Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 17-03-2018 22:39

Vogelzang is er ook, als het vriest. Dan moet er niet te veel wind zijn. De vogels reageren meer op het langere daglicht, dan op de temperatuur. Er moet ook wel voedsel in de buurt zijn. De schade zal nu wel meevallen; hier en daar kan een nest eieren verloren gaan en als er jongen zijn, bijv. bij reigers en uilen, kan er wat gesneuvel zijn door de kou. Gelukkig duurt dit maar kort. Ik vind het welletjes. In deze tijd wil ik niet meer tegen zo'n koude noordooster oplopen.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Natuurvaria

Bericht door Gert » 18-03-2018 07:34

De meteoroloog in mij vindt het huidige weerbeeld boeiend de mens in mij verlangt naar het voorjaar. Netto gezien wint de laatste dus als ik mocht kiezen dan.....
Laatst gewijzigd door Gert op 18-03-2018 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 18-03-2018 09:43

De laatste 48 uur vaker pimpel- en koolmezen in de tuinen. Niet zozeer gericht op voedsel, maar eerder nestkast inspecties. Gedrag dat er eigenlijk altijd is in deze tijd van het jaar.

Tijdens het ijzeldrama begin maart 1987 in het noordoosten van ons land beschreef Wigbold Wierenga in een uitgebreid artikel over het ijzeldrama dat hij pimpelmezen elkaar het hof zag maken op beijzelde boomtakken.

Met andere woorden, toewerken naar nageslacht gaat gewoon door, weer of geen weer, de daglichtmeter zegt tenslotte dat het voorjaar wordt, zoals Jaap hierboven ook geschreven heeft.

Merels zien we in onze buurt nog steeds niet. Ze zijn sinds juni 2017 verdween ten gevolge van de merelziekte. Het vrijgekomen territorium is kennelijk nog niet door soortgenoten ingenomen.
Het is de eerste winter in mijn leven zonder merels in mijn directe woonomgeving.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Henk » 18-03-2018 12:58

Gisteren heb ik ook veel pimpel- en koolmezen gezien; in groepen vlogen ze van boom naar boom. Dat ze nu ook de tuinen bezoeken kan misschien ook te maken hebben dat ze nestkasten zoeken om in te schuilen tegen de ijzige noordooster.
Lange tijd heb ik gedacht dat veel vogels de kou konden zien aankomen, maar nu denk ik dat ze gewoon reageren op koude in een bepaald gebied en dan daarop aangepast gedrag vertonen. Zo vliegen zwanen en ganzen massaal weg uit het hoge noorden om bij ons in V-formatie over te trekken bij koud weer. Ze anticiperen dan meer op de aanwezige kou in het noorden dan op een mogelijke verkilling bij ons. Soms schieten ze dan verder door als de kou ze achter "de broek" zit.
Wat te denken van grote groepen kieviten die in de eerste maartdagen van 1987 te zien waren en, ondanks de hevige kou, niet wegtrokken?
En wat moeten we denken van die moedige kievit die afgelopen woensdag het eerste kievitsei heeft gelegd, terwijl we enkele dagen daarna de koude over ons heen kregen?!

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 18-03-2018 22:44

Nestkasten, die er al hangen voordat het echt winter wordt, worden gebruikt als slaapplaats. Een deel van de nestkasten wordt in het voorjaar vervolgens gebruikt als broedplaats. Dat slapen gebeurt uiterst onopvallend. Soms het broeden ook. Meermalen meegemaakt, dat ik in een bepaald gebiedje nestkasten schoonmaakte en zeker wist, dat er bijv. 3 in gebruik waren geweest als broedplaats, bleken er toch 5 bewoond te zijn geweest.
Nog wat: als je een paar nieuwe nestkasten ophangt, maar een paar oude handhaaft, zie je, dat de nieuwe een seizoen ongebruikt blijven, terwijl de oude, half verrotte en lekkende kasten wel gebruikt worden. Waarschijnlijk bevalt de geur van de nieuwigheid ze niet. Er moet een heel jaren van regen en droogte, hitte en kou overheen zijn gegaan, voordat ze geaccepteerd worden. Dat geeft soms wel teleurstellingen bij vogelliefhebbers met een grote tuin, maar je moet hier geduld hebben. En zorgen voor voldoende schuilgelegenheid en voedselbronnen.
Bij kleine vogels zie je vaak een nieuwe broedpoging als de eerste mislukt is door kou, vocht of predatie. Bij grote vogels is dit herhaalgedrag veel minder, zodat daar de vorstschade of schade door veel regen veel merkbaarder is.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 14-04-2018 17:42

Klein leed in de tuin.

