Wat verwacht jij van winter 2014/2015?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Wat verwacht jij van winter 2014/2015?

Bericht door Oud-forumlid » 06-09-2014 11:31

Allereerst wil ik even vertellen waarom ik hier zo lang niet ben geweest.
Verhuizing op komst (2e in 5 maanden) werk loopt niet zo.
En mijn vader heeft sinds kort beenmergkanker. Dingen die er flink in hebben gehakt.

Terug naar mijn vraag "wat voor winter verwacht jij?"

Ik persoonlijk denk: volop vorst in december, januari een kwakkelmaand en februari pompt er nog een winteroffensief uit. Sneeuw valt er vooral in december. Kort samen gepakt is dit mijn globale verwachting
Afbeelding 24dec 2010 Vijlen
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-09-2014 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Welkom terug en veel sterkte...

Bericht door Dick » 06-09-2014 11:48

....je bent er vroeg bij John met de winterverwachting. Ik zou haast zeggen: alles beter dan de vorige winter. Sneeuw hoeft van mij niet zo: ik hou meer van droog vriezend weer.


Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Wat verwacht jij van winter 2014/2015?

Bericht door Gert » 06-09-2014 13:50

Sterkte John. De winter is nog ver weg dus een gevoel heb ik er nog niet bij, maar niettemin: Ik hoop op een koude strenge winter of een winter vol met westcirculatie en dynamiek. En dan bedoel ik niet de afgelopen winter. Het echte depressie geweld bleef toen vooral bepekt tot de Britse eilanden.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Wat verwacht jij van winter 2014/2015?

Bericht door Jaap » 06-09-2014 17:13

Sterkte gewenst in deze zware dagen. Wat de winterverwachting betreft: voor begin nov. is het gewoon een gokje wagen. Er valt echt nog niets over te zeggen. Éen ding heb je vrijwel zeker goed: de winter zal kouder zijn dan de voorgaande.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Wat verwacht jij van winter 2014/2015?

Bericht door John » 06-09-2014 17:18

John, ik wens je sterkte toe.

En ook een winter naar je wens. Net als jaap reken ik ook op een koudere winter dan voorgaande. Maar ja, dan kunnen we nog alle kanten uit.

Ik ben nog niet zover dat ik ideeën over komende winter heb. Meestal kriebelt het pas in de loop van november. Dit topic loopt niet weg, ik kom er zeker nog terug in een later stadium.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 06-09-2014 20:20

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Wat verwacht jij van winter 2014/2015?

Bericht door Oud-forumlid » 06-09-2014 20:28

Wil jullie allemaal even bedanken voor steunbetuigingen dank jullie wel.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Wat verwacht jij van winter 2014/2015?

Bericht door Yann » 07-09-2014 21:24

Tja, kunnen we eigenlijk nog wel geloven in de winter? Ik ben zo geraakt door wat er de laatste winter is gebeurd, dat ik dat seizoen hersendood heb verklaard in de Benelux. Maar ach, er zijn ongetwijfeld heel wat plaatsen in België en Nederland die voor 2014 ook al een of meerdere winters zonder negatieve etmaalgemiddelden gekend hebben, dat heeft ook niet het einde van de vorst en sneeuw betekend voor die plaatsen. En tegenwoordig volgen twee uitersten elkaar soms heel snel op. Maart 2012 gaf veel zeer lenterig, soms zelfs haast zomers weer, en kijk eens naar de maand maart van het jaar daarop... Voor hetzelfde geld wordt de volgende winter weer een met pakken sneeuw zoals we er de voorbije 6 jaar verschillende gekend hebben. Het kan natuurlijk ook anders en opnieuw een zachte tot zeer zachte winter worden. Ik ben geneigd te denken dat er opnieuw zo goed als geen Hellmannpunten zullen zijn, maar rationeel gezien is de kans hierop erg klein. Al kan het wel goed zijn dat het geen vette oogst wordt. Ik gok op 10 tot 20 Hellmannpunten.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Voor de winterliefhebbers WEL lezen .Voor de niet winterliefhebbers NiIET lezen...

