Pruiksma en winterverwachting

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Oud-forumlid » 08-11-2014 10:15

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef:En anders gaan we gewoon uit van de stelling op zich. Dus ergens in november onweer gehoord in Nederland: geen elfstedentocht. Dan kijken we naar alle elfstedentochten en naar alle jaren zonder elfstedentocht en dan weten we of de verhouding (relatief dan) in het voordeel uitvalt van de geen-onweer-geen-elfstedentocht-jaren.

Komende winter i.i.g. geen elfstedentocht, want het heeft vannacht geonweerd.


Dit is dus een volkomen privé interpretatie van jou zelf die niets te maken heeft met de beschouwingen van Pruiksma. We wachten rustig de gehele maand november af. En als we de actuele uitdraai van de leidende atmosfeermodellen mogen geloven, komt het beeld naar voren van hele interessante van normaal afwijkende ontwikkelingen in de luchtdrukverdeling. Doet op het eerste oog bijvoorbeeld wel een beetje november 1968-achtig aan.
Verder wijs ik erop, dat zelfs nog in de eerste decade van december 1946 onweer van het type zoals vanochtend in Noord-Holland werd waargenomen! Dus we moeten liever niet ongeautoriseerd met de op zich zeer interessante stellingen van de Friese weerprofeet Pruiksma aan de haal gaan. Want aan zijn vruchten herkent men de meester. Weldra kom ik met een catalogus van al zijn bekende uitspraken en dan gaan we kijken hoe succesvol Pruiksma met zijn voorspellingen was. Nog even geduld.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 08-11-2014 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Gerben » 08-11-2014 10:17

"Weldra kom ik met een catalogus van al zijn bekende uitspraken en dan gaan we kijken hoe succesvol Pruiksma met zijn voorspellingen was."

Is er ergens documentatie over hoe Pruiksma tot die voorspellingen komt?

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Ko » 08-11-2014 12:24

Hier ook onweer gehad Gerard. Tot nu toe twee keer deze november, in de avonduren. Normaal komt hier eigenlijk nooit onweer voor in november of sowieso in de wintermaanden. Dus wat dat betreft ook vanuit hier geen Elfstedentocht.

Maar: de afgelopen 15 jaar had november nagenoeg nooit onweer en volgde er ook geen Elfstedentocht dus het zegt eigenlijk weinig.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Henk » 08-11-2014 13:34

Ko, als ik kijk naar de laatste klimaatgerelateerde periode (1981-2010) dan zie ik dat alleen al de 3 (zeer) zachte oktobermaanden van 1990, 1995 en 2005 gevolgd werden door normale (zeker geen zachte) of te koude winters.
En dat is dus in tegenspraak met jouw stelling dat er na een (zeer) zachte oktober "geheid" een zachte winter volgt. Dat is dus geen houdbare stelling.
Dat er daarnaast voorbeelden zijn van zeer zachte oktober maanden die wel gevolgd werden door een zeer zachte winter, voegt aan jouw stelling niets toe. De stelling gaat gewoonweg niet op.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Gerard » 08-11-2014 17:30

Ik heb werkelijk geen idee hoe je prognoses volgens Pruiksma objectief zou kunnen beoordelen. Als je probeert samen te vatten hoe je er naar moet kijken op basis van de tekst die Harrie zelf neergezet heeft dan blijkt dat een privé-interpretatie te zijn. Volgens mij is het een bondige samenvatting.

Harrie, als je hier zelf dan kort en bondig wilt neerzetten welke weerparameters of weerfenomenen in november wel gekoppeld zijn aan winters met Elfstedentochten dan kunnen we het statistisch testen. Als het meerdere fenomenen zijn die in samenspel bepalend zijn, zet dat dan ook helder en duidelijk neer.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Gerard » 08-11-2014 17:35

Voor wat betreft zachte oktobers: Jan Willem Oldenburgh heeft daar al eens naar gekeken en hij vond geen relatie. Daar moet echter wel bij gezegd worden dat hij alles op een hoop gooide en dan een XY-plotje maakte. Je kan het ook anders benaderen. Extreme oktobers (de 10 warmste en de 10 koudste) zet je naast de bijbehorende winters en kijkt of er dan een relatie is.

Nog een andere benadering is die van een aantal parameters combineren en dan kijken of er een relatie is. Eerder in deze discussie heb ik dat al aangegeven n.a.v. hetgeen Jaap stelde.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Ko » 08-11-2014 18:33

Henk: dan heb je me toch verkeerd begrepen. Met 'geheid' bedoelde ik dat er gezien de laatste 20 jaar er vrijwel zeker een (zeer) zache winter volgt op een (zeer) warme oktober. Vaak, niet altijd. Uitzonderingen zoals jij opnoemt komen inderdaad ook voor.

En verder heb ik er twee jaar terug al onderzoek naar gedaan. Daar kwam uit dat over de afgelopen drie eeuwen er veel vaker een koude of strenge winter kwam na een koude oktober. Na een warme oktober volgde veel vaker een zachte winter dan een koude of strenge. Verder ben ik hierover nu wel uitgediscussieerd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Henk » 08-11-2014 19:21

Nou Ko, ik nog niet. Als je het woord "geheid" gebruikt, dan betekent dit toch altijd of, indien ik jouw interpretatie van het woord "geheid" toepas: vrijwel altijd. En dat is dus niet zo gezien de voorbeelden die ik je gaf. Daarbij noem ik behoorlijk wat voorbeelden, ook uit vorige eeuwen. Die probeer jij dan te verengen tot de laatste 20 jaar en dan nog geef ik je 3 voorbeelden (bijna 4). En dan alle na een oktober met 12C als gemiddelde maandtemp; dus niet gewoon zacht, maar echt zeer zacht. J W Oldenburgh heeft hier al vanuit statistisch perspektief naar gekeken en geconstateerd dat er geen verband was. Je stelling is dus onhoudbaar. En na deze toevoeging denk ik dat we nu inderdaad over deze kwestie zijn uitgediscussieerd. Mvg, Henk.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Ko » 08-11-2014 21:57

Henk, nogmaals: jouw voorbeelden zijn slechts uitzonderingen. De combinatie warme oktober - koude/strenge winter kwam veel minder voor dan de combinatie koude oktober - koude/strenge winter. De combinatie warme oktober - (zeer) zachte winter kwam ook vaker voor dan de combinatie warme oktober - koude/strenge winter. Aldus geconstateerd met eigen statistisch onderzoek. Als je dat niet aan wil nemen, jouw keus.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Pruiksma en winterverwachting

Bericht door Jaap » 08-11-2014 23:52

Nog een keer: als je uitsluitend naar de temperatuur kijkt, lijkt er weinig voorspelbaars te zitten in de relatie oktober/winter daarna. Maar als je naar dominantie van ofwel lage druk ofwel hogedruk kijkt, krijg je een ander verhaal. En nogmaals: warmte in oktober komt net zo vaak voor door depressies als door hoge druk. Nog een opmerking: onweer in november zal vrijwel uitsluitend voorkomen bij depressie-activiteit. Koppel dit aan het feit, dat vroege koude in november (altijd door hoge druk), meestal gevolgd werd door een zachte winter, dan zit daar een omkering in, als je naar de Pruiksma-theorie kijkt. Maar ik ben mij bewust van versimpeling. Het is zeker niet de bedoeling, welke theorie dan ook onder het gras te schoffelen.

Plaats reactie