Mijn Salvia microphylla ‘hot lips’ is ter zielen gegaan door de droge vorstige koude begin maart.

Ik had drie van deze heesters sinds twee jaar. Ze bloeien zeer uitbundig de hele zomer en herfst en dat maakt ze zo aantrekkelijk.
Deze soort komt van origine uit Mexico.

Het is een overwegend groen blijvend heestertje in onze winter en dat gaf nu mede de finale klap eind februari en begin maart. Compleet uitgedroogd, want het plantje had gezien de kou nog geen mogelijkheid compenserend vocht uit de bodem tot zich te nemen.

Er zit niets anders op dan nieuwe planten en hopen dat nutteloze schrale vorst met wind wegblijft.
Vorst op zich os geen probleem. In januari 2017 tot -9 graden stralingsvorst. Daar schrikken ze niet van. Ze komen voor in de hogere delen van Mexico.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Lentekriebels......deel twee.

Bericht door Dick » 15-04-2018 09:34

Deze week heb ik ‘mijn’ eerste visdiefjes van het seizoen gezien en gehoord. Ik had er al op gehoopt en gerekend. Het was volgens verwachting op een locatie waar ik het op dat moment had verwacht: bij de Rotte in Rotterdam. Vanaf nu tuur ik de hemel af op zoek naar de eerste gierzwaluwen. Zal nog een week of twee duren, vermoedelijk.
Met alle warmte van de laatste tijd spuit alles de grond uit. Sierkersen zijn in de bloei geschoten, meidoorns zitten vol geurende bloesems. De reuzenberenklauwen groeien momenteel ook erg hard. Op mijn werk zijn we deze volop aan het bestrijden. Een arbeidsintensief karwei: we proberen deze giftige en woekerende exoten met wortel en al uit te steken. Reuzenberenklauwen maken echte wortelknollen van waaruit constant nieuw opschot kan ontstaan. Ze kunnen ook enorm veel zaad produceren.
Momenteel is de grond nog vochtig en gaat het uitsteken nog relatief gemakkelijk. Met de verwachte warmte zal dat snel verslechteren: de uitgedroogde kleigrond wordt zo hard als beton terwijl de planten gewoon doorgroeien. Later in het seizoen gaan we vooral knoppen en bloemen uitknippen en afvoeren. Dat is linke soep, want dan kom je makkelijk in aanraking met het giftige sap en de brandharen op de stelen. Dat sap is overigens ‘fototoxisch’; komt het sap op de huid en wordt dit blootgesteld aan zonlicht dan ontstaan er, na ongeveer 48 uur, brandblaren. Het sap zelf ‘brandt’ overigens niet, je merkt er op het moment zelf niets van. Tweedegraads brandwonden kun je eraan overhouden, daar heb ik zelf ook slechte ervaringen mee. Ook jeukende striemen en uiteindelijk zelfs littekens die een half jaar zichtbaar kunnen blijven. Kortom oppassen geblazen.
Overigens is het dat steekwerk wel vermoeiend als het zo warm wordt.
Laatst gewijzigd door Dick op 15-04-2018 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 24-04-2018 12:26

Slakkenexplosie. Echt heel veel zie ik er.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Natuurvaria

Bericht door Gert » 29-04-2018 10:55

Volgens mij kunnen we terugkijken / of ziiten er nog in op een flinke pollenexplodie . Hopelijk valt er voldoende om in ieder geval de berkenpol weg te spoelen

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 29-04-2018 11:33

Heb al wat last van hooikoorts gehad. Erg vroeg.
Zag en hoorde gisteren mijn eerste gierzwaluwen van het seizoen. Je kunt de klok er haast op gelijk zetten.
In de laatste editie van het Weermagazine’ stond een artikeltje over de ontwikkelingen in de natuur in deze grillige lente. In februari liep de naruur een maand voor, na de late vorstperiodes juist weer twee weken achter. In april werd vervolgens een inhaalslag gemaakt. Dat leverde een verlengde bloei van bolgewassen op. Het viel me ook al op hoe lang de narcissen bleven bloeien. Niet doodgevroren, maar bevroren in de tijd of zoiets.
Laatst gewijzigd door Dick op 29-04-2018 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie