Zomer 2014

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 674
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Zomer 2014

Bericht door Marcel » 16-07-2014 08:46

Als er aan de definitie van een hittegolf wordt voldaan zeggen de weermannen op de serieuzere media (bijv 20 uur journaal) vaak wel dat er 'nu sprake is van een "officiele hittegolf"'. Het wordt vaak wel uitgelegd. Maar soms wordt het woord 'hittegolf' in de figuurlijke zin gebruikt. Is dat erg? Mwoah.
Ik blijf het op Facebook ook uitleggen, voor de geinteresseerde vrienden (dat zijn er meer dan je denkt, van mensen van wie je het totaal niet verwacht hoor je ineeens dat ze je stukjes over het weer zo leuk vinden).
(wat dat betreft vind ik het buitengewoon jammer dat het KNMI al hun 'historische weer info', zoals records, maandgrafieken, hittegolven, en zelfs 'Het weer op 15 jul 2014 was..' verbannen hebben naar een onzichtbaar hoekje achter een stuk of 3 doorverwijzingen!! Het enige weerbureau dat niet continu loopt te blaten doet niet meer aan historische weer voorlichting?).

Overigens bizar dat we nu alwéér een zeer warme juli beleven met temp.gemiddelde >19.0 graden. Mind you: de eerste 80 jaar van de 20e eeuw waren daar maar 2 van - juli 1941 (19.2) en de legendarische 1976 (19.3). Moeiteloos gaat juli 2014 (verwachting nu ca 19.8) daar overheen. Na 1976 kwam 1983 nog (20.1), en vervolgens kwamen daar de laatste 25 jaar nóg eens 8(!) bij. Reken ik 2014 alvast mee.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2014

Bericht door Ko » 16-07-2014 09:09

En zo blijft de eentonigheid hoogtij vieren. Steeds maar weer te warme en te zonnige zomers. Steeds elk jaar tropische hitte. Steeds maar weer een hittegolf.

Hogedrukblokkades boven Scandinavië die 's winters nagenoeg nooit meer voorkomen lukt wel in het zomerseizoen. En dit jaar is niet het enige voorbeeld dat het zo loopt.

Als het zo doorgaat kan ik heel 2014 al afschrijven. Steeds ook maar weer terugkerende recordwarme jaren. Ik word niet goed van die eentonigheid.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2014

Bericht door Sebastiaan » 16-07-2014 09:29

Interessante standpunten lees ik mbt hittegolf ;)

Ko, eens komt de omslag, en wordt de reeks van (bijna) continue (zeer) warme maanden doorbroken, hopelijk zo rond december of eerder ;) Ondertussen zijn we natuurlijk wel op weg naar een recordwarm jaar.

Laatste EC oper laat meer NO wind zien, misschien zelfs N-wind, dat zou natuurlijk een boel schelen. Zolang de zon dan maar veel schijnt, kan het op een prettige manier 25 graden worden.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2014

Bericht door Ko » 16-07-2014 13:03

Dank voor je moed inpraten Sebas maar het gaat me niet alleen maar om een eerste koude maand van 2014. Het zit 'm in allerlei afwisseling die er niet meer is.

Nooit meer een zomer in de koudste en somberste top tien, nooit geen zomermaand meer zonder 25 graden, nooit geen enkele kalendermaand van het jaar in de koudste en somberste top tien, nooit geen jaar meer in de koudste en somberste top tien, nooit geen jaar meer zonder tropische hitte.

Ik kijk liever realistisch naar de feiten. Het weer is gewoon erg voorspelbaar geworden. Elk jaar verloopt nu steevast te warm en te zonnig. In 25 jaar tijd slechts twee jaren met plezier: 1996 en 2010 puur vanwege het koude karakter. Qua seizoenen iets meer waaronder recent nog voorjaar 2013.

Maar als ik steeds vele jaren moet wachten op een koud jaar (gemiddeld tussen de 9 en 14 jaar gezien 1996 en 2010) dan hoeft het voor mij natuurlijk niet meer. Qua neerslag gaat het dan nog wel met regelmatig natte maanden of seizoenen, maar in z'n geheel genomen van wat ik nu uitgelegd heb heeft het weer bij mij echt een veer gelaten, wel twee ook.

En dat is ook de reden om het over een paar jaar te evalueren met het besluit doorgaan of stoppen.
Laatst gewijzigd door Ko op 16-07-2014 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2014

Bericht door John » 16-07-2014 13:48

Ko, zoals jij het stelt: nooit meer een zomer in de koudste en somberste top tien. Daar kan ik je geen ongelijk geven.
De kans is bijzonder klein dat in jou en mijn leven zo'n zomer gaat voorkomen.

De kans op een zomermaand zonder tropische dagen of zelfs zonder zomerse dagen is nog niet verkeken. Het zal echter niet vaak gebeuren.

Ik ben heel benieuwd naar je evaluatie in 2020.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Ko...

