Winter 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Winter 2015

Bericht door Johan » 26-02-2015 20:01

Ko schreef:Hahahaha spijkerbroeken met vlees john ;-)

Over Elfstedentocht gesproken, moest vandaag toch echt wel even terugdenken aan de legendarische Tocht. Vandaag in 1986 werd ie verreden. We kregen er die woensdag speciaal vrij voor van de middelbare school.

Toch, in theorie kan een Elfstedentocht begin maart nog wel. Als je zo'n vorstperiode hebt zoals in 1971, en dan forse vorstperiodes in januari en februari voorafgaand. Ik bedoel, als ie op 26 februari nog verreden kan worden zoals dus in 1986 dan kan ie ook nog wel een paar dagen later op 1 of 2 maart.

Wat winter betreft, maar zoveel mogelijk genieten van de dagen die 'koud voor de tijd van het jaar' verlopen. Meer zit er niet meer in denk ik. Nog wel een aantal nachtvorsten in maart en misschien april maar da's heel normaal.


dat zit er niet in

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 26-02-2015 20:26

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Winter 2015

Bericht door Gert » 26-02-2015 20:47

Ted schreef:

[i]De GFS-run van 26 feb. 12UTC is echter weer anti-winters. Nu wordt op 12 maart een hogedrukgebied verwacht van 1046 hpa boven België. Ook in een groot deel van Nederland luchtdruk iets boven de 1045 hpa. Het luchtdrukrecord voor maart staat op 1047 hpa. Dat was in 1852.

De laatste dagen is GFS een beetje onwerkelijk


Volgens mij is GFS niet een beetje onwerkelijk maar in de pluim was/is hogedrukopbouw duidelijk, alleen de positie wordt door de verschillende leden verschillend berekend met bij behorende temperatuurafwijking.
Laatst gewijzigd door Gert op 26-02-2015 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015

Bericht door Jaap » 27-02-2015 16:54

Nog even een reactie n.a.v. mijn laatste posting: inderdaad noemde ik deze winter een kwakkelwinter. Volgens John is dat een kwestie van beleving en daar heeft hij gelijk in. In vergelijking met de winter 2014 noem je deze al gauw een kwakkelwinter, maar het was natuurlijk gewoon weer een zachte winter. En een Elfstedentocht in maart? Lijkt mij onmogelijk. Er waren in 85 en 86 twee Tochten laat in februari, maar in beide gevallen was het weer in de weken eraan voorafgaand toch al behoorlijk winters geweest. Zou het na 1 maart toch nog tot transportkou komen, ook dan zal de temperatuur overdag toch te hoog worden door de toenemende zonnekracht. Bij windstilte vriest het dan 's nachts wel hard door stralingskou, maar de maxima worden dan des te hoger. Dus nee, als we pech hebben zou maart nog een nare, koude maand kunnen worden, maar de schaatsen moet je toch echt opbergen nu.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Henk » 27-02-2015 21:19

Mijn analyse van de afgelopen winter: waarom werd het toch een (zeer) zachte winter?
Remko had dit keer gelijk en ik ongelijk: ik voorzag met een 75% kans een zeer koude winter en een 25% kans op een zeer zachte winter. Het is het laatste geworden en ik zit er dus goed naast dit keer.
Remko stelde al vroeg dat het warme zeewater west van Canada/USA de oorzaak zou zijn van ridging (hoge druk) boven westelijk Canada en kou in het oosten, net zoals vorige winter. De dynamische atmosfeermodellen hebben het bij het juiste eind gehad. De enorm sterke SAI en OPI icm de sterk negatieve QBO zouden m.i. bij ons tot een zeer koude winter moeten leiden. Niet dus.
Een echte el Nino was er niet deze winter: het was hoogstens een zwakke El Nino in het Centraal Pacifisch Bekken en dat leidt vaak tot een versterking van het Azorenhoog. Een sterke CPB-el Nino zorgt normaliter wel voor een verzwakking van het Azorenhoog, maar deze el Nino was niet goed ontwikkeld.
De PDO was sterker dan verwacht positief (warm) en dat had ik toch niet verwacht en dat leidde dus tot dat krachtige hoog boven westelijk Canada. Tegelijkertijd ontstond al gaande weg tijdens de winter een neg AMO (was niet te voorzien), d.w.z. kouder dan normaal zeewater zuidelijk van Groenland en dat genereert vaak een sterke west circulatie. De PDO (sterker pos dan voorzien) en de plotseling neg AMO gooiden roet in het eten. Het zee-ijs in de Barentszee speelde m.i. een ondergeschikte rol: de overige faktoren waren veel sterker. Dat ook de MJO maar niet in fase 8 wilde komen, was lastig, maar m.i. niet doorslaggevend.
Kortom: op papier een kans voor open doel voor een (zeer) koude winter bij ons, maar het zeewater deed de winter bij ons de das om. Voor mij een goede les in nederigheid.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015

Bericht door Dick » 27-02-2015 21:56

In De Bilt is het februarigemiddelde toch stiekempjes boven de norm uitgekropen. Het lijkt wel ondoenlijk om een te koude maand te scoren. Al met al was de afgelopen meteo-winter toch minder een deceptie dan de vorige. Al zegt dat vooral veel over W'14.

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Winter 2015

Bericht door Wilfried » 28-02-2015 00:20

Dick schreef:In De Bilt is het februarigemiddelde toch stiekempjes boven de norm uitgekropen. Het lijkt wel ondoenlijk om een te koude maand te scoren. Al met al was de afgelopen meteo-winter toch minder een deceptie dan de vorige. Al zegt dat vooral veel over W'14.


Dat is ook goed af te lezen aan te aantal vorstdagen: als het kwik in de Bilt deze nacht nog een keer onder nul komt zitten we (W14-15) op 36 vorstdagen en 1 ijsdag. Vorig jaar kon er niet meer dan 10 vorstdagen vanaf.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015

Bericht door Dick » 28-02-2015 09:31

Momenteel bijna 66 mm februarineerslag hier in Capelle a/d IJssel. Daarvan is 38 mm gevallen in die week dat ik in Warschau zat, het merendeel dáárvan weer op vrijdag de 20e. Aangezien bij ons een regenpijp verstopt zat leverde die laatste plons regen een forse lekkage in de garage op. Dat is de wet van Murphy: juist als we niet thuis zijn. Probleem is alweer verholpen en het is gelukkig maar de garage ;-). Ik maak me nu echt op voor de lente: een winterse 'uitspatting' mag best wat mij betreft, maar liever geen langdurige vorst- of sneeuwtoestanden. Daarvoor is het 'te laat' in meerdere opzichten.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015

Bericht door Dick » 28-02-2015 10:08

Tja, een Tn van 0,0 vanmorgen hier. Dat is nou jammer!

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Winter 2015

Bericht door Marcel » 28-02-2015 13:10

Nou dat was m dan zo'n beetje, de winter van 2015...
Deze was niet alleen erg zacht (zeker qua koudegetal) , maar ook erg nat, in de Bilt net geen top 10 notering.

Qua temperatuurverloop vind ik de winter van 2015 wel een beetje op die van 2004 lijken. Af en toe tussen het zachte weer door een paar vorstdagen achter elkaar, met voornamelijk lichte (en een enkele keer matige) vorst. Al lagen de uitersten in 2004 verder uiteen.
Gemiddelde maandtemperaturen:
2004 2015
dec 4.0 4.8
jan 3.6 4.0
feb 4.8 3.4 (3.5?)

Ook de aantallen vorstdagen/ijsdagen zijn bijna gelijk, over de winter van 2004 35 resp. 1, in 2015 37 resp. 1 (het is dat de laatste februarinacht nog 2 nipte vorstdagen toevoegde..).

De 21e eeuw heeft tot nu toe een voorkeur voor winters met 4,1 graden: 2001, 2004, 2012, 2015...

Plaats reactie