Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door Sebastiaan » 30-12-2014 13:53

Zelf vond ik het niet echt bijzonder. Ja, het warmste jaar 'ooit', maar ja, van alle warmterecords word ik niet echt meer 'warm'. Het gemis aan winter heb ik als 'naar' ervaren, meer een lange herfst, en daarna meteen volop de lente in met record zonnige maart. 28 juli was spectaculair met meer dan 100 mm hier in het Gooi. Augustus verraste met twee weken zeer koel weer, sinds begin jaren 20 niet meer zo koel. Dat was zeer bijzonder. Daarna een lauwe herfst, waarna het aan het begin van december even wat kouder was, vervolgens wekenlang weststroming, gelukkig dit weekend nog wat sneeuw gezien en wat ijs. Al met al het houdt niet op. 2013 was voor mij veel boeiender.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door Ko » 30-12-2014 14:49

Over het algemeen zwaar afzien. Bijna de helft van het jaar alleen maar warmterecords moeten doorstaan. En tegelijk ook al die zeer zonnige maanden en seizoenen brrr, nee dan was 2013 ook voor mij veel afwisselender.

Anno 2014 moest ik het alleen van een aantal dagen hebben. Dat was een volle regenweek in mei, de twee totaal verregende dagen 8 en 9 juli, de twee koele augustusweken die voor een koele augustus zorgden, en tot slot de winterse traktatie nu in december met sneeuw en sneeuwdekdagen.

In de hele winter en herfst zat NUL plezier. Zeer eentonige weerbeelden met vrijwel alleen maar zonnig weer. Zelfs die kortstondige zomerse onweersbui op 3 januari woog niet op tegenover het zeer saaie verloop van de rest van de voorjaarswinter.
Laatst gewijzigd door Ko op 30-12-2014 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door Karel » 30-12-2014 15:14

Een jaar met veel gelukkige gezichten om mij heen. Met uitzondering van augustus was dat voor velen genieten van al dat warme en mooie weer. Een warmterecord voor Nederland in een opwarmend klimaat is verder niet erg interessant.
Voor ander interessant weer veel ver weg gekeken. Een Polar Vortex die in januari tot maart niet stuk te branden was met veel interessant weer in Noord-Amerika, Met een El Nino die voor het grootste deel op een bijzondere manier is weggeblazen, maar juist veel hurricanes en typhoons in de Pacific. Begin augustus de landfall van hurricane Iselle op Hawaï. Tenslotte de ontwikkeling van supertyphoon Nuri tot een record extratropische super depressie in de Bering Straat (924hPa) op 8 november en daarna een koudegolf over Noord-Amerika . Via internet valt heel wat interessant weer te beleven.
Laatst gewijzigd door Karel op 30-12-2014 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Walgelijk....

Bericht door Oud-forumlid » 30-12-2014 15:53

* Veel te warm (recordwarm zelfs)
* De zomer was afzien.
* Hoogste etmaal som 39 mm
* Winter in jan. en feb. schitterde door afwezigheid.
* Een herfst die tenminste op herfst leek, afgezien van begin nov.
* Een pak sneeuw van 8 cm (hier Haarsteeg) net na kerst was WEL positief!
============================================================
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-12-2014 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door Gerben » 30-12-2014 15:59

Heerlijk weer. Maart mag van mij elk jaar zo zijn. Jammer dat er geen winterweer was.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door Hans » 30-12-2014 16:08

Geweldig. Vaak warmer dan normaal, redelijk veel onweer (begon al op 3 januari met een flitsende show die in Ede-Zuid tot totale duisternis leidde). Jammer dat augustus zo koud verliep en afgelopen weekend de sneeuw met alle overlast vandien.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door Adrie » 30-12-2014 17:20

Ik vond er meteorologisch gezien helemaal niets aan. Als ik een cijfer moet geven op een schaal van 10, dan wordt het een 1,5.
Wat minpunten op een rij:
-Het totaal ontbreken van enig winterweer in jan-mrt.
-Uitzonderlijk zacht voor- en najaar, zonder opvallende weergebeurtenissen.
-Nogmaals de conclusie dat een te koude zomermaand alleen mogelijk is in combinatie met cyclonaal, nat en winderig weer.

Dat we niet onder de 1 uitkomen, komt door afgelopen zaterdag/zondag, een stormpje ergens in oktober en de koele augustus die een mooie onderbreking van eindeloze bovennormale temperaturen vormde.

Voor gewone gebruiksdoeleinden Buiten waren er in het voor- en najaar veel zeer bruikbare dagen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door John » 30-12-2014 17:34

Door gemis aan winter en winterse prikken in het vroege voorjaar was ik niet klaar voor de lente met warme dagen, laat staan voor de zomer.

Twee hoogtepunten, vooral wegens uitzonderlijk karakter van de verschijnselen.
In de tweede helft van augustus bijna twee weken lang dagelijks forse polaire buienwolken te zien.
Dat gegeven komt zelden voor in welke maand dan ook.

En synoptisch is de situatie van 27 december heel interessant. Grote neerslaghoeveelheden, meer dan 25 mm als sneeuw zorgden ervoor dat het compleet winters werd in Brabant, ondanks een natteboltemperatuur boven nul graden. Niet eerder heb ik te Rijen zoveel neerslag in de vorm van sneeuw zien vallen.
Op 25 november 2005 ontving ik ruim 20 mm in de vorm van sneeuw.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 30-12-2014 17:47

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Hoe is voor jou weerjaar 2014 bevallen?

Bericht door Vincent » 30-12-2014 19:12

De eerste 2 maanden van het voorjaar vond ik geweldig lekker, en hetzelfde geldt voor grote delen van het najaar. Maar verder zal ik me van het weerjaar 2014 absoluut niet veel blijven herinneren - het afgelopen weekeinde natuurlijk uitgezonderd.

Plaats reactie