Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 06-01-2014 18:10

Melding uit Den Helder van bloeiende Spaanse Margrieten.

Dat van die leeuweriken vind ik interessant, dat wist ik niet!

Frans
Berichten: 301
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Frans » 06-01-2014 18:36

Let wel, het gaat hier om de "noordelijke" veldleeuwerikken en goudplevieren. Deze blijven samen met onze kieviten in zachte winters aanwezig. De veldleeuwerikken, graspiepers en kwikstaarten die bij ons broeden vertrekken medio oktober om plaats te maken voor (een gedeelte van) de scandinavische / siberische populatie. Deze gaan pas verder trekken als de vorst / sneeuw intreed als ze űberhaupt dan nog trekken. Vorsttrek van vogels is altijd reactief van karakter. Massale inval van vorstsoorten zoals bv de houtsnip zegt meer over het huidige weer in hun gangbare overwinteringsgebieden dan dat het enige voorspellende waarde heeft voor onze winter
Laatst gewijzigd door Frans op 06-01-2014 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 06-01-2014 19:04

Eerlijk gezegd is het jaren geleden dat ik voor het laatst een veldleeuwerik heb gezien en gehoord. Het schijnt heel slecht met de populatie te gaan. Wist alleen van de kieviten dat deze de vorstgrens volgen, zoals dat heet.
Zag vandaag in Rotterdam een reuzenbereklauw bloeien.

Frank
Berichten: 34
Lid geworden op: 31-12-1991

In Zaandam/Westzaan bloeiende paardebloemen en spaanse margrieten, geraniums staan er prima bij mooi in blad en opkomende knoppen, het is natuurlijk geen zomerse uitbundigheid, maar toch!

Bericht door Frank » 06-01-2014 20:18

Als dat zo blijft, zonder noemenswaardige vorst, dan zullen de tuincentra wel balen, hoeven de huidige planten alleen maar wat bij te worden gemest en bloeien maar weer met een dichte portemonnee!!

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Natuurvaria

Bericht door Bart » 06-01-2014 22:08

om op de opmerking van Gert Voerman terug te komen:

schreef: Ik zag vanmorgen bloeiende fluitenkruid en dat heb ik hier in de regio maar zelden gezien in de maand januari.


Dat kan best, in zachte winters zijn er vaak (slecht ontwikkelde) schermen van fluitenkruid te zien. De gewone (inheemse) berenklauw doet dat ook wel. Hier in Abcoude staan veel madeliefjes te bloeien, en witte dovenetel.
Allemaal niet ongebruikelijk als het midden in de winter een tijd lang zacht is. De hoofdbloei van fluitenkruid is natuurlijk pas in april.

Op logboekweer.nl ga ik in het komende voorjaar ook weer aandacht besteden aan fenologie, dit in relatie tot de temperatuursom.

Bart (bioloog)
Laatst gewijzigd door Bart op 06-01-2014 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 06-01-2014 22:45

Harry schreef: "Ik heb alweer nieuwe verse scheuten van het irritante Zevenblad ( 'hanepoten') gesignaleerd"

Die kan je gewoon door de salade doen, het is een goede groente, die nog regelmatig in Polen en Scandinavische landen gegeten wordt. Geïntroduceerd door de Romeinen.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2014 13:55

Ik heb zelf nog Franse geraniums die nog goed in het blad zitten. Een stukje verder in de tuin heeft de vorst van alweer een tijd geleden wel toegeslagen, van de Oostindische Kers is niet veel meer over.

Verder zie ik ook paardenbloemen. Niet zo uitbundig in bloei als in april, het ziet er wat gedrongen uit en de bloemen zijn niet echt open als het bewolkt is. Maar ze zitten er wel degelijk! (lokatie Dronten).

Zevenblad wordt hier altijd met gejuich begroet. Niet door mij, wel door mijn cavia's :D Een vriendin van me heeft het ook overvloedig in de tuin, ze komt regelmatig een zak brengen ;-)

Verder volop madeliefjes en in mijn tuin bloeit onafgebroken de paarse dovenetel. Vaste planten lopen weer uit, zoals de chrysanthen. En de potten met tuinkruiden beginnen ook weer uit te lopen.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 07-01-2014 14:01

@Bart Vreeken bedankt voor de url!

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 08-01-2014 13:42

In mijn tuin bloeit nog een witte roos. Primula bloeit al de hele W, maar dat is niet zo bijzonder. De iberis bloeit inmiddels ook wat. In Zeist zag ik een forsythia vol in bloei staan en langs de weg hier en daar koolzaad en enkele gele composieten waar ik zo snel niet van kon zien wat het was.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 08-01-2014 18:37

Adrie, weet je zeker dat het een forsythia was en geen winterjasmijn? Kan je eventueel een foto van dat exemplaar maken? Niet dat ik je niet vertrouw ;-) maar ze worden erg vaak met elkaar verward. De winterjasmijn staat momenteel ook in volle bloei en dat is normaal (ik vind hem wel héél rijk bloeien momenteel).

Net op RTL4 een passiflora-bloem...! :O

Plaats reactie