Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 01-08-2018 23:21

Veel bladval ook bij de hittegolf in augustus 2003. Van 1976 kan ik me dat niet herinneren. Was wel droog en warm, maar iets minder heftig.
Ik heb een rijke bramenoogst. Weken vroeger dan normaal. De bramenheg blijft ook gewoon doorgroeien met steeds nieuwe loten. Hoe dat nou weer kan? De rest van de tuin is helemaal of half dood. Ik heb al rijpe appels. Heel vroeg. Ze zijn klein en niet sappig. Niet lekker eigenlijk.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Natuurvaria

Bericht door Richard » 05-08-2018 14:45

Bramen doen het sowieso heel goed Jaap. Ook hier in de wijk heerlijke bramen geplukt van struiken die groen afsteken boven een compleet verdroogde geluidswal langs de rondweg.
Gisteren van Zeist naar Austerlitz gereden en me in de herfst gewaand met al die verkleurde bomen langs de weg en in het bos. Vreemde gewaarwording bij deze temperaturen. Heel onwerkelijk eigenlijk.
Gisteravond een km of 20 gefietst over Elst, Eck en Wiel en Amerongen. Terug door het bos en daar nog een km of 6 door het bos gelopen en me verbaasd over de combinatie bloeiende hei (voor mij totaal onverwacht) en compleet verdroogde bosbessenstruiken die overal in het oog sprongen vanwege de opvallende roestkleur.
Laatst gewijzigd door Richard op 05-08-2018 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 05-08-2018 14:55

Op Facebook lees ik al berichten en zie foto’s van totaal verdroogde heide in Noord-Brabant.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 05-08-2018 15:39

Bramen wortelen diep, dus die kunnen nog bij het grondwater. Die bloeiende hei is inderdaad apart, misschien combinatie schaduwrijke en lage ligging?
Druiven zijn al aardig rijp, maar wel klein.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Natuurvaria

Bericht door Gert » 06-08-2018 13:22

Op teletekst was het onderstaande te lezen

De hoge temperaturen leiden in de
Rijn tot vissterfte.In het weekeinde
heeft een Zwitserse visserijorganisatie
een ton dode vis uit de rivier gehaald.
Het water is op sommige plaatsen 27
graden en vlagzalmen kunnen hooguit 23
verdragen.In de zomer van 2003 stierven
50.000 van die vissen in de Rijn.
Laatst gewijzigd door Gert op 12-08-2018 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 06-08-2018 17:07

Bramen zijn taaie jongens.
We hebben ook frambozen staan in de moestuin. Die wortelen oppervlakkiger, vooral in breedte georiënteerd. Het blad hangt slap en vruchtontwikkeling vertraagd en verdund, maar we hebben toch enkele sappige frambozen kunnen snoepen.
In nattere zomers doen de frambozen het veel beter dan de braam.

Het gevoel van onwerkelijkheid door combinatie van factoren, zoals Richard aangeeft, herken ik sterk.

In sommige delen van het bos, komt door bladafval al weer meer zonlicht op de bodem. Ook flinke bomen als tamme kastanjes, beuken en inlandse eiken laten deels blad vallen.

Pieter
Berichten: 3059
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 07-08-2018 18:53

bijna 3 weken gekleden heb ik foto's gemaakt van Viburnum struiken waarvan het blad verdorde en slap hing, Je zou verwachten dat het blad zou gaan afvallen. Tot mijn verbazing staan de struiken er vandaag nog exact hetzelfde bij( na 3 weken zon,droogte en warmte ), het blad is nog steeds dor en slap maar valt niet van de takken.
Laatst gewijzigd door Pieter op 12-08-2018 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 08-08-2018 19:29

De gierzwaluwen waren, naar mijn idee, eind juli alweer vertrokken. Een week of twee vroeger dan normaal. Ik vraag me af of er een relatie is met het weer.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 10-08-2018 20:15

Het schijnt een ‘goed’ wespenjaar te zijn, voor de wespen zelf dan. Deze week heb ik op twee dagen na elkaar door een wespennest heengemaaid. Wespen huizen niet alleen onder dakspanten e.d., maar ook in voormalige muizenholen in de grond. Ook daar maken ze prachtige nesten van zelf gekauwd flinterdun papier. Dit terzijde. Uiteraard ervaren de wespen zo’n maaier als een bedreiging en handelen ze navenant. Kortom de geel-zwarte rakkers nemen me te grazen. Bij het eerste wespennest op woensdag mag ik zo’n 15 steken in ontvangst nemen op mijn voeten, benen en handen. Een dag later, op een totaal andere locatie verstoor ik een tweede wespennest. Ditmaal duiken de wraakzuchtige beestjes op mijn hoofd, schouders en armen. Alleen mijn achterwerk is gespaard gebleven, vooralsnog.
Vorig jaar heb ik het lange maaiseizoen doorstaan zonder een enkele wespensteek.
Laatst gewijzigd door Dick op 10-08-2018 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3059
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 11-08-2018 12:17

Het heeft eindelijk weer flink geregend (Purmeend 36 mm in 2 dagen) Spannend hoe de verdroogde natuur nu gaar reageren, Worden de gele grasvelden weer groen ? Gaat de bijna kale berk weer blad aanmaken ? Krijgt de verdorde hortensia weer frisse bloemen ?enz. enz.

Plaats reactie