Winter 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2015

Bericht door Oud-forumlid » 20-12-2014 14:58

ZEER ZACHTE JANUARIMAAND OP TIL?!
Ik ben er persoonlijk eigenlijk wel uit wat betreft het karakter van winter 2014-2015. Neen, niks spectaculairs in de richting van echte winterkoude, maar juist grote kans op een anti-climax met ook stuitend zacht weer in januari. Ik had sowieso al een vooroordeel jegens deze winter van 2014-2015, vanwege bijzondere waarde die ik persoonlijk blijf toekennen aan een waarneembare 8-jarige periode in het winterkarakter. Juist 2014-2015 valt in een zeer virulent anti-winterse lijn met prominente zachte voorgangers als 2007, 1983, 1975 en 1967, om maar eens wat te noemen. Ik ben bang dat deze winter zich met name wat januari betreft in dezelfde richting gaat bewegen. Ergo: Vrees voor een anti-winterse zeer zachte januarimaand, bevorderd door de veelvuldige doorkomst van zachte subtropische lucht.

Een aandachtspunt is wel, dat deze winters met een door mij veronderstelde familiaire relatie niet zelden een interessante cesuur kennen, met in februari een kouder (winterser) weerbeeld. Vaak betreft het wat halfbakken nawinterweer, met overwegend wat lichte, slechts bij uitzondering matige vorst in de nacht. Enkel 1991 was een uitzondering, met een serieuze vorstperiode en schaatsmogelijkheden.

Pruiksma biedt voor mij verder geen uitweg: Het heeft in november en versterkt in december toch te regelmatig geonweerd, zodat een echte koudegolf vrijwel uitgesloten lijkt. Opvallend in deze reeks winters vond ik wel, dat bijvoorbeeld in 1975 na de zeer zachte winter er in maart en april nog wekenlang sprake was van een dominerend Hoog boven Groenland, dat bij ons uitverkoop van poolkou hield met sneeuwbuien en zelfs witte paasdagen. Vanwege de langdurige reeks van zachte maanden die achter ons ligt (en die m.i. dus geprolongeerd wordt in januari a.s.) acht ik de kans vrij groot dat na januari een kouder regime dominant gaat worden.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 20-12-2014 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 20-12-2014 15:33

Mijn voornaamste reden dat ik voor winter 2015 maar zo'n 15 Hellmannen verwacht is bekend, de tweede clusteringwinter op rij. Verder maakt het aantal onweersdagen in november weinig uit hebben we al geconstateerd. Want het kwam ook vaak voor dat na een november met veel onweer er een stevige winter volgde. Of vaak andersom, weinig tot geen onweer in november en een zeer zachte winter nadien.

Gewoon afwachten. Voorlopig doet deze winter me denken aan die van 1988-1990. Vaak bewolkt nat en winderig met hoge temps.
Laatst gewijzigd door Ko op 20-12-2014 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Hans
Berichten: 37
Lid geworden op: 13-02-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Hans » 20-12-2014 15:57

Ko schreef:Mijn voornaamste reden dat ik voor winter 2015 maar zo'n 15 Hellmannen verwacht is bekend, de tweede clusteringwinter op rij. Verder maakt het aantal onweersdagen in november weinig uit hebben we al geconstateerd. Want het kwam ook vaak voor dat na een november met veel onweer er een stevige winter volgde. Of vaak andersom, weinig tot geen onweer in november en een zeer zachte winter nadien.

Gewoon afwachten. Voorlopig doet deze winter me denken aan die van 1988-1990. Vaak bewolkt nat en winderig met hoge temps.

Ik vrees dat je gelijk krijgt. Ik hoop een beetje op het 84-85 scenario. We lijken in ieder geval verlost van de langdurige zuidenwinden en voor volgende week wellicht zelfs een mogelijkheid op wat langer noord noord-west. Het weer is in ieder geval wat dynamischer en minder saai.
Laatst gewijzigd door Hans op 20-12-2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 20-12-2014 17:09

Sebastiaan schrijft:

'Iedereen' kijkt al weer ver weg, maar ondertussen gebeuren er genoeg bijzondere dingen. Laten we alleen al eens kijken naar de temperatuur van 16 december tm 25ste. Prognose van MeteoGroep laat een gemiddelde zien van 8.7c. Bij nader onderzoek blijkt dit in de top te komen van zachtste 10-daagse in de tweede helft van december. Gezien de smalle pluim tot die tijd, lijkt me een waarde van 8,7c zoals nu verwacht, aardig in de buurt te komen.


Ik vind het niet erg bijzonder meer in deze nieuwe tijden.

Dat komt ook door de eerste helft van december 2000. Over die helft een gemiddelde temperatuur van +9,9 graden.

En zeker ook door de record warme 20 daagse periode, 21 januari tot en met 10 februari 2002 met een gemiddelde temperatuur van +9,2 graden.

Ik loop pas warm als er in de tweede decemberhelft een 10 daagse (of langer) ontstaat met een gemiddelde temperatuur van +9,5 graden of meer.
Laatst gewijzigd door John op 20-12-2014 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2015

Bericht door Dick » 20-12-2014 23:41

Nou, ik begin te vrezen dat een tweede horrorwinter in successie in de maak is. Nou ga ik van 16 tm 23 februari naar Warschau, mede in de hoop 'echt' winterweer te beleven. Dat lange weekend in Riga afgelopen januari was wat dit betreft een succes (zonnig, minima rond -15; maxima rond -8). Alleen ben ik niet van plan elke winter oostwaarts te 'vluchten' om een frisse neus en/of een wit voetje te halen ;-). Alhoewel: die verse sneeuw in Sauerland eind januari 2013 is ook goed bevallen. Al had het die maand in Nederland ook heel aardig gewinterd. Die winterse tripjes zouden best een traditie kunnen worden, maar je moet het wel treffen.
Laatst gewijzigd door Dick op 20-12-2014 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015

Bericht door Adrie » 21-12-2014 07:59

Winterweer is eigenlijk in de verste verten niet zichtbaar, ondanks de halfslachtige blokkade-pogingen in de div. Uitvoer op de centrale Atlantische Oceaan, die naarmate ze dichterbij komen, weer afgezwakt worden ten faveure van de westcirculatie

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 21-12-2014 13:40

Er komt gewoon geen winter, geloof me nou maar hehe. En de 7 januariregel zal dat ook beamen. Tot Driekoningen geen kou van betekenis gehad als voorproefje? Dan is de kans zeer groot dat de rest van de winter dat ook niet meer zal geven.

Al waren winter 1929, 1956, 1991 en 2012 uitzonderingen. Gaven allen tot 7 januari nauwelijks tot geen kou, nadien juist alleen maar. Vooral februari 1929 en 1956 lieten dat zien. En winter 1997 net andersom, tot 7 januari veel kou en de tweede winterhelft bijna vorstloos.

Maar in winter 2014 was de 7 januariregel wel alleszeggend.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2015

Bericht door Gerard » 21-12-2014 14:10

Harrie schreef:ZEER ZACHTE JANUARIMAAND OP TIL?!
Ik ben er persoonlijk eigenlijk wel uit wat betreft het karakter van winter 2014-2015. Neen, niks spectaculairs in de richting van echte winterkoude, maar juist grote kans op een anti-climax met ook stuitend zacht weer in januari. Ik had sowieso al een vooroordeel jegens deze winter van 2014-2015, vanwege bijzondere waarde die ik persoonlijk blijf toekennen aan een waarneembare 8-jarige periode in het winterkarakter. Juist 2014-2015 valt in een zeer virulent anti-winterse lijn met prominente zachte voorgangers als 2007, 1983, 1975 en 1967, om maar eens wat te noemen. Ik ben bang dat deze winter zich met name wat januari betreft in dezelfde richting gaat bewegen. Ergo: Vrees voor een anti-winterse zeer zachte januarimaand, bevorderd door de veelvuldige doorkomst van zachte subtropische lucht.

Een aandachtspunt is wel, dat deze winters met een door mij veronderstelde familiaire relatie niet zelden een interessante cesuur kennen, met in februari een kouder (winterser) weerbeeld. Vaak betreft het wat halfbakken nawinterweer, met overwegend wat lichte, slechts bij uitzondering matige vorst in de nacht. Enkel 1991 was een uitzondering, met een serieuze vorstperiode en schaatsmogelijkheden.

Pruiksma biedt voor mij verder geen uitweg: Het heeft in november en versterkt in december toch te regelmatig geonweerd, zodat een echte koudegolf vrijwel uitgesloten lijkt. Opvallend in deze reeks winters vond ik wel, dat bijvoorbeeld in 1975 na de zeer zachte winter er in maart en april nog wekenlang sprake was van een dominerend Hoog boven Groenland, dat bij ons uitverkoop van poolkou hield met sneeuwbuien en zelfs witte paasdagen. Vanwege de langdurige reeks van zachte maanden die achter ons ligt (en die m.i. dus geprolongeerd wordt in januari a.s.) acht ik de kans vrij groot dat na januari een kouder regime dominant gaat worden.


We zullen het volgen Harry, eens zien of jouw verwachting gaat uitkomen de komende tijd!

Ik zit toch op een ander spoor, dit vanwege de al eerder aangegeven redenen: meerkoeten en periodes met veel wind. Er zou dan een vorstperiode eind december of begin januari moeten komen i.p.v. de door jou geopperde "uitsluitend zacht weer in januari".
Laatst gewijzigd door Gerard op 21-12-2014 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2015

Bericht door Oud-forumlid » 21-12-2014 16:01

Vul hier je reactie in...
Gerard schreef:

We zullen het volgen Harry, eens zien of jouw verwachting gaat uitkomen de komende tijd!

Ik zit toch op een ander spoor, dit vanwege de al eerder aangegeven redenen: meerkoeten en periodes met veel wind. Er zou dan een vorstperiode eind december of begin januari moeten komen i.p.v. de door jou geopperde "uitsluitend zacht weer in januari".


Ik hoop werkelijk dat je gelijk krijgt met die aanwijzingen uit de natuur dat we de koudere kant opgaan. Zo'n zachte januari van het type 1975 of 1983 vind ik erg saai. Neen, dan liever een verloop als in winter 2013. Na december verwachtte ik eigenlijk niks meer. En juist toen volgden nog enkele volwaardige vorstperioden. Een prettige verrassing!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-12-2014 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 21-12-2014 17:15

Winter 2012-2013 was inderdaad een aardig verrassing. Via de weg der geleidelijkheid kwamen we terecht in een vorstperiode in januari met op tal van stations meer dan 10 ijsdagen achtereen.
In de aanloop week zaten we dagen achtereen nog in zachte lucht rondom en onder een hogedrukmaximum boven Frankrijk. Kerndruk tijdelijk tot 1040hPa.
Rond 10 januari hoogste druk nabij op positie midden Noorwegen. Niets groots, niets meeslepend, maar toch het begin van winters weer.


En wat de 7 januariregel betreft (met ook genoemde uitzonderingen) , we hebben nog niet te maken gehad met een of meer dagen waarin pakketjes koude lucht van minstens -10 graden op 850hPa en/of -20 graden op 700hPa zich boven Nederland bevonden.
En in die zin inderdaad geen herhalingskans.

Het koude weer begin december ging immers niet gepaard met koude massa op hoogte. Het was puur versleepte grondlaag vorst.
Laatst gewijzigd door John op 21-12-2014 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie