Extreem zware windstoot !

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 19:31

Afbeelding

bron het andere forum

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Edward » 03-01-2014 20:14

Onderstaande foto's heb ik om 16:02 bij de Oosterscheldekering gemaakt van de stijgstromen. Dit was in zuidoostelijke richting, richting Noord-Beveland. In andere richting waren er ook dergelijke stijgstromen zichtbaar. Doordat dat uit een andere hoek was, was het cumuliforme karakter minder goed zichtbaar in die richtingen. Aan de basis heb ik beslist geen hoosachtige verschijnsel gezien, maar zoals ik al eerder schreef, was dat zo'n 5 minuten voor de bijzonder zware windstoot en iets zuidelijker. Tijdens de windstoten had ik er geen zicht op doordat het zicht slecht was en ik niet in de juiste richting keek.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens had dat weerstation net opnieuw heel even windkracht 10 (24,6 m/s) met een uitschieter van 29,8 m/s, dus 107 km/u. Hoek van Holland heeft ook 30 m/s gemeten en een windmeter van het KNMI 10 km noordelijker heeft nu 31 m/s gemeten.

Op Weerwoord schreef iemand dat er bij Hellevoetsluis vanavond ook bomen zijn ontworteld bij een bui.
Laatst gewijzigd door Edward op 03-01-2014 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 20:36

Die iemand is Stefan die heeft het altijd GRAAG bij het rechte eind...

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Edward » 03-01-2014 23:16

De windstoot van 143 km/u bij het Hollands Diep, bij de Biesbosch zou wel eens gemeten kunnen zijn bij een flinke buiencel die een lowtopped Supercell kan zijn. Dat was dan rond 15:40.
Laatst gewijzigd door Edward op 03-01-2014 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Edward » 04-01-2014 14:55

MC schrijft over bolbliksem, vanuit de weerkamer zelf gezien:

"Hier in de weerkamer in Wageningen werd ondertussen een zeer bijzonder fenomeen waargenomen; een bolbliksem. Meerdere collega's stonden voor het raam en staarden in de verte waar een bolbliksem enige tijd leek vast te zitten. Het bewoog heen en weer langs een paal, waar even daarvoor een bliksemschicht te zien was."

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Dick » 04-01-2014 16:48

Interessant verschijnsel zo'n bolbliksem. Meldingen, waarnemingen, zelfs foto's werden jarenlang afgedaan als mythes. Tegenwoordig kunnen wetenschappers zelf bolbliksems kunstmatig opwekken.
Het schijnt nog niet duidelijk te zijn wat een bolbliksem precies is. Gloeiend plasma misschien?

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Extreem zware windstoot !

Bericht door Daniël » 04-01-2014 20:06

En Schoonebeek is gisteravond door een tornado getroffen, lees ik op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/schade-na-windhoos-schoonebeek. Deze werd veroorzaakt door een low-topped supercell voor de buienlijn uit. In Emmen ging deze bui met veel onweer gepaard en hagelstenen zo groot als duiveneieren. Op http://www.noodweer.be/noodweer-geselt-belgie/ en http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/8a7e4fe0663d171b5c92d025fd836e8a/article/felle_onweersbuien.html kun je meer info lezen over deze situatie.

Hier nog twee radarbeelden van deze bui. Het zuidelijkste deel van deze bui waar zich de mesocycloon bevond, trok over Schoonebeek. Bron van deze beelden: http://www.stefanverkerk.nl/weerwoord/buienradar.php.

Afbeelding

Afbeelding

Op http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/ lees ik het volgende:

schreef:3 januari 2014
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ONWEER ++

We bevinden ons onder de invloed van een uitgestrekt complex lagedrukgebied dat een groot gebied van de noordelijke Atlantische Oceaan bedekt. Een frontaal systeem is ons vannacht gepasseerd en thans zijn we beland in gestoorde zeelucht. Deze namiddag trekt een hoogtetrog door. Ten gevolge de zeer zachte lucht die ons bereikt (Tmax 11-12 graden) zorgt dit voor een onstabiele configuratie over delen van de Benelux, vooral de westelijke (kust)gebieden. Later deze namiddag en avond voorzie ik buien over ons gebied met de felste exemplaren over het westen. Daar is ook onweer mogelijk.

Op dynamisch gebied zit 1 en ander mee voor dynamisch actieve onweerbuien. De linker uitgang van de straalstroom bevindt zich bv. over onze streken deze namiddag en tevens is er een sterke windshear aanwezig in het aandachtsgebied, zowel diep als ondiep. De 03km shear bv. loopt op tot boven 20 m/s wat erg hoog is. Maar vooral de heliciteit zet aan tot waakzaamheid want deze loopt op tot boven 250 m²/s², zowel tussen 01km en 03km. Vooral de eerste waarde is een indicatie voor een verhoogde kans op low topped supercells. De onstabiliteit in de westelijke gebieden loopt op tot zo'n 100-300 J/kg wat niet zo hoog is. Echter, dit ruim voldoende om in combinatie met dergelijke hoge shear waarden dynamisch actieve buien te produceren.

Kortom, vooral in de westelijke gebieden van BE en W/C-NL zijn later deze namiddag en begin deze avond dynamische onweersbuien mogelijk met zware windstoten tegen 100km/h. Diverse buien kunnen uitgroeien tot supercells en een enkele kan uiteindelijk gepaard gaan met een windhoos, als is die kans altijd klein uiteraard.


Bookmark and Share
Geplaatst door Karim op 10:00
Laatst gewijzigd door Daniël op 04-01-2014 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie