Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 28-04-2021 14:01

Gisteravond niet, maar de 4 avonden daarvoor eindelijk weer eens egels tegengekomen. Laat uit de winterslaap, laat in het lentegevoel. Vanmorgen weer ijs op auto's en platte daken.

Pieter
Berichten: 3039
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 01-05-2021 19:46

het is 1 mei en er zijn nog steeds bomen die nog kaal zijn , bermen kleuren nu geleidelijk geel door o.a. koolzaad, O.a.door de vele nachtvorsten is het gras ook korter dan gebruikelijk.

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 03-05-2021 21:18

Meerkoetkuiken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 05-05-2021 00:40

Lange tijd niet zo 'n koud en laat voorjaar gehad. Schadelijk voor veel onderdelen van de natuur. Vorstschade aan planten en bloesems en bij de vogels mislukte broedsels en sterfte onder de kuikens door kou en/of gebrek aan voedsel. Toch slechts een incident. Ook in de komende maanden zal er hitte en droogte zijn. Met extreem natte dagen ook. Trend is een zomer, tegengesteld aan april. Dus reken maar uit. Ik verheug me er niet op.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Natuurvaria

Bericht door Richard » 05-05-2021 14:06

Ben ik niet met je eens Jaap.

Ondanks koude april bij mij juist geen tot weinig vorstschade in de tuin. Dat is ook wat waard. Beter zo dan (veel) te zacht met enkele schadelijke uitschieters naar beneden die de tuin ruïneren.

De witte regen lijkt voor het eerst in jaren voluit te gaan bloeien dit jaar.
Foto volgt (tenzij er nog stevige vorst komt)
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Ko » 05-05-2021 17:23

Beetje overdreven inderdaad. De natuur past zich heus wel aan. Bomen zijn een paar weken later groen. Nou en? Kwam vroeger zo vaak voor, met voorjaren die nog kouder verliepen dan nu waarin maart ook zeer koud was. Ik vind het geweldig dat alles eens een keer later is, net als bijvoorbeeld 1996. Mooie afwisseling tegenover al die jaren waarin de natuur te vroeg was.

Komende maanden hitte en droogte ook niet zeker. April is niet meer altijd het tegenovergestelde van de zomer. Al meerdere hete aprilmaanden met ook een hete zomer nadien. En andersom, koude natte aprilmaanden zonder hittezomer. Mocht het toch een tegengestelde situatie worden zou de zomer hier juist kletsnat moeten worden. April was hier namelijk ruim te droog.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Erik
Berichten: 99
Lid geworden op: 23-06-2017

Re: Natuurvaria

Bericht door Erik » 05-05-2021 18:07

Richard schreef:
05-05-2021 14:06
Ben ik niet met je eens Jaap.

Ondanks koude april bij mij juist geen tot weinig vorstschade in de tuin. Dat is ook wat waard. Beter zo dan (veel) te zacht met enkele schadelijke uitschieters naar beneden die de tuin ruïneren.

De witte regen lijkt voor het eerst in jaren voluit te gaan bloeien dit jaar.
Foto volgt (tenzij er nog stevige vorst komt)
Klopt. Dat is ook mijn waarneming. De blauwe regen en de notenboom lijken de kou goed te hebben doorstaan. Ook de kiwi heeft veel minder vorstschade dan de afgelopen jaren met hogere apriltemperaturen maar dan tussendoor een ijzige nacht.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 05-05-2021 18:46

Met name de vogels hebben zich langzaam aangepast aan het nieuwe klimaat en krijgen nu een terugslag. Ik ben het eens, dat de plantenwereld wat minder schade heeft.
April het tegenovergestelde van de zomer moet je een beetje algemeen bekijken. In grote lijnen. Dan komt het vaak aardig uit. Zo ook de winter globaal parallel aan de oktober-maand. Let wel: een gemiddelde van 3 maanden!.

Pieter
Berichten: 3039
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 11-05-2021 19:58

Vanaf zondag is de temperatuur op een hoger niveau gekomen, overdag 15 tot 20 C en ook de nachten zijn niet koud meer , nachtvorsten zijn verleden tijd , deze warmte is nu al terug te zien in de natuur , gras , koolzaad en fluitekruit schieten de hoogte in en bomen die nog kaal waren beginnen nu ook uit te lopen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 12-05-2021 00:09

In de achtertuin een nestje met mezen sinds enkele dagen. 6 eitjes liggen gebed in mos en hondenhaar (geplukt uit een nestmateriaalpot die we in het voorjaar altijd ophangen met deels vezels en deels afgeschoren hondenharen). De warmte heeft de meesjes blijkbaar goed gedaan!

Opvallende berm- en veldbegroeiingen in Schoorl, veel bloeit tegelijk, zoals dovenetel, paardenbloemen, madeliefjes, fluitenkruid, boshyacinten, nog wat late narcissen en tulpen (blijkbaar door de gemeente hier en daar gepoot), blauwe druifjes en pinksterbloemen (al een week).
Pinksterbloemen waren altijd al uitgebloeid tijdens Moederdag (en Pinksteren) de laatste decennia. Nu wordt Pinksteren misschien net nog gehaald.

De eerste meidoorn ook al in beginnende bloei gezien. Zondag tijdens een langere rit toch nog veel bomen gezien die nog kaal waren, extreem laat in het huidige klimaat. Populieren waren soms nog kaal, afhankelijk van de standplaats.

Plaats reactie