Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Yann » 02-04-2014 21:16

Lange droogteperiodes hebben me altijd gefascineerd. Misschien wel door hun zeldzaamheid in de Benelux. Ik weet nog hoe ik als kind soms met mijn fietsje reed op de bodem van een uitgedroogde vijver in het stadspark. Boeiend vond ik het dat na verloop van droogte dingen zichtbaar werden die normaal door water aan het oog onttrokken worden. Ik zou graag een gedachte-experiment willen doen: een jaar onafgebroken geen druppel neerslag in Nederland en België. Wat zou er precies gebeuren, hoe zou de bodem eruitzien, wat zou de toestand van bomen en andere planten zijn en wat zou er nog van de vijvers en rivieren over zijn na 365 dagen droogte? Is dat te voorspellen, aan de hand van de gemiddelde waarden van temperaturen, zonneschijn, wind en luchtvochtigheid?
Laatst gewijzigd door Yann op 02-04-2014 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Oud-forumlid » 02-04-2014 22:35

Dat lijkt me een wat woeste fantasie. Minder dan 350 mm over een heel jaar zou al zeer extreem zijn. Zeker nu ons klimaat alhier gemiddeld natter wordt.

Mazzel & broge, Evert

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Hans » 03-04-2014 08:55

In werkelijkheid is >50 mm (woestijnklimaat) niet mogelijk in Nederland. Maar als gedachte-experiment is het een interessant gegeven.
Stel, na een normaal jaar stopt het ter plekke met regenen op oudjaarsdag. En dan? Ik doe de eerste twee maanden en iemand anders mag het vervolg schrijven van deze catastrofe.

In eerste instantie zullen we in januari weinig merken. Afhankelijk van de hoeveelheid straling en de aanvoerrichting van de wind kan het oppervlak wat droog worden, maar wanneer we dagen met veel wolken, vochtige lucht of van die grote mistbanken hebben valt het erg mee met de opdroging. De vegetatie is in winterrust zodat het verbruik minimaal is. Als het niet vriest zal er de hele maand zonder enig probleem nog voldoende oppervlaktewater in vloeibare vorm aanwezig zijn. Kortom, januari zonder een spat regen is geen probleem.

Ook februari levert vooral aan het begin weinig problemen op. Ook nu is de zon nog niet erg prominent aanwezig in de dagelijkse energiebalans en de planten in winterrust zullen dat vooralsnog ook blijven als het koel weer is. De droogte begint er nu zelf ook aan bij te dragen dat de vroegste vegetatie zoals sneeuwklokken en hazelaars er geen vaart achter zetten. De grond wordt stoffig en begint tot een centimeter of acht volledig uit te drogen. Aan het einde van de maand is er nog steeds geen directe reden tot zorg, maar voor wintergewassen, vroege vegetatie en sommige dieren die in de modder overwinteren begint het nijpend te worden.

Ik geef het stokje door voor maart.
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Daniël » 03-04-2014 08:58

Een jaar lang absolute droogte hier in Nederland. De gevolgen zullen desastreus zijn:

* Voedselschaarste met weinig aanbod bij de groenteboer en supermarkt, wat er wel aan groente en fruit is, zal extreem duur zijn. Daardoor een heuse hongersnood in ons land;
* Het water in de kanalen, beken en rivieren zal zeer laag staan, of zij komen zelfs droog te vallen;
* Het IJsselmeer zal opdrogen;
* Bomen en planten gaan dood, het land zal een dorre en stoffige aanblik hebben;
* Het grondwater daalt, waardoor gebouwen kunnen verzakken en zout zeewater dringt langs de kust ondergronds het land binnen, waardoor akkers onbruikbaar worden.
Laatst gewijzigd door Daniël op 03-04-2014 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Oud-forumlid » 03-04-2014 10:21

"Minder dan 350 mm over een heel jaar zou al zeer extreem zijn. Zeker nu ons klimaat alhier gemiddeld natter wordt."

Ik denk dat dit een misvatting is. Het wordt gemiddeld natter (+30% zelfs), maar wat er vooral verandert is de variabiliteit. Zowel de kans op uiterst natte jaren als die op uiterst droge neemt toe.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Oud-forumlid » 03-04-2014 10:22

Wat er mss gebeurt is het verzakken en instorten van de Hollandse binnensteden. Paalrot.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door John » 03-04-2014 11:34

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:"Minder dan 350 mm over een heel jaar zou al zeer extreem zijn. Zeker nu ons klimaat alhier gemiddeld natter wordt."

Ik denk dat dit een misvatting is. Het wordt gemiddeld natter (+30% zelfs), maar wat er vooral verandert is de variabiliteit. Zowel de kans op uiterst natte jaren als die op uiterst droge neemt toe.


Dat is in elk geval wat de laatste decennia zien gebeuren.
Nu lijkt mij nog een uiterst droog jaar minder dan 350 mm.

Het is in elk geval een jaar zoals ik nog niet heb meegemaakt. Ik ben er zelfs niet in de buurt gekomen.
Mijn droogste jaar is 1996 met minder dan 650 mm (1971-2013).
Het midden van Brabant behoort al tot de relatief drogere gebieden in Nederland.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door John » 03-04-2014 15:06

Daniël schreef:Een jaar lang absolute droogte hier in Nederland. De gevolgen zullen desastreus zijn:

* Voedselschaarste met weinig aanbod bij de groenteboer en supermarkt, wat er wel aan groente en fruit is, zal extreem duur zijn. Daardoor een heuse hongersnood in ons land;
* Het water in de kanalen, beken en rivieren zal zeer laag staan, of zij komen zelfs droog te vallen;
* Het IJsselmeer zal opdrogen;
* Bomen en planten gaan dood, het land zal een dorre en stoffige aanblik hebben;
* Het grondwater daalt, waardoor gebouwen kunnen verzakken en zout zeewater dringt langs de kust ondergronds het land binnen, waardoor akkers onbruikbaar worden.


Als alleen Nederland geen neerslag zou kennen zou het nog wel mee kunnen vallen. De Rijn en Maas blijven zoet water aanvoeren, de Maas bij een West-Europese droogte wel een stuk minder, maar de Rijn wordt ook flink gevoed door smeltwater. De sluizen in de Afsluitdijk dicht en we hebben met het IJsselmeer een aardig reservoir.
Desondanks zullen er problemen komen met dijken, inklinking en de landbouw alhier. Groenten en fruit zullen duurder worden, maar er kan nog voldoende worden geïmporteerd.
Zoals Hans al heeft aangegeven zullen januari en februari nog voor weinig problemen zorgen, ik denk dat het in maart ook nog wel mee zal vallen. Alleen wanneer de boel in blad komt en de verdamping flink toeneemt (april/mei) dan gaan we het serieus merken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Gerard » 03-04-2014 23:56

Alleen viel er geen sneeuw aan de noordzijde van de Alpen, waardoor het ontbrak aan zowel smelt- als regenwater. Ik sla een paar maanden over. In West-Europa zijn de rivieren overal opgedroogd. Scheepvaart is niet meer mogelijk, al het vervoer moet over land. Dat is niet het enige probleem, er is energieschaarste want nog maar weinig centrales kunnen nog aan koelwater komen en ze zijn daarom massaal uitgeschakeld. Er is alleen nog energie van centrales die aan kust en meren zijn gelegen en van duurzame energiebronnen.
De situatie bij veel kerncentrales is kritiek, overal zijn dieselaggregaten ingezet om koelwater voor het nakoelen te kunnen rondpompen. Secondair koelwater moet gerecirculeerd worden door luchtgekoelde warmtewisselaars die in aller ijl geproduceerd zijn.
Laatst gewijzigd door Gerard op 04-04-2014 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Een jaar lang geen neerslag in België en Nederland

Bericht door Oud-forumlid » 04-04-2014 11:56

John, ik denk dat 1976 voorlopig nog de standaard is voor 'uiterst droog', zoals winter '63 voor 'uiterst koud' en zomerhalfjaar 1947 voor 'uiterst warm'.

Ik vond zonet trouwens mededeling over de periode september 1920 t/m augustus 1921, een jaar met neerslagtotaal 370mm ik neem aan in de Bilt: http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/72280-droogte-in-nederland.html.

Plaats reactie