Kans op zware buien

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kans op zware buien

Bericht door Hans » 12-06-2014 17:32

Kan hiermee gesteld worden dat eerdere gevallen zoals Chaam/Tricht(1967) en Borculo(1925) met vergelijkbare situaties eigenlijk ook het gevolg van een derecho waren? Ook daar was sprake van Spaanse pluimen, mogelijk wist toen (nog) niemand wat een derecho is?

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Edward » 12-06-2014 18:02

Hans schreef:Kan hiermee gesteld worden dat eerdere gevallen zoals Chaam/Tricht(1967) en Borculo(1925) met vergelijkbare situaties eigenlijk ook het gevolg van een derecho waren? Ook daar was sprake van Spaanse pluimen, mogelijk wist toen (nog) niemand wat een derecho is?


Er zijn foto's van zoals deze (Chaam/Tricht 1967), op de KNMI website:

Afbeelding

Afbeelding

Duidelijk een tornado en geen windstoten.
Laatst gewijzigd door Edward op 12-06-2014 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kans op zware buien

Bericht door Hans » 12-06-2014 18:24

Hoi Edward
Deze foto's heb ik ook gezien, maar in andere beschrijvingen wordt gezegd dat derechos's wel degelijk tornado's kunnen bevatten. Hierboven is geopperd dat afgelopen 2e pinksterdag wel degelijk een derecho kan zijn geweest. Windstoten, bow-echo bij Keulen, hoge treksnelheid.
Dat was in de door mij aangehaalde gevallen ook zo, de Borculose bui kwam daar rond 19.00 uur, was rond 23.00 uur al bij Hamburg. De Chaam/Trichtse bui was ook heel vlot bij de Wadden.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Edward » 12-06-2014 19:01

Hans schreef:Hoi Edward
Deze foto's heb ik ook gezien, maar in andere beschrijvingen wordt gezegd dat derechos's wel degelijk tornado's kunnen bevatten. Hierboven is geopperd dat afgelopen 2e pinksterdag wel degelijk een derecho kan zijn geweest. Windstoten, bow-echo bij Keulen, hoge treksnelheid.
Dat was in de door mij aangehaalde gevallen ook zo, de Borculose bui kwam daar rond 19.00 uur, was rond 23.00 uur al bij Hamburg. De Chaam/Trichtse bui was ook heel vlot bij de Wadden.


O dan is er sprake van een misvatting, ik dacht dat het om gewone windstoten zou gaan in een derecho. In derecho's komen inderdaad soms EF0 en EF1 tornado's voor (ook te lezen in enkele links in dit topic). Maar ik denk dat hierboven op de tweede foto een roterende wall cloud te zien is en dan lijkt me dat er in ieder geval sprake is van een supercell. Misschien dat de supercell embedded was in een derecho. Dat zou ik niet weten.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Kans op zware buien

Bericht door Oud-forumlid » 12-06-2014 19:56

Die situatie lijkt dus niet goed voor te kunnen komen, en hoe sterker de derecho hoe meer dit geldt: supercellen zitten niet in derecho's.
Tricht lijkt me bij uitstek een supercelgebeurtenis.

Hans zegt dat in '67 niemand wist wat een derecho is, ik denk het ook, althans buiten het ontstaansgebied van dit woord.
Dus... Terwijl ik hier zit te schrijven, blijk ik geen idee te hebben, dus zocht ik het gauw even op in de Wiki. En wat vinden wij:
The word was first used in the American Meteorological Journal in 1888 by Gustavus Detlef Hinrichs in a paper describing the phenomenon and based on a significant derecho event that crossed Iowa on 31 July 1877.
Dus bijna een eeuw voor het satellieten- en radartijdperk, eigenlijk heel dichtbij Buys Ballot, zag iemand kans om de relevante structuur te ontdekken!
Intussen heeft het woord tot de Amerikaan van 2012 dat land blijkbaar nooit verlaten. We maken er net kennis mee. Nou, het VWK heeft nu wel genoeg materiaal om tot een strakke, door het KNMI etc te aanvaarden definitie te komen, toch? :)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 12-06-2014 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Kans op zware buien

Bericht door Oud-forumlid » 12-06-2014 20:05

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:@ Vincent
Dan is er nog steeds een groot grijs gebied tussen zwaar onweer en compleet noodweer agv zo'n supercell. Er zijn genoeg heftige weersverschijnselen die onze hobby interessant maken.


Het grijze gebied is hier blijkbaar gradueel en zit in de ontwikkelingsgraad van de derecho, en die lijkt weer te zitten in de wijze waarop de cellen met elkaar interacteren. Hoe meer dat laatste, hoe kleiner de kans op grove hagel/tornado's.

