Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 12-08-2018 15:22

De bramen smaken uistekend. Ze zijn niet eerder in de afgelopen 4 jaar zo lekker geweest. Hoewel er door de droogte en hiite het een en ander in moestuin stagneerde of afstierf, zijn de tomaten fantastisch zongerijpt, de bramen diep van smaak en de kruidvenkel fris anijsachtig.

De frambozen zijn weliswaar ook prima van smaak, maar de opbrengst is nog niet een kwart van voorgaande jaren. Frambozen wortelen nogal in de breedte. In de diepte was beter geweest. ;)

De stokbonen, op zich liefhebber van warmte en zon, komen nog niet tot de helft van de normale hoogte. Opbrengst aan bonen zuinig.

De rode bes en zwarte bes hebben het prima gedaan. In de voorzomer rijke dracht aan bessen.
Laatst gewijzigd door John op 12-08-2018 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3059
Lid geworden op: 31-12-2008

.,

Bericht door Pieter » 12-08-2018 17:53

Bij ons veel bramen, de druiven kleuren al. Aan de stelen van de hortensia vormen zich onder de verdorde bloemen nieuwe groene knoppen, net als in het voorjaar.
Laatst gewijzigd door Pieter op 13-08-2018 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 13-08-2018 21:57

Maisoogst in Twente en Achterhoek verloren gegaan. Sommige percelen liggen wat lager en daar valt het nog iets mee. Het campingveld was geheel geel en dor, wel wat groene onkruidplantjes, zoals duizendblad. Ziedaar, na de buien van de laatste dagen toch weer groene sprieten uit de schijndode graspollen. Wat is gras toch sterk!

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 14-08-2018 18:23

Niet alleen gras hoor Jaap.

Ik had een aantal totaal verdroogde heesters, geen spoortje groen. Het dorre blad wordt nu afgestoten en in bladoksels zitten groene knoppen, die zich openen.

Verdorde vaste planten heb ik tot vlak boven de grond afgeknipt en nieuwe groeipunten komen uit de grond.

Puur op het oog zag al dit tuinspul er totaal verdord (dood) uit, maar niets is minder waar.

Uiteraard lopen de groei- en bloeischema’s niet geheel meer in de pas met de kalender, maar ach, afwijkingen van de groeikalender komen al vaker voor door warme herfstseizoenen of winters met amper vorst.

Pieter
Berichten: 3059
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 15-08-2018 19:39

De maaimachines in Purmerend hebben 5 weken stil gestaan maar zijn nu weer gaan maaien

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 18-08-2018 22:27

Ik had eind juni wat bonen gelegd en die beginnen nu alsnog te ontkiemen; niet allemaal overigens. Het zal wel te laat zijn, om nog te kunnen oogsten.
Appels en peren in de omgeving hier en ook mijzelf in de tuin zijn al aardig rijp, 2 tot 3 weken eerder dan normaal. De vruchten zijn klein en door de droogte niet erg sappig. Daardoor verminderde kwaliteit. Pootuitjes opgegraven, maar verdwenen. Aardbeien geheel verdwenen. Kunnen wel tegen strenge vorst, maar op schrale grond dus niet tegen extreme droogte. Zoals eerder vermeld: een rijke bramenoogst en ook sinds jaren rijpe tomaten van de koude grond.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Natuurvaria

Bericht door Richard » 22-08-2018 22:40

Door de koude (na)winter is mijn Campsis verloren gegaan. Stam compleet uitgegraven en afgevoerd.
Wie schetste mijn verbazing, vanuit de wortels komt dat kreng (zo noem ik hem inmiddels) overal op. En als ik zeg overal, bedoel ik ook overal. In 1e instantie redelijk in de buurt van de oorspronkelijke stam. Inmiddels tot op 4 meter afstand dwars door het terras heen in slechts 2 weken (vakantie) tijd tot wel 50 cm hoog. Als iemand een goeie tip heeft, houd ik me aanbevolen.

Mijn witte variant van de blauwe regen (de Wisteria Alba) heeft in dezelfde (vakantie) periode allerlei opslag gevormd. Gelukkig allemaal (nog) in de buurt van de stam van de moederplant, maar toch, met het gedrag van mijn Campsis in het achterhoofd voelt dit niet goed.
Op internet lees ik wel dat de plant opslag vormt bij slechte verzorging, maar ik heb dit in de 8 a 9 jaar dat de plant er staat nog nooit zo gezien, en snoei altijd 2x per jaar. Kan dit komen door de droogte (voelt voor de plant wellicht als slechte verzorging) ?
Vormt de plant nu allerlei opslag na de regen (42 mm in de afgelopen 2 weken) als reactie op doorstane droogte oid ?
Voor de vakantie was me alleen luis op de plant opgevallen, heb ik ook niet eerder zo gezien. Plant heeft er verder altijd (nu ook nog) goed uitgezien.
Ook hier zijn tips welkom.
Laatst gewijzigd door Richard op 22-08-2018 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 27-08-2018 20:31

Een groene waas trekt over de verdroogde velden. Het gras in mijn achtertuin (en tussen de tegels) is weer gaan groeien. Ik heb het gazon voor het laatst middden juni gemaaid. Na een pauze van een week of 11, 12 zal dat ergens begin september weer nodig zijn. Een ongehoord lange pauze voor de zomer. Tegelijkertijd zal ik blad moeten harken, ook al ongehoord voor de tijd van het jaar.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 27-08-2018 21:47

@ Richard,

Campsis, dat is toch een trompetbloem?

Aannemend dat je geen gif wenst te gebruiken, dan blijft er over: steeds verwijderden van uitlopers, de tactiek van de uitputting.

Nou vooruit: de tuin afgraven en compleet vervangen kan ook of door een zeef halen.
Laatst gewijzigd door John op 27-08-2018 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank
Berichten: 34
Lid geworden op: 31-12-1991

Re: Natuurvaria

Bericht door Frank » 27-08-2018 21:49

Het verhaal van Richard herken ik wel een beetje. Ik heb een stuk of 15 oleanders in de tuin en die zijn in de (na)winter deels kapot gevroren. Ik had niet meer op zoveel vorst gerekend en vooral niet op die snijdende wind nu en dacht dat we de winter wel verder doorkwamen, had ook geen zin meer om ze nog af te dekken. Nou zwzre schade dus, sommige delen doen het nog, maar er waren grote delen dood, maar opvallend is dat vanuit de stam in de grond prachtige nieuwe scheuten gegroeid zijn. Het is uiteindelijk een goed alternatieve snoeimethode gebleken😁
Ook de dahlia,s had ik in de grond laten zitten en provesorisch afgedekt, zijn bijna allemaal weer opgekomen. Maar tijdens de hitte en de droogte moest er veel water worden gegeven, maar toch kwam de groei er niet goed in, maar nu na 90 mm regen doen ze het geweldig.
Ook de boerenkool doet het nu weer geweldig andere zomers werd veel kaal gevreten door de rupsen, nu niet, hoewel er koolwitjes genoeg waren.
Het is een merkwaardig weerjaar voor de natuur en het is nog niet om.

Plaats reactie