Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 22-07-2021 20:37

Goed nieuws over de vlinders, maar ik werk in de groenvoorziening en zie wel eens wat rond fladderen, maar die vlinderexplosie herken ik toch niet. Ook weinig rupsen gezien, misschien is dat in andere delen van het land anders. De bramen en de druiven groeien goed, ondanks een droge julimaand zit er nog steeds water in de grond van de kletsnatte junimaand (164 mm) juli nog maar 16 mm.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 25-07-2021 21:35

Hier in Schoorl wel plots veel meer vlinders, maar dat komt ook omdat ik in de tuin 2 vlinderstruiken heb staan die nu volop in bloei staan. Heel veel slakken die veel aanvallen op de planten uitvoeren, blijkbaar te weinig egels om ze op te ruimen. Mogelijk door de plotse sneeuwstorm in februari dat er toch een aantal dat niet overleefd hebben. Ik zie er minder dan voorgaande jaren.
Van armoe maar een slakkenval neergezet die uitstekend werkt. Zo tegen de 40 (naakt)slakken zijn in een paar dagen tijd vernietigd. Een oleander die vanuit de grond weer opkwam werd eerst weggevreten maar nu lijkt het jonge groen ongemoeid gelaten te worden.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Adwin » 26-07-2021 18:40

Hier in Brabant ook ongewoon veel vlinders.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 26-07-2021 19:22

Hier zijn wel vlinders ,maar het zijn er echt niet veel, overigens zet ik geen zonnebloemen meer in onze tuin, want dat schijnt echt een lekkernij te zijn voor slakken, zowel geplante als gezaaide zonnebloemen hebben het niet overleefd

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 26-07-2021 19:25

Hier in Purmerend zie ik af en toe een vlinder, maar het zijn er echt niet veel , Ik bengestopt met zonnebloemen in onze tuin, want die schijnen een heuse lekkernij voor slakken te zijn, zowel gezaaide als gepote zonnebloemen zijn geheel verdwenen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 01-08-2021 11:00

Het groenbeheer is deze zomer een heel ander verhaal dan de voorgaande drie zomers. Van droogteverschijnselen is totaal geen sprake. De bermen zijn nog vrij stevig en de velden begaanbaar, maar daar zou de komende week wel eens verandering in kunnen komen. We zullen weer sporen gaan rijden met onze pick-ups en maaimachines met kans dat we vast komen te zitten of slippen in nat gewas en blubber. Ik heb er op de Facebook pagina van mijn werk ook een stukje over geschreven:
“Het is deze zomer groeizaam weer, dat merken we op alle terreinen waar we komen. Het gewas groeit tegen de klippen op en bloeit uitbundig. Er is bijna niet tegen op te maaien. Zelfs op plekken waar we meerdere malen (riet) hebben getopt hangt riet (alsnog) zwaar over. De tweede snede (tweede maaibeurt) is nog malser dan de eerste. Hier en daar is er voor de maaier (mens plus machine) haast geen doorkomen aan, met bijvoorbeeld complete wildernissen van riet en haagwinde. Na het maaien treedt een snelle hergroei op. Het maaisel begint al na enkele dagen vast te groeien. Het droogt ook slecht vanwege het wisselvallige en relatief koele weer………”

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 01-08-2021 12:34

Ik heb de zelfde ervaringen als Dick, we schoffelen, wieden, scheren en snoeien tegen de klippen op, maar het is gewoon niet bij te houden, als we een perk 2 a 3 weken geleden helemaal schoon gemaakt hebben, dan kan je weer op nieuw beginnen: veel perken zijn overwoekerd met haagwinde (pispotjes) die er als een deken over de struiken heen ligt, ook veel heermoes , akkerkool gras enz., onze maaimachines hebben het ook druk, en we moeten zelfs hartje zomer uitkijken dat ze niet wegzakken. Ook de eigen tuin is groen en groeit en bloeit volop, er lijkt een overvloedige bramen- en druivenoogst aan te komen. Best een positief verhaal, maar iets meer zon en warmte zou ook welkom zijn, voor je het weet wordt het weer herfst en winter.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 10-08-2021 21:31

De laatste dagen is het hier al herfstweer en de tuinen en voetpaden hebben te lijden onder horden (naakt)slakken. Vanmiddag de slakkenval weer geleegd en klaargezet voor de volgende lok. De vangst was zo'n 25 naaktslakken....binnen twee dagen en dat was niet de eerste ronde. Daarbij ook met de hand talloze slakken van pad en gazon weggehaald. Waar zijn de egels?? Ik zie ze 's avonds niet meer.
's Avonds is het uitkijken niet op een slak te staan bij het rondje met het hondje. Een zaklamp is geen overbodige luxe om te voorkomen dat je een deel van de kruipende menigte onder je zolen hebt kleven bij thuiskomst.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 12-08-2021 20:02

De afgelopen winter hebben mijn collega,s en ik in een perk van ca 6 meter breed en ca 100 meter lang helemaal vol gezet met vlinderstriuiken
Nu- ruim een half jaar later- staan ze in volle bloei en doen hun naam eer aan, Er fladderen overal prachtige gekleurde vlinders in de rondte, ook zitten er veel bijen en hommels op. Ook de bewoners zijn er zeer content mee.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 17-08-2021 13:38

Voor muggen niks mis met deze zomer
Nauwelijks echt zomerweer, en toch volop muggenbulten. Heb jij weer! Ter gelegenheid van Wereld Muggendag aanstaande vrijdag – jawel – doen we een boekje open over een van de meest gehate beestjes van het land.
Nagels op een krijtbord, de boor van de tandarts, of: een mug die rond je hoofd zoemt als je net in slaap wil vallen. Dit is wel zo’n beetje de top van alle vervelende geluiden op de wereld. Aan muggen heeft eigenlijk iedereen een hekel, niet in de laatste plaats omdat ze je dagenlang jeuk kunnen bezorgen. Ondanks de wat tegenvallende zomer, zijn ze toch volop actief.

Eén beet, honderden eitjes
En dat terwijl muggen eigenlijk vegetariërs zijn. Maar vrouwtjesmuggen hebben de voedingsstoffen in jouw bloed nodig om eitjes te kunnen leggen. Het zijn dus alleen de vrouwtjes die steken. Met één ‘maaltijd’ kunnen ze al een paar honderd eitjes leggen. Drie dagen later kunnen ze hetzelfde weer opnieuw doen. Bij het steken zuigen ze zich helemaal vol met jouw bloed, en spuiten tegelijkertijd via een ander buisje speeksel in jouw lichaam. Dat speeksel zorgt ervoor dat jij jeuk krijgt.

In Nederland komen tientallen verschillende soorten muggen voor. De ene soort gedraagt zich weer anders dan de andere. De mug die wij vooral goed kennen is de gewone steekmug. Deze mug houdt van twee dingen: warmte en vocht.

Paradijs
Aan vocht geen gebrek deze zomer, en daar houden muggen nogal van. Zo rond de schemering worden ze vooral actief, wanneer de lucht vaak weer wat vochtiger wordt. Verder draait alles voor muggen om voortplanting, en voor voortplanting draait alles om water. Muggen leggen hun eitjes namelijk in stilstaand water. Moerasgebieden zijn bijvoorbeeld ideaal, en daarom ook berucht als muggenparadijs.

Maar ze zijn helemaal niet kieskeurig. Slootjes, poelen, vijvers, regentonnen, en zelfs regenplassen of water in een kruipruimte: het voldoet allemaal. Het hoeft maar een (paar) centimeter diep te zijn. Binnen twee weken zijn de muggen al volwassen en vliegen ze uit. Soms zie je dan een hele zwerm opstijgen vanaf een plek.

Nu is het niet al te warm geweest de laatste tijd, maar muggen hebben niet per se zomerse temperaturen nodig om actief te worden. Een graad of 10 is al genoeg, al hebben ze het liever iets warmer. In combinatie met de vele buien die de laatste tijd zijn gevallen, waren de omstandigheden voor muggen dus prima. Vandaar dat je, ook in een wat koelere zomer, toch nog ouderwets zomers lekgestoken kunt worden.

Temperatuur, zweet, CO2
Warmte – ook lichaamswarmte – heeft een grote aantrekkingskracht op muggen. Ook de geur van zweet vinden ze aantrekkelijk, en hoe warmer het is, hoe meer wij mensen over het algemeen zweten. Maar hoe ze jou vooral vinden, is door je adem. Als je uitademt, produceer je kooldioxide (CO2) en dat kunnen de muggen ruiken van tientallen meters afstand. Grotere, zwaardere mensen, en ook zwangere vrouwen, blazen over het algemeen meer koolstofdioxide uit. Jouw adem maakt als het ware een spoor voor ze. Vandaar dat ze zo vaak bij je hoofd rondhangen. Dat muggen op licht afkomen, is een fabeltje.

Waarom ben ik altijd de sjaak?
Ken je dat? Tijdens een avondje in de tuin word jij helemaal lekgestoken, en de persoon naast je heeft nergens last van. Waarom vinden muggen de ene persoon ‘lekkerder’ dan de ander? Naast lichaamswarmte, heeft het hoofdzakelijk te maken met geur. De vrouwtjes ruiken je al op 50 meter afstand. Dat heeft niets met ‘stank’ te maken, dus vaker douchen zal je niet helpen.

Zoals genoemd worden muggen aangetrokken door zweet en adem, maar bij iedereen ruikt dat anders. Soms lees je dat muggen een voorkeur hebben voor mensen met bloedgroep O, maar dat is niet bewezen. Bovendien is dat een heel gangbare bloedgroep. Wel lijken muggen op bepaalde bacteriën af te komen die je in je lichaam hebt. Wat dat betreft zijn er grote verschillen tussen mensen. Hoe je leeft, wat je lichaam doet, wat je eet en drinkt – allemaal zorgt het ervoor dat elk lichaam net iets anders is samengesteld. Zo ontstaat er een zeer gevarieerd muggenbuffet.

Biertje?
Er is al volop onderzoek gedaan naar wat het exact is wat muggen lekker vinden. Daar weten we lang niet alles van. De vrouwtjesmug komt af op de stoffen die het beste zijn voor haar eitjes. Zo lijken ze erg van sporters te houden, voornamelijk vanwege de hogere melkzuurwaarden in hun bloed. Ook worden vrouwen vaker gestoken dan mannen; de verklaring daarvoor lijkt in de hormoonhuishouding te liggen. En – helaas – ook bierdrinkers lijken een streepje voor te hebben bij de mug.

Wereld Muggendag
Niet echt reden voor een feestje dus, komende vrijdag op Wereld Muggendag. Die dag heeft ook niet zo veel met feest te maken, en ook niet met het weer. De reden dat juist 20 augustus tot Wereld Muggendag is gebombardeerd, dat heeft niks met het Nederlandse weer te maken. In 1897 was het op deze dag dat een Britse arts, genaamd Ronald Ross, ontdekte dat muggen verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van malaria. Voor zijn ontdekking ontving hij enkele jaren later de Nobelprijs voor de geneeskunde. Wereld Muggendag is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de ziektes die muggen kunnen verspreiden.
weer.nl

Plaats reactie