Bericht door Dick » 16-07-2014 19:53

....door te stoppen met je weerhobby kun je niets aan de situatie veranderen. Je moet het nemen zoals het komt net als wij allemaal ;-). Alhoewel de mens bezig is het klimaat te veranderen, kan hij het weer van dag tot dag niet beïnvloeden. En dat is maar goed ook. Het zou dan pas echt saai worden (bijvoorbeeld alleen 's nachts regen). Of reden voor conflicten of ronduit oorlog. Stel je voor dat we een orkaan van koers zouden kunnen laten veranderen, of neerslagpatronen manipuleren. Het weer zou een ultiem oorlogswapen worden. Bovendien krijg je eindeloze discussies omdat voorkeuren (ver) uiteenlopen. Kouderecords zullen mogelijk steeds zeldzamer worden, je kunt dan extra genieten als het er toch van komt. De kans op zomers met wolkbreuken neemt in het nieuwe klimaat vermoedelijk toe, net als op hete, droge zomers. En natte winters zullen ook blijven voorkomen de komende decennia. Houdt moed !!

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2014

Bericht door Ko » 16-07-2014 20:11

Dat weet ik Dick. Het is ook niet m'n bedoeling om iets aan de situatie te veranderen nadat ik gestopt zou zijn. Maar puur om me er niet meer mee bezig te hoeven houden. In dat geval maak ik me er ook niet meer druk om. Want waarom met iets doorgaan als 't niet meer interessant is? Heb nog genoeg andere hobby's.

Maar goed, zover is 't nu nog niet. Dat zie ik over een paar jaar wel. Hoop dat 't eigenlijk niet zover hoeft te komen maar ja, dat hangt van het weer af.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Zomer 2014

Bericht door Hans » 16-07-2014 20:43

Hey Ko,

Ook ik heb naast het weer een aantal andere hobby's, waar ik echter nauwelijks aan toe kom. Zoals een ander planten op de vensterbank heeft staan, heb ik er een soort spoorwegmuseum. Doel is een klein treintje naar een kopstationnetje (het museum, met loc's en rijtuigen uit de tijd voor en vlak na WOII) te laten rijden en vervolgens weer terug in een (nep)berg te laten verdwijnen. Op dit moment werkt dat nog niet, maar ook dat komt goed, net zoals het door jou gewenste weer. Tot nu toe is volgens mij geen enkele zomer ooit begonnen met 25+ C op 1 mei, dat vol gehouden en pas op 30 september daarmee gestopt, al zou ik dat de ideale zomer vinden.
Laatst gewijzigd door Hans op 16-07-2014 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2014

Bericht door Sebastiaan » 17-07-2014 09:36

Jan maakt er dit van

En zo warm was het dit jaar nog niet: kwik stijgt de komende dagen tot boven 30 graden. Zaterdag kan het lokaal 35º worden. Zondag onweerskansen en volgende week met maxima tot 25-27 graden aanhoudend zomers (strand)weer.

We worden dezer dagen geconfronteerd met de tot nu toe warmste lucht van deze zomer. Morgen en overmorgen vloeit het kwik op veel plaatsen uit naar waarden boven 30 graden. Zaterdag, wanneer de atmosferische bovenkamer op z’n warmst is (850 hPa-vlak, 1500 meter hoogte: 20º), kan het lokaal 35 graden worden. Topdagen dus voor Neerlands stranden. De zinderde warmte manifesteerde zich de laatste dagen al in het Spaanse binnenland. Woensdagmiddag registreerden Sevilla en Toledo 40,6, Granada 42,2 en Córdoba 42,9º. Vandaag kan het in het zuiden en zuidwesten van Frankrijk meer dan 35º worden. In plaatsen als Castets, Dax en Mont-de-Marsan, gelegen in het departement Landes, zijn toppers tot 39º mogelijk. De hoge temperaturen worden bij ons bereikt bij flink wat zonneschijn in een zuidoostelijke stroming.

Op zondag neemt, op de nadering van een hoogtetrog boven Frankrijk, de kans op onweersbuien toe. De buien kunnen gelet op de ‘gunstige’ atmosferische parameters heftig zijn maar vanwege de onzekerheid over de positie van de trog is het onduidelijk waar de donderbuien hun opwachting zullen maken. De hitte neemt overigens wat af en daar zal menigeen niet echt rouwig om zijn. Voor strandweer hoeft het, lijkt mij, toch niet per definitie meer dan 30 graden te worden.

Volgende week zien we, net als eerder deze maand, de opbouw van een krachtige hogedrukblokkade boven Scandinavië. Onder invloed van de blokkade duurt het overwegend warme zomerweer voort. De gehele week komen de maxima uit op 25 tot 27 graden. Klimatologisch wordt zodoende een lange reeks zomerse dagen opgebouwd. Verder perioden met zon en op een enkele (onweers) bui na droog.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2014

Bericht door Sebastiaan » 17-07-2014 13:35

Met dank aan Vincent ;)
Juli keihard op weg naar temperatuur boven de 20c.
20,2c zou de 3de plek betekenen, na de twee grote julimaanden (1994, 2006).
www.mscha.org/knmi/summer.cgi?station=260&sort=avgTotal&month=-1
We zijn ook hard op weg om het warmste jaar te worden.

2007 bijna in gehaald, mocht de warmte in augustus doorzetten, gaan we ook 2006 voorbij...

Plaats reactie