Extreem zware windstoot !

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Extreem zware windstoot !

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 17:45

Klopt dit? Of moet dit nog gevalideerd worden?

Afbeelding

Hier nog een afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-01-2014 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Dick » 03-01-2014 17:50

Als die waarneming van 169 km/h klopt is het echt een topper.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 17:53

Het is "maar " een uitschieter maar tjee wat een geweld!

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Tornado`s?

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 18:13

Severe Weather Europe
First serious line of storms in the year 2014. Quite impressive convective line is crossing the Netherlands this afternoon, there are probably supercell or two embedded within the strongest cells. Marginal instability with strong shear favours strong wind and some tornado threat.

Roelf-Jan
Berichten: 222
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Roelf-Jan » 03-01-2014 18:35

John schreef:Severe Weather Europe
First serious line of storms in the year 2014. Quite impressive convective line is crossing the Netherlands this afternoon, there are probably supercell or two embedded within the strongest cells. Marginal instability with strong shear favours strong wind and some tornado threat.


Op twitter zag ik Reinier vd Berg ook de mogelijkheid voor windhozen uitspreken.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Dick » 03-01-2014 18:40

Er komen uit Vlaanderen ook meldingen van windhozen binnen.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Edward » 03-01-2014 19:08

Toevallig waren we (ik met m'n vader) net in de buurt om de buienlijn passage bij zee mee te willen maken. Vanuit Rotterdam waren we naar Zeeland gegaan en heb op de N57 gereden.

Op één/twee kilometer ten westen van de Oosterscheldekering ligt het weerstation dat 169 km/u of 167 km/u heeft gemeten (MC geeft 169, Rijkswaterstaat 167). Gemiddeld heeft er volgens de metingen 27,7 m/s gestaan (99 km/u, 10 bft) over 10 minuten. Het valt op dat dit soort windstoten de laatste jaren heel vaak worden gemeten bij land-zee overgangen bij koudbloedige buienlijnen. Denk aan de windstoot in Hansweert van 64 m/s, een paar jaar geleden 48 m/s ook op 3 januari bij een koufront in een "gewone" storm in IJmuiden, 48 m/s in 2005 in Hoek van Holland en ik meen dat er ook eens 51 m/s moet zijn gemeten bij Huibertgat (ten NO van Schiermonnikoog).

Bij passage van de buienlijn reden we bij Vrouwenpolder (net geen 10 km van dat weerstation Schaar). Net daarvoor reden we dus bij dat weerstation. Ik heb de windmeter nog gezien bij de monding van de Oosterschelde, een minuut of 20 voor het passeren van de buienlijn. Ik zag op dat moment geen hoosachtig in het westen boven zee. De lucht kolkte wel flink, met flinke stijgstromen zichtbaar in diverse richtingen, zoals vaker bij zich ontwikkelende buienlijnen. De basis van de cumulus en cumulonimbus was donker en wel chaotisch. Bij Vrouwenpolder heb ik geen hele heftige windstoten gehad (d.w.z. < 90 km/u, enkele vlaggen klapperden wel heftig gedurende een halve minuut, bomen werden flink door elkaar geschud, windstoten zullen tussen de 60 en 85 km/u hebben gelegen). Ook waren er een paar ontladingen. Later zal ik nog een paar foto's plaatsen.

Dit verdient wel aandacht, gezien die paar keren dat er ook dergelijke windstoten zijn gemeten. Zijn dergelijke metingen in andere landen ook ooit gedaan? En voor watersporters, wandelaars en fietsers moet het gevaarlijk zijn. Als iemand met kitesurf vlieger van 5 m^2 (schatting) net kitesurft, dan is de winddruk ineens 6600 newton op die vlieger bij zo'n windstoot van 47 m/s, dus 670 kilogram per vierkante meter. Zeer gevaarlijk. Het verdient de aandacht uit te zoeken wanneer en waar deze windstoten precies optreden. Is dat inderdaad alleen binnen 1 km van de kust? Komen ze voor in bepaalde delen van de bui? Of zijn de metingen foutief, lagen de windsnelheden en de windstoten niet zo hoog op dat moment? Waarom is er nergens schade? De windstoten zullen zich waarschijnlijk alleen heel dicht bij de land/waterovergang hebben voorgedaan, anders was er wel veel schade.

