Ondergrond 10cm-temperatuur

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Maarten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-06-2014
Contacteer:

Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Maarten » 13-09-2014 21:05

Goedendag,

Ik heb een opstelling in de wei staan, met onder andere een thermometer voor de meting op 10 cm hoogte. Volgens H2 van KNMI-handboek dient de ondergrond te bestaan uit gras van maximaal 3 cm lengte.

Helaas red ik dat niet vaak om het kort te houden, met als gevolg dat ik eigenlijk de temperatuur van het omringende gras meet...

Nu kan ik natuurlijk in een straal het gras vervangen door stenen, maar dat materiaal is niet geschikt (uitstraling e.d.).

Nu dan de vraag: weet iemand een niet-groeiend materiaal, dat een beetje (veel?) in de buurt komt van gras? Zou kunstgras een optie zijn?

Groet,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten op 19-09-2014 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Gerard » 13-09-2014 22:22

Je zou mos kunnen nemen, de groene, dan heb je dezelfde kleur en het groeit aangenaam langzaam. Bovendien zit het ook al in de meeste grasvelden dus dan wijk je niet al te veel af vermoed ik.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Adrie » 17-09-2014 15:07

Kunstgras lijkt het meest op gras, maar mos benadert natuurlijk gras wat meer, als je tenminste "langharig" mos zou kunnen gebruiken. Kunstgras verdampt geen vocht uit de ondergrond, al zal dat 's nachts weinig uitmaken omdat het vochttransport dan vooral náár de bodem is.

Maarten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-06-2014
Contacteer:

Re: Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Maarten » 17-09-2014 15:17

Fijn, dank je wel voor de reacties. Ik denk dat ik voor kunstgras ga, want dan kan ik de ondergrond ook met geel zand bedekken met een worteldoek. Weet ik zeker dat er geen groeiend sprietje doorheen komt. Bij mos ben ik bang dat er dan toch gras doorheen komt op termijn.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Bart » 18-09-2014 15:52

je kunt er ook voor zorgen dat het gras minder hard groeit door de bodem schraler te maken. Dat kun je doen door een flinke hoeveelheid zand en/of tuinturf door de bovenste bodemlaag heen te mengen. Het gras wordt dan ijler, groeit minder hard en er komen plekken mos tussen.
Het kan wel van invloed zijn op je temperatuurmetingen; zand en turf isoleren beter dan bijvoorbeeld klei. Maar zulke verschillen heb je tussen de officiele stations ook.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Gerard » 18-09-2014 20:09

Ik zou er geen gras over laten groeien en snel een definitief besluit nemen! ;-)

Gras heeft ook 's nachts nog een stroom vocht naar buiten, guttatie geheten. Maar dat zijn meer grote druppels die boven aan het grasstengeltje zitten en langzaam zullen verdampen.De bladmondjes zullen wel gesloten zijn; bij een afdekking tegen uitstraling is geen dauwvorming te verwachten. De vraag is dus of ter plekke van de meting vocht van of naar het gras gaat 's nachts. Hangt meer van de wind af vermoed ik.

Concluderend/resumerend: gras of mos maakt volgens mij niets uit.
Laatst gewijzigd door Gerard op 19-09-2014 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Oud-forumlid » 22-09-2014 10:06

Je bedoelt klomphoogte? Kon er even niet op komen haha toen ik zag staan ondergrondtemperatuur

Maarten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-06-2014
Contacteer:

Re: Ondergrond 10cm-temperatuur

Bericht door Maarten » 24-09-2014 15:52

Klopt :) Ik bedoel klomphoogte (10cm), en daar dan de ondergrond van...

Plaats reactie