Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Natuurvaria

Bericht door Gert » 03-07-2019 06:41

Ooit gelezen dat de mieren de bruidsvlucht ( volgens mij ) gaan doen op het moment dat er sprake is van een hogedrukgebied in de omgeving. Dat was zaterdag inderdaad het geval.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 05-07-2019 22:22

Een paar opmerkelijke dingen: Ik heb op mijn volkstuin een morellenboom. Ooit flink afgezaagd, maar hij is weer gaan groeien. Elk jaar komen er morellen aan, maar voor ze goed rijp waren, hadden de vogels ze al te pakken. Dit jaar heb ik een paar bakjes kunnen plukken. Er zijn heel weinig vogels!! Daar ben ik niet blij mee. Er zijn ook weinig insecten. Vruchtbomen die goed gebloeid hebben, evenals bijv. tuinbonen, dragen maar weinig vrucht. Dit jaar niet door nachtvorst, maar door gebrek aan bestuivende insecten.
Van de aardappelen (maar van één soort) vang ik nu de tweede generatie coloradokevers weg. Niet eerder meegemaakt in één seizoen. Vroege warmte en droogte zijn daarvan de oorzaak. Ik lees, dat er her en der jonge koolmezen zijn uitgevlogen. Mooi!. Maar ik krijg ook meldingen van sterk achteruitgaande aantallen. Oorzaak heftig gebruik van bestrijdingsmiddelen, o.a. voor de buxusmot. Door die gifstoffen zijn er ook veel minder bijen bijv. Gigantische uitbraak dit jaar van de eikenprocessierups. Dit alles heeft, direct of indirect, met het warmer en droger wordende klimaat te maken. Het is verontrustend. In het oosten des lands dreigt er voor veel boeren voor de tweede keer een mislukte maisoogst, of van andere voedingsgewassen. Het neerslagtekort is hier en daar alweer zo hoog, dat het deze zomer niet meer goedgemaakt wordt. Hoe lang is het geleden, dat het het gemiddeld TE NAT was?

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Natuurvaria

Bericht door Gert » 07-07-2019 07:01

Jaap. je verhaal over insecten en vogels is inderdaad zorgelijk. Ik heb geen getallen maar gevoelsmatig heb ik al een paar jaar het gevoel dat er minder insecten zijn in de omgeving waar ik woon. Ik hoef alleen maar te kijken naar de vlieg. Vroeger kwamen ze massaal er op af als er wat te eten viel. Nu lijkt het een stuk minder. Misschien dat er iemand is die dit met data kan onderbouwen. Van harte zou ik zeggen

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 07-07-2019 10:19

Ik zie meer eksters en kraaien in de woonwijken.
Dit ongedierte heeft er geen moeite mee om pas uitgevlogen kool- of pimpelmezen te verschalken. Het gebeurde dit jaar weer bij het uitvliegen de de koolmezen. Nog minder dan een minuut in de vrije natuur en hopla in de snavel van een ekster. :roll:

In onze gemeenschappelijke moestuin lijkt het qua bestuivende bijen en hommels mee te vallen. Geen teruglopende aantallen. We hebben wel geïnvesteerd in bloemen die bijen aantrekken, zoals Phacelia, die tevens de functie van groenbemester kan krijgen.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 07-07-2019 12:45

Hier in het westen van het land is er van 20 juni tot 6 juli geen regen gevallen, verder veel zon en vaak hoge temperaturen, maar de natuur heeft er in tegenstelling tot verleden jaar nog niet echt onder te lijden. De reden is dat de periode van 1 t/m 19 juni kletsnat verliep met hier in Purmerend 142 mm regen. De bovenlaag is nu flink opgedroogd, maar dieper in de grond zit nog genoeg water. Er staan dicht bij ons huis enkele dode viburnums maar dat is veroorzaakt door de droge zomer van 2018.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 07-07-2019 23:37

In onze woonbuurt is door de gemeente veel aandacht geschonken aan het vergroten van het aandeel bloeiende gewassen (zowel wilde als meer gecultiveerde). Er zijn best veel insecten te bespeuren bij het langs lopen; vlinders zijn er weinig in vergelijking met andere jaren, de vlinderstruiken krijgen niet veel bezoek.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 08-08-2019 21:44

Het is nu augustus en heel aardig zomerweer (vrij veel zon en Max ca 23 C) en er zijn hier in Purmerend nu veel vlinders te zien in vlinderstruiken en andere bloemen, Sinds de plensbuien van 31 juli (28 mm) en 2 augustus ( 19 mm ) is het dorre gras weer groen geworden

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 08-08-2019 23:07

Bij Pieter valt het met de droogte mee maar in het midden en zeker het oosten is het nog altijd erg droog. Ik heb een grote vlinderstruik in de tuin met veel bloemen maar met weinig vlinders op bezoek. Over andere teleurstellende vruchtzetting schreef ik eerder al.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 10-08-2019 15:13

Bij mij is er wel een invasie geweest van vlinders, maar wel veel dezelfde, dagpauwoog en gehakkelde aurelia, weinig koolwitjes, die zijn blijkbaar effectief bestreden op de koolvelden, want daar groeien de rupsenvan het koolwitje op/als kool. Nu niet meer blijkbaar.
De gemeentelijke appelboom die vorig jaar propvol zat met appels, draagt er nu slechts enkele, altijd nog beter dan in 2017, toen er geen appels aan kwamen. De zwarte vlieg is (gelukkig) nog weinig aanwezig, de mug daarentegen plaagt mij iedere avond/nacht, dit als gevolg van de (hier) natte zomer. Vitrage en vliegengaas beperken het fenomeen.

Vandaag vliegen de wilgentakken je om de oren, dankzij de af en toe bulderende wind, er zullen weer hel wat bomen sneuvelen!

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 10-08-2019 19:02

Vandaag vlogen de pruimen door de lucht. Ze smaken heerlijk :lol:

Opmerkelijk blijft dat pruimen vroeger (jaren 70/80/90) eetbaar waren eind augustus, nu is het twee weken eerder.

Plaats reactie