Boeiende discussie, vind 'm leerzaam, mijn dank daarvoor.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 12-06-2014 21:12

Hans schreef:Kan hiermee gesteld worden dat eerdere gevallen zoals Chaam/Tricht(1967) en Borculo(1925) met vergelijkbare situaties eigenlijk ook het gevolg van een derecho waren? Ook daar was sprake van Spaanse pluimen, mogelijk wist toen (nog) niemand wat een derecho is?


De zware tornado's van Chaam en Tricht werd veroorzaakt door een naar onze maatstaven bijzonder zware supercell (in feite een roterende onweersbui, oftewel een geïsoleerde, scherp afgetekende onweersbui met een meso-lagedrukgebiedje erin). "Borculo" was daarentegen hoogstwaarschijnlijk wèl een door een derecho veroorzakte mega-valwind (wet microburst) met zgn. "gustnado's".
Laatst gewijzigd door Vincent op 12-06-2014 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 12-06-2014 22:06

Borculo kreeg bezoek van een tornado, getuige de verschijnselen van het meenemen en ver door de lucht voeren van grote voorwerpen. Onmogelijk met een valwind.

Ik heb de gevolgen van een valwind in 1989 in Goor (Ov.) en Diepenheim gezien: boomstammen van 20 cm doorsnede waarvan veel geknakt waren, populieren van dezelfde dikte van 10 tot 15 meter lengte die als een halve cirkel met de kruintop de grond raakten en niet meer konden terugveren. Een idioot gezicht. Ook rijen (grote) eiken langs een een veld die omlagen met een kluit van 3 meter de lucht instekend. Over een breedte van zo'n 5 km was dit soort schade dwars op de wind te vinden. Lengte van het spoor was ca. 10 km.
Aan huizen vreemd genoeg niet zoveel schade op wat schoorstenen na en dergelijke. De kracht was waarschijnlijk net zuid van de plaats het grootst.


Borculo was op 10 augustus 1925 over de hele wereld nieuws toen het door een tornado (cycloon sprak men onterecht van in de volksmond) grotendeels werd verwoest.

Een kleine actieve depressie met een snelheid van honderd kilometer per uur kwam op 10 augustus 1925 vanuit België Nederland binnen. Rond zeven uur in de avond zagen ooggetuigen in Borculo vanuit het westen dreigende en ronddraaiende wolken aankomen. Bewoners die naar buiten keken zagen een grijze muur van regen, bladeren, stof en allerlei voorwerpen. Na zeven tot acht minuten werd het rustiger. In die minuten was Borculo vrijwel helemaal verwoest: de totale schade liep tot in de miljoenen guldens.

Van de weg getild

Naast vele huizen werden ook de sigarenfabriek en de cichoreifabriek totaal vernield. In Markvelde, tien kilometer verderop, werden zelfs kalkzandstenen en nieuwe wikkels van cichoreipakjes teruggevonden. In Borculo vielen tijdens de windhoos drie doden en talloze gewonden. Onder de gewonden was een man die door de bliksem werd getroffen en het overleefde. Ook werd er een man met kar en paard van de weg gehaald en een eind verder weer neergegooid. Niet alleen Borculo werd getroffen, in een brede strook vanaf Uden in Brabant tot in het Twentse Denekamp werd een spoor van vernielingen aangericht. Van de Kilderse molen konden de mensen de kap en wieken kilometers verder weer ophalen. De onheilspellende gele luchten bleven nog jarenlang in de herinnering van menig ooggetuige.

Wie nog veel meer wil lezen:

http://www.weerstationlosser.nl/historie/extremen/De storm van 10 augustus 1925 over Losser.htm
Laatst gewijzigd door Gerard op 12-06-2014 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 12-06-2014 22:46

Gerard schreef:Van de Kilderse molen konden de mensen de kap en wieken kilometers verder weer ophalen. De onheilspellende gele luchten bleven nog jarenlang in de herinnering van menig ooggetuige.

Wie nog veel meer wil lezen:

http://www.weerstationlosser.nl/historie/extremen/De storm van 10 augustus 1925 over Losser.htm


Onzin, die kap lag volgens de schadefoto's gewoon naast de molen. Weer zo'n overdreven verhaaltje dus. Verder is al het puin toen in een rechte lijn naar het NO geblazen. Voor mij staat dus wel vast dat "Borculo" een valwind was. Twee jaar later werd het onderhand naburige dorpje Neede echter wèl getroffen door een zeer zware tornado (dik EF-4).
Laatst gewijzigd door Vincent op 12-06-2014 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 12-06-2014 23:12

In plaats van met grote woorden als onzin te "argumenteren": verdiep je eerst eens in deze gebeurtenis en lees alle ooggetuigeverslagen die geschreven zijn. Er wordt gesproken over zuiging en draaiing en omhoogtrekken van voorwerpen en nog veel meer zaken die duiden op een tornado.
Daarbij: als de trekrichting van een tornado van zuidzuidwest naar noordnoordoost is dan is het logisch dat het puin naar het noordnoordoosten meegenomen wordt.

Plaats reactie