Hulp nodig bij casuïstiek

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Hulp nodig bij casuïstiek

Bericht door Sebastiaan » 24-07-2014 14:33

Ik werk momenteel aan artikel over de zomer van 1882. Wellicht verschijnt het in de volgende WSP. Het artikel vlot aardig, op hoofdlijnen is het af. Ik zit echter met het volgende. Graag check ik mijn stukken en ik wil jullie het volgende voorleggen.

Zr. Ms. Adder (1875) was een Nederlandse rammonitor, die op woensdagavond 5 juli 1882 tussen 21.00-21.30 uur zonk op de Noordzee voor de kust van Scheveningen. Hierbij kwamen alle 66 opvarenden om (64 manschappen, een loods en een opvarende). http://nl.wikipedia.org/wiki/Zr._Ms._Adder

Wat waren de meteorologische omstandigheden?

Uit de jaarboeken heb ik Utrecht, Vlissingen en Den Helder gehaald.

De vraag is voor mij, had de commandant echt niet kunnen weten dat het weer ging veranderen? Als ik bij de gegevens kijk van Vlissingen, dan zie ik het volgende:
Op 4 juli 8u in de ochtend stond de barometer te Vlissingen op 760.68 mm, om 14u op 757.97, en om 20u 752.12. Op 5 juli 8u in de ochtend op 751.20. Al met al een flinke daling op de 4de. Is dat geen teken dat het weer kan gaan omslaan? En is enige stabilisering van de barometer, of zelfs een lichte stijging een indicatie dat het weer niet kan omslaan?

De commandant gaf 's morgens het sein om de haven van Ijmuiden te verlaten, na dagen van vrij zonnig, droog en rustig weer was het in de ochtend van de 5de zwaar bewolkt en het motregende zo nu en dan. In de loop van de ochtend en middag nam de wind in kracht toe en draaide naar zuidwest en later westzuidwest. Het schip kwam in problemen door de deining van de zee en tegengewerkt door vloed.

Uit de krant:
“Wat de Adder betreft, het schip stoomde Woensdag 11 [bedoelt wordt 5 juli], bij zuidelijken wind en flauwe koelte en motregen naar zee. Te ongeveer 12 des middags schoot de wind plotseling naar het WZW., met hevige kracht, zóó dat de regenwolken als weggevaad werden en een heldere zonneschijn alles verlichtte. Iedereen die het Poolschip Varna met de Dicksonhaven-reizigers vergezeld heeft, weet hoe hard het te 3 uur woei, toen die boot in zee stoomde”.

De onderzoekscommissie gaat in hun rapport in op de weeromslag in de loop van 5 juli.

“Het verslag van den heer van Hasselt leert ons dat de wind naar het Z.W. was geloopen, dus niet meer aflandig was, en het stijf woei, vergezeld van eene moeijlijke zee. Te 3 uren ging er aan Nieuwediep reeds eene hooge zee, en ten half vier was de zee te IJmuiden reeds zo moeijlijk, dat de sleepboot moeite had vóór het door deze geloodst wordend schip Nuovo Providence te blijven. Bovendien was er vloed doorgekomen. Inderdaad mag het verwondering baren da de Adder alstoen niet naar IJmuiden is teruggekeerd”.


Wellicht heeft de commandant teveel vertrouwd op een stabiele barometer in de ochtend? Of het fraaie weer van de dagen daarvoor? Vertrouwde hij er op dat het juli was? Is dat verstandig in het wisselvallige Nederlandse weer? Waren de beschikbare meteorologische gegevens genoeg indicatief om een weeromslag te verwachten?

Verder wil ik graag horen wat jullie interpretatie is van de synoptische ontwikkelingen op de kaart. Is de zeer lichte stijging van de barometer te verklaren. Passeerde er eerst een warmtefront (motregen) en daarna een koufront?
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 24-07-2014 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Hulp nodig bij casuïstiek

Bericht door Vincent » 24-07-2014 20:03

Zo te zien was het een nogal scherpe koufrontpassage.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Hulp nodig bij casuïstiek

Bericht door Karel » 24-07-2014 20:26

Vanaf 31 januari 1854 gaf Buys Ballot al dagelijks weerkaarten uit. Koufronten waren in die dagen echter niet bekend; buienlijnen daarentegen wel. Het is na te gaan of bij het weerbericht van 5 juli 1882 sprake was van een buienlijn. Op 4 juli 1882 lag de buienlijn boven Engeland volgens de beschikbare kaarten. Er was een loods aan boord van de drijvende batterij.

Plaats reactie