Kans op zware buien

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kans op zware buien

Bericht door Hans » 12-06-2014 23:20

Tja, ik heb ook een foto gezien van een lokomotief, die in Borculo, samen met een wagon van de rails werd getild. Het ging er blijkbaar hard aan toe. Ik vroeg echter of iemand wat kan zeggen over de mogelijkheid van een derecho destijds. Voor zover ik het begrepen heb zijn er 2 hoofdsoorten, de 1 met 1 bow-echo, de ander meerdere. Het soort met enkelvoudige bow-echo zou dan geen tornado's produceren, het soort met meer bow-echo's zou daar wel voor in staat zijn (dus ook supercells kunnen bevatten). Hoe zit het nu echt?

Oud-forumlid
Berichten: 87

Re: Kans op zware buien

Bericht door Oud-forumlid » 12-06-2014 23:43

Hee, interessant! Weer wat geleerd! Derecho! Spaans voor rechtdoor, of een rechte lijn. Waar tornado afgeleid zou zijn van Tornar, dat draaien betekent Twee woorden dus die min of meer tegengestelde betekenis hebben. Immers het draait, of het draait niet. Maar langs zo´n rechte lijn van slecht weer, kunnen dus wel -kleine- wervelingen cq. tornado's ontstaan, zoals de kleine tornado die ik op de avond van 14 juli 2010 filmde bij Appelscha/Terwischa in Friesland. In één van de links hierboven die verwees naar een artikel van Elsevier werd gesproken van op zijn minst één tornado die gezien was boven Noord-Nederland. [at least one tornado was observed over the north of the Netherlands] Dat zal dan 'mijn' tornadootje geweest zijn.
Leuk!
Eindelijk eens wat meer informatie over die voor mij gedenkwaardige gebeurtenis!
Interessante discussie ook.
Ga zo door!

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 13-06-2014 00:09

In geval van een zware tornado zul je altijd ook wat puin ten zuiden van de "plaats delict" aantreffen - iets wat bij Borculo niet het geval was toen! Verder wil ik nog zeggen dat ooggetuigenverslagen -zeker uit die tijd- meestal totaal onbetrouwbaar zijn. Zo kwam ik laatst nog een filmpje tegen waarin een zgn. "shelfcloud" een windhoos genoemd werd. Tsja...
Laatst gewijzigd door Vincent op 13-06-2014 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 13-06-2014 00:38

Er was een enorm lang schadespoor vanuit Brabant tot ver in Twente via de Achterhoek. Dat zie je ook bij tornado's in de Noord-Amerika. Hoe kan je dan stellen dat er zuid van Borculo geen schade was...
Nee, je overtuigt me geenszins en een flinke tornado sleept gewoon van alles mee en het oplichten van daken en huizen en man met paard en wagen is typisch iets wat bij de zuiging van een tornado hoort.

Ik heb het mee kunnen maken hoe onderdruk de boel de lucht in laat vliegen en nee er lag niet iets stroomopwaarts van de vernielde loods maar des te meer stroomafwaarts.
Laatst gewijzigd door Gerard op 13-06-2014 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 13-06-2014 01:24

Zie dit plaatje: alle omgewaaide bomen liggen evenwijdig aan elkaar. Dat is geen tornadoschade.

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 13-06-2014 01:32

Dat hangt toch helemaal van de grootte/doorsnede van de tornado af, dit zegt echt niets. De ooggetuigen maken gewag van een zakwolk en geloei, mensen werden opgetild, paard en wagen opgetild. Als er de lucht ingezogen wordt dan is er onderdruk en hebben we te maken met een hoos of tornado.
Waarschijnlijk zijn er meerdere hozen geweest rondom de werkelijke tornado.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 13-06-2014 12:27

"Dat hangt toch helemaal van de grootte/doorsnede van de tornado af, dit zegt echt niets."

Volstrekt onjuist. Zie:
Afbeelding

En over die ooggetuigenverslagen zei ik al dat ze onbetrouwbaar zijn.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kans op zware buien

Bericht door Gerard » 13-06-2014 20:51

Je begrijpt me niet, als je een doorsnede van honderd meter of meer hebt van een tornado dan kan een rijtje bomen rustig 1 kant op liggen. Deze plaatjes zeggen dus helemaal niets.
Wat wel wat zegt is dat er niet een duwende dalende kracht is ervaren maar een opzuigende kracht en dat is typisch voor een tornado. Bij een downburst worden mens, paard, wagen en ander voorwerpen niet de lucht ingezogen en verderop neergekwakt.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Kans op zware buien

Bericht door Vincent » 13-06-2014 21:01

Gerard schreef:Je begrijpt me niet, als je een doorsnede van honderd meter of meer hebt van een tornado dan kan een rijtje bomen rustig 1 kant op liggen. Deze plaatjes zeggen dus helemaal niets.
Wat wel wat zegt is dat er niet een duwende dalende kracht is ervaren maar een opzuigende kracht en dat is typisch voor een tornado. Bij een downburst worden mens, paard, wagen en ander voorwerpen niet de lucht ingezogen en verderop neergekwakt.


Ik kan hier meer plaatjes plaatsen: alles dezelfde kant op. En ik ben niet de enige die dit ziet: ook het KNMI spreekt tegenwoordig van een valwind ipv. een tornado. En in ooggetuigenverslagen door mensen die niets van deze materie afweten geloof ik nooit zomaar.

"De grootste ramp in de provincie was het noodweer dat Borculo op 10 augustus 1925 trof, bekend als de cycloon van Borculo. Er vielen vier doden en tweehonderd gewonden en van de vijfduizend inwoners werden er tweeduizend dakloos. Meteorologen hebben vastgesteld dat Borculo waarschijnlijk getroffen is door zware valwinden waarmee het onweer gepaard ging. Het stormrampmuseum in Borculo herinnert aan de ramp. Curieus genoeg werd een deel van het dak van dit museum bij een storm in 2002 weggeblazen."

http://www.meteoinfo.eu/iphone/knmi_nader.php?id=56960/zomer_in_gelderland
Laatst gewijzigd door Vincent op 13-06-2014 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Kans op zware buien

Bericht door Hans » 13-06-2014 21:27

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar het feit dat bomen in dezelfde richting liggen zegt volgens mij niet veel. Is dat over volle breedte van het schadespoor zo? Zoja, dan misschien geen tornado. In een derecho kunnen valwinden en tornado's tamelijk dicht bij elkaar in dezelfde richting trekken, zodat niet altijd duidelijk is wat er aan de hand was.

Plaats reactie