Het is natuurlijk zeer lastig uit te zoeken omdat de windstoten zeer lokaal optreden en niet zo vaak.
Laatst gewijzigd door Edward op 03-01-2014 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 19:15

Mooi verslag Edward dit was your lucky day!!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-01-2014 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Edward » 03-01-2014 19:24

Verder is het vreemd dat er in de onderste 3 km maar windsnelheden van 25-30 m/s voorkomen. Ik zal de moeite nemen de komende tijd maar eens wat radarbeelden te bekijken van dergelijke situaties. Verder verdient de synoptische setting ook aandacht. Daarnaast ga ik m'n foto's en een filmpje dat ik heb gemaakt ook nog eens goed bekijken. Bij het passeren van de lijn lette ik alleen op mijn directe omgeving. Helaas heb ik geen beelden in noordelijke richting van dat moment, alleen in zuidwestelijke richting, daar kwam de buienlijn vandaan waar we in reden.
Laatst gewijzigd door Edward op 03-01-2014 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 19:24

Meldingen van het laatste nieuws uit Belgie

Een heel kort maar fel onweer is van west naar oost over ons land getrokken, met heel wat afgewaaide dakpannen en ontwortelde bomen tot gevolg. Sint-Lievens-Houtem kreeg zelfs met een kleine windhoos af te rekenen: minstens tien huizen raakten daarbij beschadigd. Ook in Affligem, Opbrakel en Lede zou er sprake geweest zijn van een windhoos. Het treinverkeer is in de omgeving van Mechelen en Leuven verstoord door omgevallen bomen en infrastructuurschade.




.




. Een onweer heeft deze namiddag rond 16.30 uur plaatselijk zeer lelijk huisgehouden in het Vlaams-Brabantse Affligem. De brandweer kreeg een hele resem oproepen uit omgeving van de Daalstraat, de Maaimeersstraat en de Kaaistraat. Daar zijn van verschillende daken heel wat dakpannen weggewaaid. De hevige wind heeft ook een muur doen omvallen en heeft een aantal reclamepanelen losgerukt. Er is enkel materiële schade, benadrukt de brandweer. Gewonden vielen er niet.

Mechelen
In en rond Mechelen heeft stormweer vanavond op korte tijd voor heel wat materiële ravage gezorgd. Volgens burgemeester Bart Somers is van vier woningen het dak afgewaaid en blies de wind een groot gat in het dak van een filiaal van supermarktketen Delhaize. Ook het stadion van voetbalclub KV Mechelen liep schade op en er is sprake van verschillende uitgerukte bomen. De storm veroorzaakte een ware "ravage" aan het stadion van KV Mechelen, zegt voorzitter Johan Timmermans. "Het dak van de business-seats en het dak van de staanplaatsen liggen op de straat. De brandweer wacht voorlopig met opruimen omdat er nog te veel losse stukken liggen", aldus Timmermans. KV Mechelen speelt zijn eerstvolgende thuiswedstrijd tegen RSC Anderlecht op zondag 19 januari.

Burgemeester Somers liet via Twitter ook weten dat een boom terechtkwam op een kinderdagverblijf. Er vielen geen gewonden.

In Antwerpen sloeg het schip Ladybug op drift. In de regio rond Kortrijk kwamen er oproepen binnen voor stormschade en wateroverlast. Ook Gent, Denderleeuw, Erembodegem, Meerbeke en Aarschot ontsnapten niet aan de ellende.

Treinverkeer
Het treinverkeer in de regio's Leuven en Mechelen is zwaar verstoord door vier omgevallen bomen en een blikseminslag in het station van Leuven. In de buurt van Haacht viel een boom op de bovenleiding waardoor alle verkeer tussen Leuven en Mechelen stilligt. "Het herstellen van de schade zal één à twee uren in beslag nemen", zegt Johan Vermant van Infrabel. Daarnaast is ook het treinverkeer vanuit Leuven richting Brussel en Ottignies ernstig verstoord door een blikseminslag in het station van Leuven.

Een andere omgevallen boom, iets voorbij Mechelen, zorgt dan weer voor zwaar verstoord treinverkeer tussen Mechelen en Sint-Niklaas en tussen Mechelen en Gent.

Verder zorgen nog twee omgevallen bomen voor grote hinder tussen Brussel en Hasselt. Voorlopig ligt ook daar alle treinverkeer stil door een boom op de sporen in Diest en een boom die tussen Aarschot en Testelt de voorruit verbrijzelde van een trein.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-01-2014 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie