Vieze, heiïge lucht.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Daniël » 30-03-2014 19:50

Op http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/2017d2572fc0c53b980d5d84c266de7e/article/vieze_lucht.html lees ik dat er zich veel fijnstof in de lucht bevindt. Is ook duidelijk te zien. Deze komt met een oostenwind vanaf het continent onze kant op. Worden deze hoge fijnstofconcentraties veroorzaakt doordat boeren in Oost-Europa hun akkers aan het omploegen zijn?

Het is mij namelijk wel vaker opgevallen dat continentale oostenwinden in het voorjaar vaak meer fijnstof meevoeren dan in de zomermaanden.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Oud-forumlid » 30-03-2014 21:00

Het lijkt niet onlogisch dat we met een oostenwind alle viezigheid van de industrie en dergelijke over ons krijgen.

Geef mij maar een gezonde stevige west circulatie.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Yann » 31-03-2014 10:33

Vul hier je reactie in...
Jos schreef:Geef mij maar een gezonde stevige west circulatie.

Ik heb graag droog weer met een wind uit noord(west)elijke richting, krijg je van die mooie contrastrijke luchten met stapelwolken. De ideale hemel om landschapsfoto's te maken, veel beter dan de fletse, eentonige luchten waarmee we het nu moeten doen.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Gerben » 31-03-2014 13:22

Daniël schreef:Op http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/2017d2572fc0c53b980d5d84c266de7e/article/vieze_lucht.html lees ik dat er zich veel fijnstof in de lucht bevindt. Is ook duidelijk te zien. Deze komt met een oostenwind vanaf het continent onze kant op. Worden deze hoge fijnstofconcentraties veroorzaakt doordat boeren in Oost-Europa hun akkers aan het omploegen zijn?

Het is mij namelijk wel vaker opgevallen dat continentale oostenwinden in het voorjaar vaak meer fijnstof meevoeren dan in de zomermaanden.



En over een paar weken de Duitse Paasvuren. Was een paar jaar geleden heel erg. Dan mag van mij de wind west zijn.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Nu ook nog eens Saharazand er bij!

Bericht door Daniël » 31-03-2014 13:25

Op http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/fa3c415c77f007e84cc1c8181bb223ff/article/saharazand-1.html lees ik het volgende:

weer.nl schreef:
Saharazand
31.03.2014 10:41

Gisteren is er in deze rubriek al uitgebreid geschreven over de ‘vieze lucht’ waar we momenteel mee te maken hebben. Het is zonnig, maar de lucht is absoluut niet strakblauw. De lucht lijkt wat viezig te zijn en dat heeft verschillende redenen. Zoals gisteren al benoemd trekken er veel velden met sluierbewolking over het land, zijn er veel pollen in de lucht door de bloeiende berken en wordt er met een oostelijke wind allerlei stof en fijnstof uit Duitsland aangevoerd. Er is echter nog een reden, namelijk Saharazand. Op hoogte in de atmosfeer waait een zuidelijke wind en daarmee worden regelmatig vlagen met zand uit de Sahara onze kant op geblazen.

We hebben nu al een paar dagen te maken met een oostelijke wind die bij ons zwak tot matig waait rondom een hogedrukgebied boven Scandinavië. Hiermee wordt vanaf het vasteland, in dit geval Duitsland en Polen, erg zachte lucht aangevoerd, maar deze is niet erg schoon. Onderweg wordt in die luchtstroom van alles opgepikt, zoals stof en dus ook fijnstof uit de grote steden. Waait de wind vanaf zee en helemaal vanuit de poolstreek is de lucht veel schoner en zien we vaak een strakblauwe lucht. Met een wind vanaf land, ofwel een aflandige wind zoals nu, is dat niet het geval.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Gerard » 02-04-2014 00:44

We hebben nu n og geen Saharazand. Er is vrij weinig verschil tussen PM2.5 en PM10, dat betekent dat vrijwel alle luchtstof zich onder de grootte van 2.5 micrometer diameter bevindt. Bij Saharazand zit er meer dan 1/3 van het fijnstof tussen 2.5 en 10 um.

Stof van akkers die omgeploegd worden draagt hooguit enkele honderden meters ver. Eerder komt er een bijdrage aan het fijnstof door het verbranden van oude biomassa op de akkers. iets wat in de "oostbloklanden" nog veel gebeurt.
Er wordt ook nog steeds gestookt voor warmte ten oosten van ons (bij flinke afkoeling 's avonds) en er is het normale transport. Het fijnstof bestaat bij oosten wind vooral uit: ammoniumnitraat, ammoniumsulfaat, (zouten dus gevormd uit NOx en NH3) en verder organisch koolstof en elementair koolstof. Organisch koolstof bestaat uit heel veel verschillende componenten.
Laatst gewijzigd door Gerard op 02-04-2014 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Gerard » 02-04-2014 01:04

In België wordt nu wel af en toe Saharazand waargenomen in het luchtkwaliteitsmeetnet. Je ziet een groot verschil tussen PM2.5 en PM10 dus veel "grof" materiaal tussen 2.5 en 10 um.

Bijvoorbeeld in:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerard op 02-04-2014 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Daniël » 02-04-2014 17:03

Op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9104/Het-weer/article/detail/3627073/2014/04/02/Mooi-weer-maar-vieze-lucht-door-fijnstof-en-Saharazand.dhtml/ lees ik het volgende:

Volkskrant schreef:
Het weer is al dagenlang relatief warm en vrij zonnig, maar de lucht is op het ogenblik wel vies en ongezond. Dat komt door een combinatie van fijnstof, berkenpollen en Saharazand, meldt weeronline.nl vandaag.

Doordat de wind uit zuidelijke en oostelijke richting waait, wordt schadelijk fijnstof over land aangevoerd uit België en het Ruhrgebied in Duitsland. Daar is veel industrie en wordt ook nog veel olie gestookt. Ook bevat het fijnstof kleine deeltjes van uitlaatgassen en bandenslijtage.

Het Saharazand waait op grote hoogte naar Nederland. Het is zichtbaar als een bruinige gloed aan de horizon, aldus weeronline.nl. Hooikoortspatiënten hebben vooral veel last van de berkenpollen die vroeger dan anders door de lucht zweven.


Dat er in Duitsland en België nog op olie wordt gestookt, ik dacht dat toch allang achterhaald was met de strenge Europese milieuregels?

Op https://www.longfonds.nl/nieuws/nl-ziek-door-smog-maar-alarm-ontbreekt lees ik het volgende:

Longfonds schreef:

Er is zoveel fijnstof in de lucht in Nederland, dat een smogalarm mensen moet waarschuwen. Dat vindt het Longfonds (voorheen Astma Fonds). “Mensen worden er ziek van. Bij deze luchtvervuiling zouden België en Engeland maatregelen nemen”, zegt Michael Rutgers. “maar de Nederlandse overheid staat erbij en kijkt ernaar.”

De concentraties fijnstof overschreiden deze dagen waarden van 70 microgram per kubieke meter. Omringende landen als België en Frankrijk geven dan een smogalarm af, omdat de gezondheid van mensen in het geding is. Op dit moment valt de luchtvervuiling daar mee, maar de concentraties in Engeland en Nederland zijn wel hoog. De luchtvervuiling neemt toe door het warme en windstille weer. Pas tegen het weekend dalen de concentraties fijnstof tot onder de alarmwaarde.

“In Nederland geldt gek genoeg geen alarm. We zitten dus ziek te worden van luchtvervuiling en niemand die waarschuwt”, zegt Rutgers.
Laatst gewijzigd door Daniël op 02-04-2014 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Vieze, heiïge lucht.

Bericht door Gerard » 03-04-2014 23:17

Ja, Nederland is het land waar het meest op gas gestookt wordt, al is er een tendens naar meer houtstook uit economische overwegingen.
In België en Duitsland is echter meer houtstook en in België nog vrij veel oliestook.
Er is geen enkele brandstof verboden.

In volgorde van vervuiling van brandstoffen (qua gezondheidsbedreigende luchtverontreiniging): bruinkool hout steenkool olie gas.

In Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Denemarken zijn (steeds strengere) regels t.a.v. houtstook, in België en Nederland (sinds 2004) niet meer. Er komt echter Europese regelgeving t.a.v. houtstook en kachels, maar het is onwaarschijnlijk dat deze zo streng is als bij de oostelijker liggende nabije landen. In Oostenrijk is de strengste regelgeving in Graz, daar mogen geen vaste brandstoffen meer gebruikt worden voor verwarmingsdoeleinden.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Saharazand schadelijk voor vliegtuigmotoren?

Bericht door Daniël » 05-04-2014 10:20

En is het Saharazand dat zich de afgelopen dagen in de hogere luchtlagen bevond, ook schadelijk voor vliegtuigmotoren? Saharazand is in feite is dezelfde soort substantie als vulkaanas van bijv. de Eyjafjallajökull in 2010.

Plaats reactie