Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 01-05-2017 18:12

Vandaag de eerste gierzwaluwen gehoord en gezien; in die volgorde. Mooi op tijd: arriveren altijd zo rond de voormalige Koninginnedag.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 01-05-2017 21:54

Nog nooit gezien: op twee stuks jongvee, de één liggend en de andere staand, zaten op iedere koe een stelletje kauwen vachtharen uit de kop te plukken. Ze vlogen er later mee weg; aan het nestelen dus. Curieus! de jonge koeien reageerden er nauwelijks op. Ze vonden het wel best. Ik heb het wel eens gezien van koolmezen, die nestmateriaal plukten uit opgehangen wollen dekens. Dit heeft trouwens niet veel met het weer te maken, wel met het seizoen. Het blijft hier erg droog.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 02-05-2017 00:01

Bij ons hebben mezen een nest gemaakt met het getrimde haar van de hond. Dat haar hadden we in zo'n speciale pot gedaan waar vogels nestelmateriaal uit konden halen. Vorig jaar kwamen er zo 4 meesjes tevoorschijn in de beschutting van de hondenvacht.
Dit jaar nog geen mezen zien invliegen, wel merels die druk doende zijn binnenin een klimplant, maar die ook achter elkaar aanjagen.

Overigens heeft hier de herfst ook zijn intrede alweer gedaan: op zondag lag het onder de zilverpopulieren alweer bezaaid met takjes en blad, wat door de felle zuidooster ontfutseld was.
Laatst gewijzigd door Gerard op 02-05-2017 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 02-05-2017 16:33

Gisteren dode koolmees gevonden. Had het idee dat het om een jonkie ging.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 07-05-2017 19:38

Koolmezen, fantastisch volk in de periode van nestbouw. Vroeger, in de tijden dat Perzische tapijtjes en tafelkleden buiten hingen om te luchten tijdens mooie lentedagen, dan kwamen de koolmezen er gelijk op af. Trekken en plukken maar. En als we in de zomer de nestkasten weer schoonmaakten zagen we daar prachtige tapijtjes op de bodem, deels met mos verweven.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 13-05-2017 10:47

De laatste dagen is de lucht bezwangerd met de zoete geur van bloeiende meidoorns. Gisteren, in die milde lenteregens, leek dat parfum nog zwaarder te worden. Het is bijzonder groeizaam weer. Door die regen hangen de takken met blad, bloesem en doorns, ook laag langs en over de paden. Het is oppassen geblazen op de fiets. Gelukkig rijd ik niet meer in het donker.
Deze week had ik ook veel last van jeukende ogen. Ik dacht aanvankelijk aan de eerste hooikoortsverschijnselen. Waarschijnlijk heeft het te maken met de zwermen vliegjes en muggen waar ik doorheen en tegenaan fiets. Helaas belanden deze ook in mijn ogen. Heel irritant in meerdere opzichten. Misschien och een veiligheidsbril opzetten, heb ik principe altijd bij me voor mijn werk.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 20-05-2017 22:58

Die meidoorns doen het goed inderdaad: overal zie je ze prachtig staan te bloeien.
Er komt nu ook steeds meer stuifmeel in de lucht, op de auto was het goudgele spul ruimschoots aanwezig.
Op vrijdag veel wind waardoor de populieren weer flink aan het guren waren: complete takjes met bladeren waren op de grond beland.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Natuurvaria

Bericht door Richard » 27-05-2017 12:09

Richard schreef:Van mijn Wisteria Sinensis Alba zijn alle bloemen bevroren :(
Van de Campsis zijn alle nieuwe scheuten bevroren geweest.


Wisteria Alba loopt mooi groen uit en heeft zelfs enkele tientallen nieuwe bloemen gevormd. Normaal vormt deze in april enkele honderden witte trossen met bloemen maar toch.
Ook de Campsis heeft nieuwe scheuten van zo'n 40 a 50 cm lang.

Kortom van blijvende schade is gelukkig geen sprake :)

Nu is het wachten op de (hoog)nodige regen. De eerste droogtestress is al duidelijk zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Richard op 27-05-2017 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 27-05-2017 12:43

Mijn loodkruid, de lage soort, was dit voorjaar vroeg uitlopen. De aprilvorst heeft al dit lage loodkruid van haar blad beroofd.
Wekenlang stonden er kale struikjes. En dan vanaf mei krachtig herstel. Overal ontstonden nieuwe knoopjes op het kale hout en wonder boven wonder, de struikjes hebben niet eerder zo fraai in het blad gestaan.

Blad en bloemknoppen van de klim hortensia hebben wel blijvend geleden. Meer dan 50 procent van de bloemknoppen en bruin en drogen in.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Natuurvaria

Bericht door Daniël » 27-05-2017 15:55

Op https://www.buienradar.nl/nederland/weerbericht/blog/een-vrij-droge-lente-d8630a "Bijzondere droogte?!" het volgende:

Buienradar schreef:

Sproei-installaties die flink in de weer zijn, krimpscheuren in de klei... Het zijn allemaal tekenen dat het aan de droge kant is in Nederland. Boeren hebben daarom ook al volop actie ondernomen om hun gewassen van water te voorzien. Toch is het dit jaar nog niet bijzonder droog; het kan nog veel erger!

Bijzonder of niet?

De relatieve droogte deze lente is niet zo bijzonder. Sinds maart is in De Bilt bijna 122 mm gevallen, terwijl gemiddeld tot en met 24 mei bijna 155 mm valt. Dat is dus 'maar' een tekort van 33 mm. Ook is de lente iets zonniger dan normaal, met iets meer dan 30 uren zon 'te veel'. En tot slot is deze lente ook 'te warm', waardoor de verdamping van water ook sneller gaat.

Plaats reactie