Winter 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 08-12-2014 11:18

Het weer komt en blijft in beweging. Gelet op het algemeen beeld in de prognoses durf ik nu wel te stellen dat er in elk geval tot aan de kerstdagen geen winterse perioden aanbreekt.

Mogelijkerwijze vertoeven we wel meestentijds in maritiem polaire lucht waardoor het niet boterzacht zal worden en er tijdens rustige nachten met brede opklaringen er altijd wat lichte (grond)vorst mogelijk is.
Tijdens dagen met een wat diepere aanvoer van polaire lucht neemt de hagelkans tijdens eventuele buien toe en een natte sneeuwbui is ook lokaal ook denkbaar.
Dat zijn dan de uitersten tot aan de kerstdagen. Daarmee moet u het doen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 08-12-2014 12:01

Prima hoor John. Zolang het weerbeeld ook meewerkt vind ik het best. Dus niet zo veel zonnige winterdagen als in winter 2014, verder vind ik alles best. Heb zelf op een slappe winter gegokt dus ook dat zal geen tegenvaller zijn als dat uitkomt.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 08-12-2014 21:43

Jammer dat de leukste en zwaarste buien er voor deze regio nu pas aan komen op de radar. Vandaag overdag viel het best wel tegen qua regen en hoeveelheid. De zonnige ochtend viel er sowieso geheel buiten.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015

Bericht door Dick » 08-12-2014 22:36

Nou, ik heb vandaag sowieso meer hagel gezien en gevoeld dan regen. Gisteren en vandaag samen in Capelle a/d IJssel ruim 13 mm neerslag. Vanmorgen imposante aambeelden voorafgaand aan de buiigheid. Vastgelegd met mijn gsm, helaas geven de foto's niet goed weer wat ik heb waargenomen. Zoals meestal overigens.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015

Bericht door Adrie » 09-12-2014 08:35

Dat boterzachte komt nog wel, volgende week heeft de stroming de neiging steeds meer een zuidwestcomponent te krijgen. December gaat iig wel duidelijk te zacht worden vrees ik.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 09-12-2014 11:19

Van mij mag dat boterzachte, maxima ruim in dubbele cijfers, in maritiem tropische lucht echt buiten ons land blijven.

Het is uiteraard een kwestie van details. Hoe ligt het polaire front volgende week precies. Is er een zuidwestelijke aanvoer (met omweg) van maritiem polaire lucht, of weet maritiem tropische lucht voor lauw decemberweer te zorgen.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 09-12-2014 11:50

Die dubbele cijfers maken me nog niet zo uit, vind het weerbeeld belangrijker. Heb nog maar net gezegd of er misschien een sombere december aankomt een paar dagen terug en sindsdien is de zon er ineens vaker. Wil nu eindelijk wel eens een sombere maand meemaken en niet weer dat de tweede maandhelft ervoor zorgt dat het alsnog een zonnige maand wordt.
Laatst gewijzigd door Ko op 09-12-2014 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 09-12-2014 15:37

Karim Hamid (KMI!); voorlopig geen winterweer

Van zijn fantastische blog http://weerspinsels.blogspot.be/

Tussen haakjes paar opmerkingen van mezelf ;)

Van winterweer lijkt tot het einde van het jaar weinig sprake te zijn in Vlaanderen en de andere lager gelegen gebieden. Al minstens de eerste twee weken is het IJslandlaag heer en meester en tussen dit lagedrukgebied en een honkvast Azorenhoog west van Portugal, blijft een westcirculatie standhouden. Het kwik lijkt in die configuratie netjes rond de normale waarden te gaan schommelen, en in onze streken betekent dit dus nauwelijks winterweer. Dit volledig conform het beeld dat we van een gematigde breedte nabij de Oceaan kunnen verwachten. En even normaal is het dat er zo af en toe wat winterse neerslag valt in de hogere gebieden wanneer we periodiek terecht komen in een polaire luchtmassa. [winterse surprises zoals vanmorgen, ijs op de sloot kan bij polair maritieme lucht natuurlijk wel]

Op lange termijn (laatste week van het jaar) zijn er voorlopig geen tekenen dat er veel gaat verschuiven op de weerkaarten. Het clustergemiddelde van ECMWF en bijhorende extended EPS pluim houden de T850 netjes rond 0° schommelen zodat we niet meteen een koudegolf moeten verwachten. [ec 32 gaat dit over]

Ook de SPV {dat is de stratosferische poolwervel] doet voorlopig geen gekke dingen en blijft vrij circulair met een zelfs vrij sterke straalstroom op 10 hPa van rond 45 m/s tegen midden december, wat meer dan nu het geval is dus. Op 1 hPa spant de wind zelfs aan tot zo'n 80 m/s en de temperatuur in de kern blijft aanhoudend rond of onder -70° op 10 hPa. M.a.w, de SPV is en blijft stevig in het zadel zitten en het is wachten op de externe factoren, vooral vanaf de troposfeer, om deze trend te breken. Rekening houdend met het feit dat er , als dit al het geval is, er een vertraging van zo'n 7-10 dagen te rekenen valt, tot dat er iets te merken 'kan' zijn in de troposfeer, lijkt van die kant uit weinig gunstigs te gebeuren dat in de richting van winterweer zou wijzen voor januari [GFS blijft wel prominent met opwarming komen, vanmorgen zelfs tot 37c! op 1hPa]

[hij bedoelt waarschijnlijk vóór ipv voor]

-> Vanmorgen wederom ijs op een nabij gelegen meer. Dikte paar millimeter. Fraai om te zien!
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 09-12-2014 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 09-12-2014 15:44

Allereerst vind ik het fijn om te zien dat Karim een beroepsmeteoroloog (net als MG) gewoon EC32 gebruikt. Dan gaat langzamerhand het taboe er vanaf. Neemt niet weg dat na een dag of 10-14 het allemaal veel minder betrouwbaar wordt. Dat is inherent aan het noemen van deze termijn. Hij laat zien wat EC32 aangeeft, en omdat het verder weg is, betekent dat dus ook minder kans dat het uitkomt. Zie ook zijn website. Ten tweede vind ik zijn bijdrage over de stratosferische poolwervel fantastisch (zie zijn website). In navolging van MG, en nog een aantal, komt er steeds meer serieuze aandacht voor. Dat kan alleen maar gunstig uitwerken. Duidelijk is dat we van de stratosfeer voorlopig niets hoeven te verwachten, met een MJO in fase 3/4 (staat voor positieve NAO) is de kans sowieso klein dat het structureel winters wordt. De MJO is even in fase 6 geweest, maar met weinig amplitude, en gaat waarschijnlijk komende tijd in wat de Amerikanen de circle of death terecht komen. Vanuit die hoek hoeven we dus weinig te verwachten.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 09-12-2014 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 09-12-2014 17:36

Zijn blog is inderdaad prettig om te lezen. Hij verwoordt zaken in begrijpelijke taal en ondersteunt zijn uitleg met afbeeldingen.

Ik deel voluit je opvatting dat er deze maand weinig te verwachten van. Kans op een winters weerbeeld erg klein.
Uitleg heb jij al gegeven. Dus niets aan toe te voegen.

Plaats reactie