Kans op zware buien

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kans op zware buien

Bericht door Hans » 13-06-2014 21:33

Bij een tornado vliegt vanalles de lucht in, bij valwinden vliegt vanalles naar de grond, zo ook mijn eigen dakpannen een aantal jaren geleden.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 13-06-2014 21:56

Meer:
Afbeelding

Afbeelding

Langenboom, dezelfde dag: alles precies dezelfde kant op.
Afbeelding

Je ziet: alles dezelfde kant op. Nu een foto van Neede, 2 jaar later: andere koek.
Afbeelding

Chaam 1967:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vincent op 13-06-2014 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 14-06-2014 00:02

Dat zijn beslist aardige foto's. Ik heb ze al jaren in mijn archief zitten.

Het kan in het oosten best een combinatie zijn geweest inderdaad van valwinden en een tornado, want het noodweer trok over een groot gebied. Bij Borculo was het naar wat ik gelezen heb over zuigende werking en optillen en door de lucht meenemen vrijwel zeker een zeer forse hoos, van het kaliber tornado met honderden meters doorsnede. Het waargenomen geluid duidt er ook op, dat er een muur van stof aankwam kan kloppen met de grote wolk stof die je rondom een tornado meestal kan waarnemen. Persoonlijk houd ik het op een tornado dus, ik heb geen overtuigende tegenargumenten gezien.

Overigens: ook vanuit Noord-Holland kon worden waargenomen dat er zich iets vreemds in het oosten afspeelde, zo heb ik van mensen vernomen die dat persoonlijk meegemaakt hebben. Men vroeg zich af wat er zich daar afspeelde vanwege inktzwarte luchten en een zonder onderbreking aanhoudend gedonder en gerommel. De afstand naar Borculo is natuurlijk te groot dus het zullen wel andere heftige buien zijn geweest die ten oosten langs trokken.
Het moet een zeer bijzonder weergebeuren zijn geweest over een groot gebied, in zoverre is het wel duidelijk.
Laatst gewijzigd door Gerard op 14-06-2014 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 87

Valwinden én tornado?

Bericht door Oud-forumlid » 14-06-2014 11:45

[Hans Maassen] Voor de aller-extreemste weersomstandigheden hebben wij wellicht nog geen term(en) bedacht, dus die kunnen we niet ondubbelzinnig benoemen. Ik kan me persoonlijk wel voorstellen dat valwinden en tornado's 'op elkaar inhakken' in de meest extreme situaties, als ze inderdaad vlak bij elkaar kunnen voorkomen.
In welke richting bomen omgevallen zijn zegt in zo'n extreme situatie denk ik niet echt veel, tenzij het om honderden of duizenden bomen gaat en/of om een gebied van een vierkante kilometer of zo.
Overigens stijgt de lucht binnen een tornado inderdaad, maar daar omheen kunnen toch sterke neerwaartse stromingen zijn?

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kans op zware buien

Bericht door Hans » 14-06-2014 12:20

Er zijn wel termen voor, maar mogelijk (nog) niet zo bekend in Nederland. Ik ga er voorlopig even vanuit dat Remko hetzelfde verhaal heeft gelezen als ik:

http://en.wikipedia.org/wiki/Derecho
Laatst gewijzigd door Hans op 14-06-2014 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 87

Re: Kans op zware buien

Bericht door Oud-forumlid » 14-06-2014 14:09

Interessant artikel. Bedankt. Jammer dat het in het Engels is. Dat geeft weer volop ruimte voor misunderstandings. Is een downburst nou hetzelfde als een valwind? Of een microburst? Tsja.
Over de onenigheid mbt. Tornado of Valwind, en de kennelijke overtuiging dat tussen die twee een keuze moet worden gemaakt, omdat ze niet tegelijk voor kúnnen komen, is hier misschien het spreekwoord van toepassing dat uitzonderingen de regel bevestigen? [Dat ze dus wél tegelijk -en naast elkaar- voor kúnnen komen]

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Kans op zware buien

Bericht door John » 14-06-2014 14:16

Hans schreef:Bij een tornado vliegt vanalles de lucht in, bij valwinden vliegt vanalles naar de grond, zo ook mijn eigen dakpannen een aantal jaren geleden.


Dakpannen kunnen in beide gevallen naar de grond vallen. Dakpannen worden omhoog gewipt door drukverschil (overdruk van onder uit). Dat krijg je vooral hoge pieken in de windsnelheden. Zowel valwinden als wervelwinden kennen deze pieksnelheden.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kans op zware buien

Bericht door Hans » 14-06-2014 15:27

Mee eens John, maar bij mij speelden dankzij de opstelling van de rijtjeswoningen en een flatgebouw (sorry, heet tegenwoordig appartementencomplex) venturi-effecten ook een rol. Pas na vastleggen van het hele dak en vele ontluchtingspannen bleven ze liggen
Laatst gewijzigd door Hans op 14-06-2014 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Kans op zware buien

Bericht door Oud-forumlid » 16-06-2014 10:14

Hans schreef:Er zijn wel termen voor, maar mogelijk (nog) niet zo bekend in Nederland. Ik ga er voorlopig even vanuit dat Remko hetzelfde verhaal heeft gelezen als ik:

http://en.wikipedia.org/wiki/Derecho


Inderdaad gebruik van gemaakt en wel om de verwijzingen.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

De Pinkster Supercellvierdaagse:

Bericht door Daniël » 17-06-2014 18:29

Op http://www.severeweather.nl/chase-verslagen/team-nl-zuid-west/157-supercell-4-daagse met mooie foto's van de diverse supercells die de Benelux tijdens het afgelopen Pinksterweekend troffen, lees ik het volgende:

www.severeweather.nl schreef:
Een uitgesproken wallcloud was niet echt zichtbaar, maar wel iets anders; er waren een tweetal funnels zichtbaar, waarvan één prima ontwikkeld leek. De supercells die vandaag zouden ontstaan, hadden niet de potentie om tornado's te produceren. Dit door een gebrek aan snelheidsschering in eerste kilometer van de atmosfeer. Richtingsschering was echter geen probleem. Er was een mooie veering zichtbaar in de onderste kilometer op de progtemps. Blijkbaar was het net niet genoeg om een tornado te produceren.


Wat heeft snelheidsschering in de onderste kilometer nu te maken dat een supercell wel of geen tornado weet te produceren?

Plaats reactie