Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 12-03-2019 15:33

Dat is een deel van het geluid, dat zo hoog is, ik hoor dat overigens ook wel, ondanks 60+-oren. Tenminste, als ik de voorbeeldgeluiden afspeel bij enkele sites (die ik al geraadpleegd had voor determinatie).
De citroenvlinder vloog hier twee weken geleden al rond, tijdens de mooie dagen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 12-03-2019 17:44

Fantastische vogeltjes, de goudhaantjes en vuurgoudhaantjes.

Ik ken ze hier in Brabant vooral van het naaldhout en de gemengde bossen met veel grove dennen.
Zeer levendige vogeltjes, vaak in grote groepen. Constant communicerend.
En wanneer ik, in mijn vroegere jaren, gekleed in groene legerjas, mij verstild hield tussen de bomen en lager struikgewas met naaldalure, dan bleken de vogeltjes bepaald niet schuw. Ik kreeg ze een meter voor mij.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 20-03-2019 21:32

In een stuk water/rietland zitten vlak bij elkaar een meerkoet, een gans en een zwaan te broeden, gezellig naast elkaar. Echt lente !!

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Natuurvaria

Bericht door Richard » 23-03-2019 20:25

2 jaar geleden schreef ik hier op 1 april (geen grap) dat ik nog nooit eerder magnolia's heb zien bloeien in maart.
Nu, nog 1 week eerder in de tijd zie ik ze ook her en der al in bloei staan.
In 2017 had ik 3 weken nadien flinke vorstschade aan o.a. de wisteria, die ook nu al dik in de knop zit. Het kan verkeren. Hopelijk geen herhaling dit jaar.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Erik
Berichten: 99
Lid geworden op: 23-06-2017

Re: Natuurvaria

Bericht door Erik » 25-03-2019 10:01

Dag Richard, bij mij zijn die nacht ook vrijwel alle bloemknoppen van de wisteria kapotgevroren. En ook de vruchtbeginsels in de notenboom gingen eraan. In 2017 (ons eerste jaar hier in Bennekom) hadden we daardoor geen enkele walnoot!

Ik heb de sylphidegegevens voor meetstation Bennekom voor die nacht erbij gehaald: om 07:00 en 07:10 CEST werd de laagste temperatuur gemeten: -3,3°C. Daarna warmde het snel op: om acht uur was het al +1,3°C!

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Natuurvaria

Bericht door Bart » 25-03-2019 11:24

Uit een berekening van de Temperatuursom (vanaf 1 januari) volgt dat we met het voorjaar nog steeds twee weken voorlopen op het normaal van 1981-2010. Na de warme dagen van eind februari is de voorsprong min of meer gelijk gebleven. De bosanemonen en de eerste dotterbloemen staan hier te bloeien; pinksterbloemen moeten nog komen.
http://www.logboekweer.nl/Fenologie/DeB ... ologie.pdf

En hier de ruimtelijke verspreiding van de tempertatuursom. De kust loopt nog steeds voor op het binnenland.

http://www.logboekweer.nl/Fenologie/Tem ... m_2019.pdf

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 08-04-2019 22:30

Een gedeelte van mijn vrij grote volkstuin in De Bilt, naast het KNMI, is boomgaard(je). Er staan drie appelbomen (één hoogstam), twee perenbomen, een pruimenboom, een morellenboom. Twee jaar geleden had ik geen enkel stukje fruit, door zware nachtvorst ergens in april, toen alles bloeide. Vorig jaar viel de fruitoogst ook tegen, door de droogte. Nu bloeit alles ook alweer; de appelbomen bijna, de andere al volop. Er is wederom zware nachtvorst te verwachten. Dus tel uit je winst. De professionele fruittelers zullen ook schade lijden. In het najaar zal het fruit weer duur zijn. Alles bloeit belachelijk vroeg; bijna drie weken voor op het normale schema. Het nieuwe klimaat schenkt niet louter vreugde. Er zijn heel wat nadelige effecten te zien in de planten- en dierenwereld.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 08-04-2019 23:46

De lepelaars hebben ook alweer jongen.

https://www.landschapnoordholland.nl/be ... nte/webcam

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 09-04-2019 17:59

Ja Jaap, de moestuin hobby staat onder druk op de zandgronden.

Droogte van de bovenlaag ligt snel op de loer en daarmee slechte kansen voor ontkiemend zaad. In feite was ik gisteren wel blij met de 12 mm hoosbui. Hoeveel de hagelval weer te veel van het goede was voor sommige kiemplantjes.
Maar goed het vocht was welkom, zeker met de zon, droge lucht en noordoosten wind de komende dagen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 09-04-2019 20:00

De eerste pinksterbloemen gesignaleerd in gemeente Bergen NH.
Ook in Warmenhuizen grote stroken met pinksterbloemen. Narcissen uitgebloeid.

Plaats reactie