Winter 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 27-01-2015 12:40

Aha, zoiets zou het inderdaad wel eens kunnen zijn! Bedankt.

Ronald
Berichten: 130
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2015

Bericht door Ronald » 27-01-2015 21:34

Ik heb 't idee dat de komende 10 dagen gaan bepalen of deze winter nog lang in ons geheugen zal zitten.
Mogelijkheden voor uitgebreide sneeuwval lijken voor ongeveer 1 volle week aanwezig, kijken of deze kansen benut gaan worden.
En zo tegen 2e week februari zien wel 'n soort alles of niets situatie. Nog ruime meerderheid Uitvoer gaat voor hernieuwde zonaliteit, enigen laten echter dan de winter werkelijk intreden.
We gaan 't zien, boeiend wordt het mi zeker.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 28-01-2015 10:38

Hai Ronald! Goed om je hier aan te treffen.

Tja, hebben we eindelijk eens een aardige rug op de Atl. Oceaan (vorige winter ontbrak die geheel!), met aan de oostflank de komst de van koude lucht, ligt het allemaal niet goed. Bovendien zou de koude lucht sowieso wel in zijn algemeenheid wat kouder mogen zijn, waar zijn de -10c op 850 hPa luchten?
Pluim laat voorlopig kwakkelweer zien.
Afbeelding
Synoptische ontwikkeling
De komende periode bevindt ons aandachtsgebied zich diep in de polaire/arctische lucht en ligt de straalstroom boven het zuiden van Europa. Een bovenluchtlaag bevindt zich boven de Noordzee en verplaatst zich komend weekeinde meer naar het zuiden van Scandinavië. Na het weekeinde dient zich een nieuw hoogtelaag aan bij IJsland die dan halverwege de nieuwe week over de Noordzee en ons land verder zuidoostwaarts trekt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De bovengeschetste synoptische evolutie is vrij zeker tot halverwege volgende week, detailverschillen daargelaten. Tot die tijd bevinden we ons in koude lucht waarbij de neerslagvorm veelal deels winters zal zijn. We zien dat met name landinwaarts de sneeuwfractie beduidend hoger is dan in de kustgebieden. De pluim geeft aan dat de temperaturen overdag enkele graden boven nul is en dat het in de nachten veelal licht kan vriezen. Aan het eind van de periode zien we een licht stijgende trend in de temperatuur of we dit serieus moeten nemen is nog maar de vraag. Het kan ook zomaar dat de (model)klimatologie hier een rol in speelt.

KNMI suggereert een verlenging. Dat lijkt me ook goed in lijn met de analyse van Tamara, nl. meer meandering in februari.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 28-01-2015 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 28-01-2015 11:54

Sebastiaan, dat stel je wel aardig: KNMI suggereert een verlenging!

Wat wordt er dan verlengd?
Er is niet zoveel aan de hand.
De positie der systemen wordt van dien aard dat we veel maritieme invloed houden. Mogelijk alleen donderdag een dag met overwegend neerslag in vaste vorm, de overige dagen dan ook sneeuwregen en regen goed mogelijk.
Als we een grijs weerbeeld hebben met regen en +3 graden, dan hoop ik dat je zo'n verlenging niet voor ogen hebt. Haha.

Ik deel overigens je kijk op de bovenlucht. Zo bijzonder koud is het niet op 700hPa. De voorgeschiedenis is ook niet ideaal. Hieronder verwacht beeld vrijdagmiddag op 700hPa.
Te zien is ook de relatieve warmte op hoogte die cyclonaal meedraait.

Afbeelding

Klassiek voorbeeld van gewenste situatie, afbeelding hieronder. Dit was de situatie op 1 maart 2006. Laag algemeen gevuld met arctische koude. Aanvoer krachtiger en directer vanaf de pool.

In deze luchtsoort vielen uitsluitend sneeuwbuien, ook overdag en ook dichter bij zee. Er bouwden zich op tal van plaatsen een sneeuwdek op.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 28-01-2015 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 28-01-2015 12:47

Tja, ik denk dat het een kwestie wellicht van smaak is. Ik ben gek op maritiem polaire lucht, het is heerlijk fris en zeker in deze tijd van het jaar vind ik lauwheid beroerd. In de sneeuwpluim zie ik regelmatig wat van het witte goud. Bovendien -denkende aan de opmerkingen van het KNMI van gisteren- sluit ik allerlei surprises als ECs, komma's e.d. niet uit. Ik laat me graag verrassen!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 28-01-2015 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Winter 2015

Bericht door Hans » 28-01-2015 14:56

Maritiem polair... ook mijn favoriet. Ondanks een enorme hekel aan de lichamelijke sensatie van kou is maritiem polaire lucht het mooiste dat er is. Zelfs mooier dan broeierig onweer.

We hebben recentelijk een paar winters meegemaakt waarin een echte, onvervalste straat van grote gure buien volledig ontbrak. Dit jaar zijn ze er wel weer en dat geeft de winter, ook een vrij slecht exemplaar zoals deze, toch weer wat meer allure. En zoals Sebastiaan al zegt, in een goeie massa mPl-lucht die genoeg de tijd heeft, kunnen de buien ontaarden tot allerlei aan elkaar gesinterde Bjerknes-nachtmerries.

Kom maar door. :-)
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 28-01-2015 16:12

Het ligt uiteindelijk ook dicht bij elkaar, het open weertype met buien in maritiem arctische, dan wel maritiem polaire lucht.

Het is en blijft al 50 jaar schitterend: opklaringen en heldere buienwolken in allerlei gradaties.
Overigens ook de snelle wisselingen in daglichtsterkte kan mij met name bij winterse buien erg bekoren.
Dergelijke buien vangen veel licht weg door het vaste karakter van de neerslag tot aan de grond.

Morgen wellicht zo'n dag waarin het weerbeeld snel verandert. Uitzicht op buienwolken. Actueel oplossende buienwolken boven Engeland in de koudere lucht, die ook een stuk droger is. Dauwpunten daar in het binnenland veelal enkele graden beneden nul.

Normaliter zou zuidelijk Nederland bij het stromingspatroon van morgen last moeten hebben van de schaduw van Engeland en dus een geringe buienkans. Gelukkig lijkt er genoeg verstoring in de bovenlucht om overal winterse buien te laten ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door John op 28-01-2015 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Winter 2015

Bericht door Edward » 28-01-2015 18:35

De 700 hPa geopotentiaal ligt wel een paar honderd meter lager (2600 meter ongeveer tegen vaak 2800-2900 meter in deze luchtsoort), dat kan een verschil van 3-5 graden geven. Hetzelfde geldt voor de andere geopotentialen net zo goed, de 500 hPa geopotentiaal kan zelfs beneden 500 dam raken komende dagen. Dat is ook wel iets om in het achterhoofd te houden.
Laatst gewijzigd door Edward op 28-01-2015 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

We hebben vandaag 'gewoon' gewerkt....

Bericht door Dick » 28-01-2015 19:33

.......ondanks de regen en wind. Erg aangenaam was het niet. Winterse buien op het programma en de NS schrapt maar vast een stuk of wat treinen in de Randstad. We kunnen wel lachen over die 'slechts' 15 cm sneeuw aan de oostkust van de VS, ipv van de verwachte 'snowmaggeddon', maar bij 15 cm sneeuw ligt de boel in ons land helemaal plat ;-) !
Laatst gewijzigd door Dick op 28-01-2015 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Plus 10 of -10?

Bericht door Oud-forumlid » 29-01-2015 08:21

Afbeelding

De spreiding is zo groot dat er op de lange termijn geen zinnig woord over te zeggen valt.

Plaats reactie