September, saaiste weermaand?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

September, saaiste weermaand?

Bericht door Sebastiaan » 04-09-2014 10:18

Weerbeleving is natuurlijk subjectief. Waar de één geniet van een forse regenbui, baalt de ander. Maar grosso modo wat is de saaiste weermaand van het jaar? Voor mij is dat september. Echt warm is het meestal niet, winterse perikelen zijn nog vrij ver weg, onweren kan, maar vaak niet zo heftig, stormen doet het ook niet zo veel. Het kan natuurlijk wel prettig weer zijn, zoals nu, maar met 'weerbril' op, is dit weinig bijzonder. Voor mij is september dus een beetje saaie weermaand. Voor jullie?
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 05-09-2014 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Edward » 04-09-2014 10:30

De kustconvergentie (als die er is) kan toch mooie buientreinen opleveren met landinwaarts uitzicht op het weerlicht en aan de kust de stortbuien. En het zeewater is in september nog weinig kouder dan in augustus, terwijl de bovenlucht bij trogpassage toch al aardig koud kan worden.
Laatst gewijzigd door Edward op 04-09-2014 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Sebastiaan » 04-09-2014 10:31

Ja, uiteraard, maar is dat genoeg? Of zijn er andere in jouw optieken meer saaie maanden of maand?

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Edward » 04-09-2014 10:56

April is denk ik de saaiste maand voor mij, de maand ligt altijd tussen de zomer en de winter in wat betreft de temperaturen (altijd tussen -5 en +30). De buien zijn nog geen echte zomeronweersbuien. En de kans op stormen is niet meer zo groot als in de winter. Eigenlijk grotendeels dezelfde redenen als die jij zelf ziet, maar ik denk dat de kustconvergentie september interessanter maakt dan april. Daarnaast was er vorig jaar nog een tropisch extreem op 5 september (32 graden op veel plaatsen), dus dat laat zien dat extreme warmte nog mogelijk is. Ook het landelijk record van 38,6 is gemeten op 23 augustus (niet ver voor de start van september dus).
Laatst gewijzigd door Edward op 04-09-2014 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2014 13:25

Vroeger was het voor mij altijd april of mei. Sinds de winters saaier zijn geworden en de zomers wat meer wolkbreuken lijken te geven is mijn nakeur verdwenen en kan ik eigenlijk niet meer kiezen.
Uiteraard blijft januari mijn lievelingsmaand, omdat de temperaturen dan tenminste redelijk dragelijk zijn (vaak beneden +10° C, zelfs).

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Ko » 04-09-2014 17:38

Voor mij sinds de 21ste eeuw is april de saaiste maand, op de voet gevolgd door inderdaad september.

In april kan het tegenwoordig bijna nooit meer sneeuwen, nawinter of koud voor de tijd van het jaar slechts een enkel keertje. Daarvoor in de plaats doet april steeds vaker aan de hoogzomer denken met heel vaak al 25+ graden. Vaak extreem droog.

September hetzelfde liedje. Sinds de 21ste eeuw was alleen die van 2001 koel en nat van betekenis te noemen. Het grootste gros zeer warm droog en zonnig.

De twee meest eentonige maanden vind ik dus april en september. Deze geven gewoon de minste afwisseling in alles.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Yann » 04-09-2014 19:45

Nu je het zegt, september vind ik ook één van de saaiste weermaanden. De herfst is nog niet echt begonnen, laat staan de winter, onweer komt nog zelden voor, voor echte hitte is het te laat, voor stormen te vroeg. Het kan natuurlijk ook anders. In september 2000 heb ik enkele keren hevige onweersbuien meegemaakt.

April daarentegen vind ik juist de boeiendste maand, omdat het de enige is waarin het zowel winter, lente, zomer als herfst kan zijn, al komt winter in april tegenwoordig bijna niet meer voor. De langdurige droogte die vaak in april voorkomt, vind ik ook interessant, ik volg dan gefascineerd het verkleuren van de bodem, de slinkende vijvers,...
Laatst gewijzigd door Yann op 05-09-2014 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Dick » 04-09-2014 20:26

Tja, september heeft echt een reputatie: 'vlees noch vis'; een overgangsmaand. Een beetje saai eigenlijk. Er komen soms al vorstdagen voor, heel af en toe wordt het nog tropisch warm. Alleen geldt dat ook voor mei en in die maand kan het zelfs sneeuwen. In september is dat sinds het begin van de waarnemingen nooit voorgekomen. Een herfststorm is mogelijk, maar eerder in oktober of november te verwachten. Je kunt het ook positief bekijken: heb je een hekel aan hitte, dan zijn de meeste septembermaanden goed te verdragen. Het koelt 's avonds hoe dan ook al aardig af. Zie je op tegen herfstweer, dan kun je je in september rustig voorbereiden op de dingen die komen gaan.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Hans » 04-09-2014 21:13

Wat mij betreft is het saaiste deel van het jaar overlappend met het volgende jaar, tussen half november en eind januari. De enige dag van de afgelopen saaie periode die ik heb onthouden was 3 januari 2014. Toen trok tegen de avond een prachtige lichtshow over, die het zuidwestelijke deel van Ede een tijdje in het duister zette. Al die overige depri-makende grijze dagen (50 tinten?) zijn slechts goed voor een stevige winterslaap.
Laatst gewijzigd door Hans op 04-09-2014 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: September, saaiste weermaand?

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2014 23:04

Voor mij is september een van de beste maanden van het jaar. Dagen zijn nog niet echt kort, en dikwijls toch wel een zonnige maand, en zeer belangrijk, niet echt overdreven warm.

Plaats reactie