Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Natuurvaria

Bericht door Gert » 03-01-2014 07:05

Een kennis van me heeft er zijn beroep van gemaakt. Als ik vandaag wat tijd heb zal ik het verder uitzoeken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 05-01-2014 00:43

Vanaf oktober staat de winterjasmijn in bloei. Toen nog aarzelend, nu volop. Bloeit dus al voor de vierde maand!

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 05-01-2014 04:16

Naast katjes van de hazelaar en de gewone winterbloeiende prunus-soorten en een heel enkel madeliefje heb ik nog zo veel bijzonders gezien op fenologisch gebied

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 05-01-2014 10:46

Vul hier je reactie in...
Adrie schreef:Naast katjes van de hazelaar en de gewone winterbloeiende prunus-soorten en een heel enkel madeliefje heb ik nog zo veel bijzonders gezien op fenologisch gebied


Het is dan aardig als je ook schrijft welke bijzondere zaken je op fenologisch gebied nog meer hebt gezien. Nu maak je me alleen maar nieuwsgierig.
Laatst gewijzigd door John op 05-01-2014 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 05-01-2014 10:48

Goedemorgen allemaal!

Ik moet bekennen dat ik de diverse schermbloemigen, waar fluitenkruid onder valt, niet altijd goed uit elkaar kan houden. Maar het is momenteel erg zacht (en wordt nog zachter).

Ik hoor gráág de bijzondere bloeiverschijnselen! Mijn duit: in één van de tuinen in de buurt zie ik nog rode rozen bloeien. Dat heb ik in januari nog maar zelden meegemaakt.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 05-01-2014 18:38

John schreef:Vul hier je reactie in...
Adrie schreef:Naast katjes van de hazelaar en de gewone winterbloeiende prunus-soorten en een heel enkel madeliefje heb ik nog zo veel bijzonders gezien op fenologisch gebied


Het is dan aardig als je ook schrijft welke bijzondere zaken je op fenologisch gebied nog meer hebt gezien. Nu maak je me alleen maar nieuwsgierig.


Ik vermoed het ongewenst ontbreken van het woordje "niet".

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 05-01-2014 18:40

Marijke schreef:Goedemorgen allemaal!

Ik moet bekennen dat ik de diverse schermbloemigen, waar fluitenkruid onder valt, niet altijd goed uit elkaar kan houden. Maar het is momenteel erg zacht (en wordt nog zachter).

Ik hoor gráág de bijzondere bloeiverschijnselen! Mijn duit: in één van de tuinen in de buurt zie ik nog rode rozen bloeien. Dat heb ik in januari nog maar zelden meegemaakt.


Ik heb in één van de laatste jaren zowel narcissen als witte rozen zien bloeien rond de jaarwisseling. Rode rozen, dat kan ik me zo niet herinneren, mogelijk wel kleine (rode) trosroosjes.
Laatst gewijzigd door Gerard op 05-01-2014 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 05-01-2014 18:51

Merelmannen maken veel ruzie in de strijd om territorium aanstaand voorjaar.
De koolmeesmannen hebben de laatste dagen af en toe al hun luide zang ter afbakening van toekomstig broedgebied.
Overigens wordt die zang vanzelf minder krachtig of stopt weer enige tijd als er een periode van veel kouder weer is.
Eenmaal in maart, dan maakt het niet meer uit. Dan wordt er gezongen ongeacht het weerbeeld. Dan is de noodzaak tot zang ook groter geworden.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 05-01-2014 20:05

De door mij vaak geciteerde Friese volksweerkundige L.D. Pruiksma (1899-1983) kende in de winter ook veel waarde toe aan het gedrag van leeuweriken. Als de leeuweriken niet vóór 2 februari zouden zijn verdwenen, dan zou dat duiden op nog een fikse nawinter. Pruiksma hield er om die reden ook altijd rekening mee, dat in zachte winters zo rond het midden van januari nog weleens een kort wintertje kon voorkomen, eventueel zelfs met strenge vorst, opdat de leeuweriken weggestúúrd zouden worden.

Ik heb alweer nieuwe verse scheuten van het irritante Zevenblad ( 'hanepoten') gesignaleerd.

Frans
Berichten: 301
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Frans » 05-01-2014 20:35

Leeuwerikken gaan pas (samen met goudplevieren en kieviten) ten tijde van vorst, de zgn. vorsttrek.
Wat mij opvalt is de grote hoeveelheid graspiepers en kwikstaarten die gebleven ziijn, t.o.v. vorig jaar. Ook zijn met name de brandganzen bij ons in Zuid Holland zuid nog niet op volle wintersterkte. Vorig jaar waren ze dat al in november, voor de licht winterse perikelen van begin december.

Plaats reactie