Winterverwachting Judah Cohen

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Oud-forumlid » 23-11-2014 09:06

Wat ik mij, als leek, afvraag is of de Bárðarbunga vulkaan op ijsland en de niet onbelangrijke hoeveelheid SO² en andere uitstoot, een invloed heeft op de stromingspatronen in die omgeving?

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Gert » 23-11-2014 09:12

Hallo Jos. Even uit de losse pols is dat niet het geval. Sterke vulkanische uitbarstingen in de tropen kunnen wel een dempend effect hebben op de temperatuur zoals in 1991. Nu maar weer terug naar de winterverwachting van Judah Cohen.

Hans
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31-12-1997

russisch maximum zakt weg rond 7/8 dec

Bericht door Hans » 23-11-2014 10:06

We hoeven volgens mij zoals de jongste gfs uitdraai vanmorgen liet zien niet "bang"te zijn dat de kou met oostenwinden op ons af komt. De luchtdruk stijgt boven midden-Europa en de straalstroom lijkt van ZW naar NO te gaan lopen m.a.g. weinig kans op invallend winterweer dan.
Maar eens afwachten of inderdaad dan de boel uiteindelijk op z'n kop gaat of niet. De tijd zal het leren....

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door John » 23-11-2014 13:28

Harrie schrijft:

Velen staren naar het hogedrukgebied boven Noordoost-Europa en een eventuele uitloper over Scandinavië als mogelijkheid om tot een winterse setting te komen, maar in de praktijk komt een stevige winterperiode in West-Europa vrijwel nooit op die manier tot stand. Het kan weleens wat kouder worden, maar vaak blijft het halfslachtig en haalt de eerste de beste ten westen van Ierland opduikende depressie ons uit de kou.


@ Harrie: Ik deel je bovenstaande opvatting.

De kansen op een omkering van het luchtdrukpatroon schat ik thans langer in.
We hebben bij herhaling winterseizoenen achter de rug die laten zien dat op hoofdlijnen drie maanden lang de Atlantische mildheid kan domineren.
Laatst gewijzigd door John op 23-11-2014 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2014 14:17

Je zal vast lager ipv langer bedoelen?

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2014 14:33

Gaat het richting half december gebeuren? De ontwikkelingen in de stratosfeer zijn hoopgevend. De poolwervel is bij lange na niet de raging bull als vorig jaar, maar eerder een mak kalfje. Mocht het echt tot een SSW komen, dan is het een kwestie van goede downwelling (moet kunnen met stevige eQBO!!) en dan vervolgens nog eens de troposferische puzzelstukjes. M.a.w. veels te ver om maar iets over ons winterweer te zeggen. Maar uiterst boeiend m.i. om te volgen.

The conditions under which a SSW event is more likely to effectively propagate into the troposphere and perturb the 500mb pattern are winters with a backdrop of -QBO / low solar activity, or +QBO / high solar activity (solar will be addressed in the next section). The overall environment is more favorable than normal for effective downward propagation this cold season due to the presence of an easterly QBO signal and generally decreased solar activity in comparison to the past few winters. Negative (positive) QBO episodes induce increased easterly (westerly) wind anomalies in the upper stratosphere, creating a more (less) favorable pattern for potential sudden stratospheric warming events. Therefore, a negative QBO in and of itself is the preferred state for enhanced stratospheric warming, which can often yield a negative AO in the troposphere. A negative QBO is in fact present right now (strongly negative in fact). www.americanwx.com/bb/index.php/topic/44944-my-winter-outlook-2014-15/#entry3138966

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Gerben » 23-11-2014 15:40

Harrie schreef:Zie tekst boven


Harrie, waardoor zou zo'n luchtdrukverval (eventueel half december) tot stand komen?
Laatst gewijzigd door Gerben op 23-11-2014 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Ko » 23-11-2014 15:58

Harrie schreef:Van verschillende kanten is in het verleden echter juist betoogd, dat tussen zo'n omkering van het luchtdrukverval een verband bestaat. En eigenlijk zouden we dan dit najaar op rozen moeten zitten, want het luchtdrukpatroon van de huidige novembermaand komt overeen met dat wat door de Duitse onderzoeker Erwin Dinies is aangewezen als het meest voorkomend voor koude en/of strenge winters..... November kenmerkt zich dan met gemiddeld hogedruk boven Rusland en lagedruk op de Oceaan. In overeenstemming daarmee bij ons zachte zuidelijke luchtsromingen.


Vroeger ging dat misschien goed op. De afgelopen 15 jaar hadden we juist vaak herfsten (waaronder vaak oktober en november) met zuidenwinden met nadien juist vaak zeer zachte winters. Bovenstaande stelling kan echt de prullenbak in. Het sloeg in al die keren de afgelopen 15 jaar niet om in december. Op slechts wat speldenprikken na bleef het gewoon steeds zacht. Grootste voorbeeld is vorig najaar. Ook toen alleen maar herfst met zuidenwinden, gevolgd door een van de zachtste winters ooit. Najaar 2006 - winter 2007 exact hetzelfde liedje.

Alleen de winters 2009 t/m 2013 gaven meer winter te zien, met name december 2010. Maar die winters werden juist weer vaak voorafgegaan door een koudere herfst. Alleen sneeuwwinter 2010 deed het aardig, na de warme herfst 2009.
Laatst gewijzigd door Ko op 23-11-2014 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Oud-forumlid » 23-11-2014 16:58

Vul hier je reactie in...
Gerben schreef:
Harrie schreef:


Harrie, waardoor zou zo'n luchtdrukverval (eventueel half december) tot stand komen?


Wat de diepere oorzaak is van een dergelijk verloop van de ontwikkelingen in de luchtdrukverdeling, weet ik niet. Uit onderzoek uit het verleden bleek dat omkering van het luchtdrukverval - dus het stuivertje wisselen van de hogedruk en de lagedruk - regelmatig ter inleiding van een koude of strenge winter heeft plaatsgevonden. Idealiter zou een dergelijke ontwikkeling zich volgens weerman Hans de Jong voltrekken in de 2e decade van december, dus tussen 10 en 20 december. 'Rolmodel' volgens hem de winter van 1946-1947. Maar uiteraard kunnen de veranderingen zich ook op een ander moment voordoen. Genoemd werden al de revolutionaire veranderingen tijdens de jaarwisseling 1984-1985. Maar een goed voorbeeld vormen ook de snelle wijzigingen van 18-21 december 1970, gevolgd door een koudegolf die tot aan Noord-Afrika reikte. Het najaar van 1970 was ook zacht en de eerste vorst van het seizoen werd toen erg laat in de 2e decade van december gemeten. Vlak voor de kouinval was men hier en daar nog aan het grasmaaien. Zelf vond ik de winter van 2009-2010 zich ook wel wat volgens dit stramien gedragen.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 23-11-2014 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winterverwachting Judah Cohen

Bericht door Vincent » 23-11-2014 19:14

Nou, ik laat ook maar weer eens wat van me horen hier (de "weerloosheid" van dit jaar maakt dat ik maar weinig te zeggen heb). Ik hoop iig. dat de winter behoorlijk spannend en dus eens geen mislukking gaat worden, want de weerkundige saaiheid begint hier nu wel èrg overheersend te worden...

Plaats reactie