Bericht door Oud-forumlid » 09-09-2014 15:18

Winterverwachting 2014-2015 22 augustus 2014 Hoe groot is de kans op een strenge winter het komende seizoen 2014-2015?
Wat is de verwachting/voorspelling voor de komende winter 2014-2015 ? Krijgen we net als vorig jaar een hele zachte winter of was dit slechts een onderbreking van de trend waarin we te maken hadden met relatief koude winters. Er zijn nog steeds tekenen die wijzen in de richting van strengere winters de komende jaren. Ook de verwachting voor de komende winter 2014-2015 past in dit koude scenario.
Voorspelling winter van 2014-2015.
De winter 2013-2014 was extreem zacht. Betekent dit nu ook dat de kans op een zachte winter 2014-2015 groot is of kunnen we dit als een incident beschouwen ? Het laatste scenario lijkt het meest voor de hand te liggen. We bevinden ons namelijk in een tijdvak van zes jaren met maar liefst vier kouder dan normale winters. Statistisch gezien is er dan ook geen sprake van een grote kans op een aanstaande zachte winter, hetgeen ook geldt voor de komende decennia.
Nog steeds lijkt het er op dat de zachte winters van 1998 t/m 2008 - met uitzondering van 2003 - plaats hebben gemaakt voor relatief koude winters met perioden met strenge vorst en veel sneeuw. De winters van 2010 , 2011 en 2012 hadden resp. 43, 28 en 18 sneeuwdagen.
Op grond van deze feiten is het bepaald niet onlogisch om te voorspellen dat de komende winter 2014-2015 best wel eens een koude winter kan gaan worden met –voor de liefhebbers – een aanzienlijke kans op flink wat sneeuw.
De vraag rijst natuurlijk of er verklaringen zijn voor de veranderende weerpatronen. Die zijn er in principe wel degelijk ; we hebben namelijk de laatste jaren te maken met een versneld smeltproces van de Noordpool en er is sprake van relatief weinig zonnevlekken. Een steeds grotere groep weerkundigen is van mening dat er met name voor West- Europa een scenario op gang komt waarin koudere winters centraal staan.
Activiteit van de zon (zonnevlekken).
Op de zon vinden in meer of mindere mate explosies plaats, waarbij zeer veel magnetische straling vrijkomt. Het hart van deze plaatsen noemen we zonnevlekken. Vanaf de aarde zien deze zonnevlekken er donkerder uit dan het overige oppervlak; de temperatuur is daar dan ook minder hoog.
Bij een "actieve zon"hebben we te maken met veel zonnevlekken, waarbij meer magnetische deeltjes door de dampkring van de aarde dringen. Het gevolg daarvan is dat er zich minder wolken ontwikkelen, dus meer opwarming van de aarde. Uit statistieken blijkt dat dat het aantal zonnevlekken met een cyclusperiode van ongeveer 11 jaar steeds een maximum en een minimum bereikt. Er zijn theorieën ontwikkeld dat het weer mede bepaald wordt door de activiteit van de zon. Dus in een periode met weinig zonnevlekken zouden de temperaturen lager zijn dan in periodes met veel zonnevlekken. De afgelopen vijf jaar zaten we in een periode met weinig zonnevlekken; theoretisch zouden we hiermee de koudere winters kunnen verklaren. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen is de zon in het voorjaar van 2012 weer duidelijk actiever geworden. Het maximum in de curve, dat in 2013 zal worden bereikt is echter duidelijk minder dan "normaal". Na 2013 zal weer een dalende lijn ingezet worden tot ca. 2017. Wat daarna het verloop van de grafiek zal worden is weliswaar onzeker, maar er zijn aanwijzingen dat de zonne- activiteit voorlopig op een laag niveau zal blijven. Er zijn zelfs theorieën dat we aan het begin staan van een nieuwe "kleine ijstijd", conform de periode van globaal 1645 tot 1715, waarin de zonne- activiteit heel gering was en de de temperaturen in Europa essentieel lager waren dan normaal. Strenge winters waren toen eerder regel dan uitzondering.
Wat ook een sterke aanwijzing is voor het verband tussen weinig zonne- activiteit en koude winters, is het feit dat verreweg het grootste deel van de Elfstedentochten is gehouden in perioden dat er sprake was van weinig zonnevlekken.
Ook een aantal Duitse en Zwitserse onderzoekers kwam tot de conclusie dat er statistisch gezien wel degelijk gronden zijn voor de veronderstelde invloed van zonnevlekken op het weer en het klimaat.
De onderzoekers keken in de periode van de afgelopen 230 jaar naar jaren waarin het zo extreem koud was, dat de Rijn volledig dichtvroor tussen Mainz en Düsseldorf. In totaal vonden ze veertien extreem koude perioden. Vooral in de 19e en begin van de 20e eeuw vroor de Rijn regelmatig dicht. De onderzoekers ontdekten dat tijdens die perioden er meer koude lucht van het Noordpool- gebied en Scandinavië westelijk en centraal-Europa binnenkwam. Maar liefst tien van de veertien perioden vielen samen met een periode waarin een gering aantal zonnevlekken voorkwam.
Smelten poolijs.
Er zijn aanwijzingen dat het versneld smelten van het poolijs op middellange termijn gaat zorgen voor koudere winters in West- Europa. Doordat er ’s zomers minder ijs als isolatiemateriaal aanwezig is, zal de warmte dieper in het water van rond de Noordpool dringen. Deze warmte zal in najaar en winter weer opstijgen en zorgen voor een verhoogde luchtdruk, waardoor er een op West- Europa gerichte koude Arctische stroming zal ontstaan. Een dergelijke stroming zal in principe de komende decennia zorgen voor koude winters in onze regio.
Conclusie.
Op grond van het feit dat in de afgelopen zes jaar vier winters kouder dan normaal waren, met als waarschijnlijke verklaring het versneld smelten van het Noorpoolijs en de geringe activiteit van de zon, is het waarschijnlijk dat de komende winter 2014-2015 een bovengemiddeld strenge winter gaat worden.
Bron: plazilla.com

Plaats reactie