » 05-01-2015 22:43

Vooral niet als komende zaterdag de bomen om waaien ;) is er ook geen bos meer haha geintje he Gerard :)

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Storm komende zaterdag?

Bericht door Ko » 06-01-2015 06:19

Hahaha!
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie