Winter 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015

Bericht door Adrie » 31-12-2014 02:30

Ook in Zeist ligt nog overal ijs, en op open plaatsen zelfs nog sneeuw. Hier in De Bult is vrijwel alles Weg.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Gerben » 31-12-2014 07:52

En de ondergrond was zo warm! Sneeuw zou meteen wegsmelten. Hier gewoon nog een gesloten dek op speelveldje.
Vind het echt een gemiste kans afgelopen zaterdag. Iets kouder en we hadden sneeuwdek gehad van 30/40 cm en door wind plaatselijk veel hoger. Ondanks veel sneeuw toch een beetje een negatief gevoel erover.
Laatst gewijzigd door Gerben op 31-12-2014 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 31-12-2014 09:06

Haha ja Gerben leuk is dat he, dan wordt er stellig iets beweerd en het tegenovergestelde komt uit. Zo is de gedachte ook dat na een erg warme zomer of wanneer de Noordzee nog heel warm is de kans op winter nihil is. In 1995, 2003, 2009, 2010 en nu 2014 kwam er gewoon probleemloos winter na lange tijd warmte en warme Noordzee.

Zelf ben ik echt zeer tevreden over de sneeuw die zaterdag viel. Gebeurt zelden zo'n hele dag best wel fikse sneeuwval, dan weer dikkere vlokken dan weer gruis. Vandaag is dag nummer vijf dat ik nog kan nagenieten van sneeuwresten op daken en grasvelden. Half wit half groen op veel plekken, maar op enkele velden is het zelfs nog iets meer wit dan groen. Maar het was dan ook een enorme hoeveelheid die zaterdag viel, dat is niet zomaar even weggedooid.

Qua gemoedsrust zit het wel goed. Mocht de winter niks meer geven dan heb ik in elk geval een fikse sneeuwsituatie gehad en dat is zoveel beter dan vorig jaar!
Laatst gewijzigd door Ko op 31-12-2014 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2015

Bericht door Gerard » 31-12-2014 09:22

Volgens mij heeft het KNMI gewoon aangegeven dat er sneeuw zou vallen in een deel van het land en ook Adrie heeft dat gedaan. Althans, ik heb het zo begrepen, niet overal sneeuw, maar waar de intensiteit hoog genoeg zou zijn wel sneeuw (die zou blijven liggen).

Ik herhaal even wat er geschreven is:

Op veel plaatsen zal in de loop van de ochtend een sneeuwdek van enkele centimeters gaan ontstaan, meer naar het zuidoosten zal dit al gauw 5-10 cm in 6 uur zijn, voor Noord-Brabant en Limburg komen we dicht tegen de criteria voor code oranje aan. Ook het criterium van 3 cm/uur lijkt in de ochtend een relevante optie. In de middag neemt de intensiteit weliswaar af maar blijft het nog wel geruime tijd doorsneeuwen met een intensiteit van 0,5-1 cm/uur. De totale accumulatie in het oosten van Noord-Brabant en Limburg kan tot middernacht oplopen naar 10-20 cm, lokaal mogelijk nog meer.

In Limburg viel niet veel tot geen sneeuw,. dus dat klopt niet.

Ik herhaal even wat ikzelf schreef:

Aangezien het nu al in Engeland sneeuwt - zelfs achter de warme Noordzee - denk ik dat het ook bij ons tot sneeuwval gaat komen. De meeste sneeuw op de grens met Vlaanderen.
In West-Vlaanderen de meeste sneeuw wellicht.
Engeland heeft natuurlijk wat meer hoogte hier en daar, maar de plaatsen die nu sneeuw melden zitten volgens mij maar op 20 meter boven zeeniveau ongeveer.

Het is wel een erg klein gebied in Engeland waar sneeuw valt bij nul graden. Als dat bij ons ook zo wordt dan kunnen de sledes in het grootste deel van Nederland binnen blijven.
Het is net iets oostelijk van de kern waar het blijkbaar voldoende afkoelt.


Dat van dat "klein gebied in Engeland" klopte overigens alleen voor nabij de kust. Hogerop meer naar het midden van Engeland viel ook sneeuw toen.
Laatst gewijzigd door Gerard op 31-12-2014 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 31-12-2014 09:51

Het gaat me niet om de verwachting maar dat er gezegd is dat de grond te warm was voor sneeuw.
Laatst gewijzigd door Ko op 31-12-2014 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 31-12-2014 10:21

Aangezien tevoren vast stond dat tijdens sneeuwval de natteboltemperatuur boven nul zou liggen, weten we al dat smelt als continu proces een rol zou spelen.
In het midden van Brabant is er tevoren geen vorst voorgekomen. De ondergrond was dus niet koud in de zin van dicht bij nul graden.
De grote hoeveelheden neerslag in de vorm van sneeuw hebben ervoor gezorgd dat grondoppervlak tot 0 graden afkoelen kon. En bij aanhoudend neerslag kan dan een sneeuwdek opgebouwd worden.
We zagen zaterdag 27 februari ook het wankel evenwicht tussen sneeuwval intensiteit en optredende temperaturen. Stevige sneeuwval was nodig om kwik dicht bij nul te houden.

Met Gerben ben ik het eens, dat een klein verschil in bijvoorbeeld de natteboltemperatuur van een halve graad lager tot een superieur witte wereld van droge sneeuw zou hebben geleid en ja 30 mm in de vorm van sneeuw had dan minstens 30 cm sneeuwdek kunnen beteken, maar vermoedelijk nog meer. Bij droge sneeuw zien we vaker meer cm sneeuw dan mm neerslag, zeker bij sneeuwval als volle vlokken. Luchtige structuren.

In de sneeuwwinter van 2010 lukte alles. Elke sneeuwval leidde tot vorming sneeuwdek. Daarbij speelde ook de meer permanente koude ondergrond een rol.
Laatst gewijzigd door John op 31-12-2014 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2015

Bericht door Gerard » 31-12-2014 10:27

Ko schreef:Het gaat me niet om de verwachting maar dat er gezegd is dat de grond te warm was voor sneeuw.


Ik heb nergens iets daarvan in geschreven tekst terug kunnen vinden en dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat er in een weerpraatje van afgeweken is?!

De dauwpuntstemperaturen waren laag genoeg en de windrichting was goed en aangegeven werd dat bij voldoende intensiteit sneeuw zou blijven liggen. Maar misschien heb ik niet de gesproken tekst vernomen die ergens uitgesproken zou zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard op 31-12-2014 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 31-12-2014 10:32

Gerard:
Volgens mij is er een uitgave van KNMI Guidance geweest waarin een opmerking stond over te hoge bodemtemperatuur. Op 5-10 cm diepte was de grond nog +8 graden. Ik weet dus niet meer welke versie. Zal wel binnen 48 uur geweest zijn.
Laatst gewijzigd door John op 31-12-2014 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 31-12-2014 10:38

Afbeelding

Behoorlijk koud in delen van oostelijk Europa.

Moskou
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 31-12-2014 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 31-12-2014 11:10

Zie je ook de ontplooiing van het Azoren hoog? Voor winterliefhebber is het eerder een AZORGENHOOG.

De westelijke aanvoer heeft er zin in. Net als in december en ook diep Europa in.
Grootschalig bekeken was het intermezzo 27/28 december met vooral in zuidelijke helft van ons land winterse sfeer en tijdelijk matige vorst en synoptische toevalstreffer.
Geen wezenlijke omkering van het stromingspatroon.

Het zijn van die treffers die voor kunnen komen. Zoals we dat ook zagen op 22 en 23 januari 1984 met een onderlangs duikende storing.
En soms kan het ook in de vorm van een korte uitbraak van maritiem arctische lucht met 18 tot 36 uur kans op (natte) sneeuwbuien. Dergelijke prikjes zijn uiteraard niet in beeld op termijn 8 tot 15 dagen.
Ze behoren bij een beeld met een overwegend Atlantische regime.
Laatst gewijzigd door John op 31-12-2014 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie