ZO hoort het in januari te zijn....

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1364

ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2015 15:55

Tenminste als het aan mij ligt ;)

Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 05-01-2015 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Sebastiaan » 03-01-2015 16:03

Tja, dat waren gouden tijden. Ontzettend genoten van winter 2010.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door John » 03-01-2015 16:13

Drie maanden lang tal van sneeuwsituaties die telkens lukten, dat wil zeggen zorgden voor vorming en/of aangroei van een sneeuwdek. Heerlijk zo'n winter en vooral niet meer verwacht.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Ko » 03-01-2015 16:25

Haha ja maar toch komen dat soort winters vanzelf weer voorbij hoor in de toekomst. Als je terugkijkt dan valt het op dat vooral tijdens een zonnevlekkenminimum koude tot strenge clusteringwinters voorkomen of winters met veel sneeuw. En nadien weer een serie zachte winters. Zo gaat het al vele decennia dus het is rustig afwachten tot de volgende koude (sneeuw)winter.

Alleen betreft Elfstedentocht begin ik me zorgen te maken. De laatste is nu al bijna 20 jaar geleden verreden en da's erg lang! Tussen 1963 en 1985 zat weliswaar 22 jaar maar best kans dat door de huidige opwarming de wachttijd nu nog veel langer gaat duren. En dat zou toch wel balen zijn.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2015 17:15

Haha heb een nieuwe naam voor je Ko...... Ko Cluster ;)
Dit jaar komt de Elfstedentocht nog feb 2015 noteer maar in je agenda tussen de 14e en de 21e.
Bron glazen bol... ;)
Maar wat zou het mooi zijn...
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-01-2015 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Ko » 03-01-2015 19:51

Haha zal misschien pas in het volgende zonnevlekkenminimum gebeuren. Nu net een maximum gehad dus duurt nog wel enkele jaren.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2015 20:08

Vul hier je reactie in...
Ko schreef:Haha ja maar toch komen dat soort winters vanzelf weer voorbij hoor in de toekomst. Als je terugkijkt dan valt het op dat vooral tijdens een zonnevlekkenminimum koude tot strenge clusteringwinters voorkomen of winters met veel sneeuw. En nadien weer een serie zachte winters. Zo gaat het al vele decennia dus het is rustig afwachten tot de volgende koude (sneeuw)winter.

Alleen betreft Elfstedentocht begin ik me zorgen te maken. De laatste is nu al bijna 20 jaar geleden verreden en da's erg lang! Tussen 1963 en 1985 zat weliswaar 22 jaar maar best kans dat door de huidige opwarming de wachttijd nu nog veel langer gaat duren. En dat zou toch wel balen zijn.


O lot der ironie....: Laat nou uitgerekend in de buurt van een zonnevlekkenminimum een cluster moeders aller zachte winters zijn voorgekomen: het onvergetelijke duo 1974 en 1975, terwijl er bijna nog een 3e in 1976 aan was toegevoegd (saved by the bell kwam er toen echter in de 3e decade van januari een vorstperiode). En de superstrenge winter van 1947 voltrok zich tijdens een zonnevlekkenmaximum.

Laat uiteraard onverlet, dat je op zich helemaal gelijk hebt. Alleen dat vreemde samenvallen van heel zachte winters (en zeer warme zomers ook) medio jaren '70 met een zonnevlekkenminimum vind ik altijd zo opvallend. Winterse surprises komen echter ook wel degelijk voor in de buurt van zonnevlekkenmaxima. Ik denk aan de koudegolven in de winter van 1971 en de onnavolgbare winter van 1979 (Buisman deze maand in Weerspiegel: "Niemand vergeet het, die het heeft beleefd!").

Ik ben altijd een liefhebber geweest van de statements van weerman Hans de Jong en die hield ook in de buurt van een zonnevlekkenmaximum wel degelijk rekening met de mogelijkheid van een bijzondere winter of zomer.
En ik las ergens dat we volgens weerman Piet Paulusma de komende 10 jaar zelfs mogelijk nog 2 (!) Elfstedentochten tegemoet mogen zien. Dat is toch helemaal zo slecht nog niet. Toch?!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-01-2015 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Ko » 03-01-2015 21:53

Ja ook ik wist van die uitzonderingen. En ik wist ook al dat er iemand zou zijn die dat aan de kaak zou stellen. Toch, het merendeel van koude/strenge winters liep parallel met een minimum. We houden het in de gaten de komende jaren.

Haha en die Piet moet je over 't algemeen met een korreltje zout nemen. Maar mocht ie gelijk krijgen zou dat misschien in het eerstvolgende minimum kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Ko op 03-01-2015 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: ZO hoort het in januari te zijn....

Bericht door Yann » 14-01-2015 20:48

Ach, 2009-2010... dat was nog eens een winter!
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Plaats reactie