Winter 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015

Bericht door Adrie » 04-03-2015 01:11

Die windroos met opwarming per richting is evident. Ik zal de berekening van opwarming voor de afzonderlijke en groepen GWL volgens Hess en Brezowski nog eens doen, ook per decade of zoiets.
En laten we nu vooral deze W voornamelijk westelijke (geen zuidwestelijke en zuidelijke, daarom was het nooit echt warm) tot noordelijke stromingen gehad hebben en een paar dagen stralingshoog (notabene de enige ijsdag in De Bult)
Al die warmte in die troep ten westen en zuidwesten van ons gaat er nooit meer uit. Daar helpt geen zomer als '62 aan. En over een jaar of 20-30 zijn we noord en noordoost ook helemaal kwijt. Dan begint dat Arctisch zeeijs zich daar pas in nov een beetje te vormen, en hebben we aan de noordelijke/noordoostelijke stromingen tot en met halverwege januari helemaal niets. Blijft oost over. Ook daar gaan de scherpe kantjes af, de semi-permanente sneeuwbedekking begint dan steeds vaker pas ten O van de Oeral. De stralingshogen houden we natuurlijk wel, maar ook daar beginnen we in polaire lucht met hogere dauwpunten, dus eerder vrijkomen van latente warmte in de stralingsnachten.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 04-03-2015 09:21

Interessante stelling breng je naar voren. Judah Cohen geeft in ons interview aan dat hij juist meer sneeuw verwacht. in het NW van Rusland is het zodanig koud dat enige opwarming (1-2 graden?) de komende 20-30 jaar niet veel zou uitmaken voor al dan niet een sneeuwdek. Een groter probleem lijkt mij dat de westcirculaties sterker worden (?), zoals in de twee van de vier scenario's naar voren komt (koudere stratosfeer?). Naast de opwarming van de aarde en het zeewater.(warme fase AMO).

Al met al het ziet er slecht uit. Iedereen die een blik werpt in het verleden weet dat het magere tijden zijn voor de winterliefhebber!

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Adwin » 04-03-2015 09:36

Ik hou hoop. De datum records in feb 2012, maart 2013 en dec 2010 houden me op de been. Natuurlijk kan dec 2010 een slap equivalent zijn van 1788 of 1890 en maart 2013 van 1845. Dan zijn deze maanden natuurlijk een stuk warmer dan ze hadden moeten zijn. Maar als in Engeland december 2010 de koudste is sedert 1684 blijf ik hoop houden en denk ik toch dat een winter zoals nu in NO Amerika de komende jaren voor ons klaar staat.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Henk » 04-03-2015 10:49

Dat laatste ben ik met je eens. En inderdaad: de sneeuwbedekking heeft de neiging toe te nemen; althans in het winter halfjaar op het NH. Dat neemt niet weg dat de afgelopen winter hier niets voorstelde en dat komt in het tegenwoordige klimaat blijkbaar vaker voor. Gelukkig is er nog kou genoeg voorhanden om ook hier nog koude of zelfs strenge winters mogelijk te maken. Het valt me op dat de toonzetting van de hier geposte berichten na 2 (zeer) zachte winters een stuk somberder is dan na de 5 koude(re) winters vanaf 2009. Ook wel logisch natuurlijk, maar laten we ons niet al te veel leiden door "de waan van de dag"?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2015

Bericht door Oud-forumlid » 04-03-2015 11:32

".. maar laten we ons niet al te veel leiden door "de waan van de dag"?" - ik niet, toen ook niet. Constateerde bijvoorbeeld dat al die winters ongeveer normaal waren, in plaats van koud-streng zoals ze voor dertig jaar geleden geweest zouden zijn. Ook de koudste winters warmen dramatisch op.

Overigens kan het 'Stuck Pattern Syndrome' in NL dezer jaren idd een winter opleveren die 1963 doet vergeten. Zoals A3 aangeeft is dat over enkele decennia ook permanent voorbij, dan helpt drie maanden vlak oost ook niet meer. En wees reeël, de kans op een winter met Tg van zeg +7.5° C, vroeger ondenkbaar, is nu domweg een stuk groter - vanwege hetzelfde SPS.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 04-03-2015 11:44

De winter van 2007 had een gemiddelde temperatuur van 6,5, volgens Oldenborgh komt zo'n winter in ons 'nieuwe' klimaat eens in de 60 jaar voor. Hoe klein is dan wel niet de kans op een 7,5c winter? Eens in de 200 jaar? Ben het verder met je eens dat het SPS de kans op een totaal winter groter maakt. Het moet maar net goed vallen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2015

Bericht door Oud-forumlid » 04-03-2015 11:57

"Hoe klein is dan wel niet de kans op een 7,5c winter? Eens in de 200 jaar?"
Als je de trend negeert en je doet nog een standaarddeviatie bij de Tg van W2007 ga je wellicht al naar de 1/1000. Maar we negeren noch de trend, noch dat SPS en schatten daarom de kans op die Tg van +7.5 in op ongeveer 1/20 anno nu. Of nog groter, want ik verwacht 'm ook echt binnen 20 jaar.

Die Tg van +6.5 is waarschijnlijk al goed voor een kans van één per decennium. Je moet ook echt niet denken dat W2014 met een Tg van +6.0 bijzonder was ofzo.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2015

Bericht door Karel » 04-03-2015 12:01

Ja Sebastiaan,

Het moet maar net goed vallen en ik was er gelukkig bij. Een winter als 1963 komt ongeveer eens in de 300 jaar voor. Als je deze winter van 1963 van dag tot dag naloopt is het een keten van toevalligheden. In 2016 zijn er weer zeer kleine kansen. Afwachten maar.

De geleidelijke opwarming van het klimaat deze eeuw is overigens een wetmatigheid waar we zelf met zijn allen voor blijven zorgen.

De winter van 2015 was toch erg interessant. Nooit gedacht dat de verdeling van de zeewatertemperaturen op de Atlantische Oceaan zo belangrijk was voor een goed doorstroomde westecirculatie. In westelijke richting gezien voor ons land 1 a 2 graden beneden gemiddeld ( periode 1984 - 1998).
Alleen de warme Noordzee zorgde voor dat extra graadje erbij.

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 04-03-2015 12:09

Karel schreef:Ja Sebastiaan,

Het moet maar net goed vallen en ik was er gelukkig bij. Een winter als 1963 komt ongeveer eens in de 300 jaar voor. Als je deze winter van 1963 van dag tot dag naloopt is het een keten van toevalligheden. In 2016 zijn er weer zeer kleine kansen. Afwachten maar.

De geleidelijke opwarming van het klimaat deze eeuw is overigens een wetmatigheid waar we zelf met zijn allen voor blijven zorgen.

De winter van 2015 was toch erg interessant. Nooit gedacht dat de verdeling van de zeewatertemperaturen op de Atlantische Oceaan zo belangrijk was voor een goed doorstroomde westecirculatie. In westelijke richting gezien voor ons land 1 a 2 graden beneden gemiddeld ( periode 1984 - 1998).
Alleen de warme Noordzee zorgde voor dat extra graadje erbij.


Dat kwam ook voor mij als een verrassing. Echt een bofkont dat je 1963 hebt meegemaakt! Trouwens in Montreal koudste februari 'ooit'. http://montreal.ctvnews.ca/february-cold-in-montreal-breaks-115-year-old-record-1.2259013

Remko ik heb info hier vandaan http://www.knmi.nl/cms/content/122526/koude_extremen_in_nederland_de_afgelopen_winters
Afbeelding
In Tabel 1 geven we de herhalingstijden van alle winters van de afgelopen 10 jaar, bepaald met een fit aan een de koude staart van de distributie als de temperatuur onder normaal lag, de warme als hij daarboven lag. De niet besproken koude winters zijn eigenlijk vrij normaal, ook in het huidige warmere klimaat, met herhalingstijden van minder dan 10 jaar.

De winters van 2009-2013 waren kouder dan nu normaal is, maar waren naar de normen van vroeger niet “koud”. Dit wordt bevestigd door de herhalingstijden: zelfs in een warmer klimaat zijn dit winters die we eens in de 3-20 jaar kunnen verwachten. De zachte winters van 2014 en 2007 waren met herhalingstijden van rond de 18 tot rond de 60 jaar veel zeldzamere uitschieters. Hetzelfde geldt voor de koudste dag van het jaar. De hevige koude van begin februari 2012 had een herhalingstijd nu van rond de 50 jaar, maar het gebrek aan koude dagen in de winter van 2014 verwachten we zelfs nu maar ongeveer eens per 100 jaar (met grote onzekerheidsmarges). De winter van 2015 was qua gemiddelde temperatuur volledig normaal in deze tijd, en ook de koudste dag was met een herhalingstijd van 7 jaar niet uitzonderlijk.

De relatieve koude van 2009-2013 is dus geen argument tegen klimaatverandering. Integendeel, in het klimaat van een halve eeuw geleden waren dit heel normale winters geweest. Alleen door de opwarming sindsdien worden ze als koud ervaren. Andersom waren de zachte winters van 2007 en 2014 nu al uitzonderlijk, maar waren ze in het klimaat van vroeger bijzonder onwaarschijnlijke uitschieters geweest. Deze kunnen dus wel als argument voor de opwarming dienen...

Let wel, GF Oldenborgh kijkt dus alleen naar gemiddelde temperatuur, wat ik daar van vind, is ondertussen bekend! Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 04-03-2015 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2015

Bericht door Oud-forumlid » 04-03-2015 14:55

Sebas, het probleem is nou net dat er geen 'huidig klimaat' bestaat.
Juist daardoor zijn die herhalingstijden voor zover je die baseert op een x-tijd met een vlak (de facto) klimaat misleidend. Je kunt al iets beter schatten wanneer je voor zo'n tijdvak als 2005-2014 de trend overheen zeg dertig jaar legt.

Plaats reactie