Emmer van blik gevuld met ijs om slaapkamer te koelen.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Emmer van blik gevuld met ijs om slaapkamer te koelen.

Bericht door Gerard » 23-07-2014 20:50

Je bent me voor Alfred, ik wilde vanavond hetzelfde opperen maar de vraag blijft natuurlijk in hoeverre het significant zal zijn. Wel zou ik van een veel kleinere ruimte uitgaan dan Adrie deed, nl. een slaapkamer. Een volume van 25 tot 30 m^3 zal volgens mij wel geholpen zijn met enkele emmers/blikken ijs aan het plafond.
Uiteraard wel uitgaande van een gesloten ruimte met ramen die dicht en afgedekt zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard op 23-07-2014 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Emmer met ijsblokjes voor een ventilator zetten.

Bericht door Daniël » 28-06-2015 12:46

Op http://www.noodweer.be/tips-om-je-huis-koel-te-houden/ lees ik het volgende:

Noodweer.be schreef:
Tipje voor de airconditioner!

Een ventilator in huis gehaald? Goede zaak, maar minder goed voor de energiefactuur. Deze dingen verbruiken veel energie waardoor een periode met hitte redelijk wat centjes kan kosten. Nu, alles voor de goede/frisse zaak. Bijkomende tip die we iedereen willen geven is om voor de ventilator een emmer met fris water en/of ijsblokjes te zetten. De koelere lucht wordt dan nog beter verspreid binnenskamers.
Laatst gewijzigd door Daniël op 28-06-2015 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

@Ko

Bericht door Oud-forumlid » 28-06-2015 22:50

al een schuilkelder gezocht.
waar ik nu woon hebben ze een grote wijnkelder...
helemaal LEEG denk dat ik daar,tijdelijk,mijn intrek maar ga nemen tijens de komende hittegolf

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Emmer van blik gevuld met ijs om slaapkamer te koelen.

Bericht door Ko » 28-06-2015 23:02

Haha vind het leuk dat je aan me denkt John! Geen zorgen, ik zit hier nu prima op de flat met de airco die we nu twee jaar hebben. Die heeft een erg grote capaciteit, zou een veel grotere ruimte aankunnen om te koelen dan de grootte waarin wij wonen. Extra voordeel dus want we krijgen het er extra koel mee. Zou bijna zeggen kom gezellig hierheen :D

En zeer toevallig komende week iets rustiger met werk en op tijd klaar. Maar leuk is en blijft het zeker niet. Waarom ontstaat zo'n hogedruksituatie boven Scandinavië nou nooit eens in de winter! Als er zoiets komt moet het steeds in de verkeerde tijd van het jaar gebeuren.

Laatste run die ik net zag laat het duidelijk minder warm worden vanaf zondag met al minder tropendagen dan eerst. Hoe dan ook, veel te warm blijft het voorlopig toch wel.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Zelfbouw koelers voor de slaapkamer.

Bericht door Daniël » 29-06-2015 15:39

Op http://www.instructables.com/id/DIY-Aircondition/ staat vermeld hoe je met een tafelventilator en een koelbox van piepschuim een koeler kunt maken. Je vult deze doos met pakken ijs, of koelaccu's.

Hier nog een Youtube-filmpje over hoe je m.b.v. een koelbox en een ventilator een koeler voor op je slaapkamer kunt maken. Deze vul je ook met ijs in flessen of lege melkpakken.

https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Of als de nood echt heel hoog is, een paar flessen met ijs voor de ventilator zetten.
Laatst gewijzigd door Daniël op 29-06-2015 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie