Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Natuurvaria

Bericht door Richard » 25-12-2015 11:56

Net als je bijna denkt dat het niet gekker meer kan...
De Heuchera gaat bijna bloeien :shock:
Laatst gewijzigd door Richard op 25-12-2015 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 25-12-2015 14:27

Afbeelding:? Jawel de tropische (?) Agapanthus africanus ‘Albus’ staat bijna in bloei! Dit is een hoogzomerbloeier volgens mij.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 25-12-2015 16:25

Tweede bloei van streepzaad gezien. Weliswaar een najaarsbloeier, maar normaal gesproken is het in oktober wel afgelopen. De natuur is behoorlijk van slag. Je houdt je hart vast, als het over een paar weken toch hard gaat vriezen en dat is zeker mogelijk. Ook in febr. 2012 is er heel veel doodgegaan aan struiken en heesters.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 25-12-2015 22:47

Een wandeling in de omgeving gaf heel wat planten te zien die of aarzelend of volop bloemen gaven. Een rozenperk had zowel dikke rozenbottels van afgelopen zomer als volop bloemen. Een heel apart gezicht in deze tijd van het jaar zo'n bloeiend rozenperk.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Natuurvaria

Bericht door Richard » 26-12-2015 20:09

Vanmiddag in Delft (volop) narcissen in bloei gezien.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Natuurvaria

Bericht door Vincent » 26-12-2015 23:15

Richard schreef:Vanmiddag in Delft (volop) narcissen in bloei gezien.


Zolang het maar geen narcisten zijn hé...Afbeelding

Hier groeit het gras nog volop, en zijn de meeste insectensoorten nog springlevend. Helaas...
Laatst gewijzigd door Vincent op 26-12-2015 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Natuurvaria

Bericht door Edward » 26-12-2015 23:22

Inderdaad het leek wel weer het zomerhalfjaar qua insecten vandaag. Allemaal kleine van die kleine mugjes en vliegjes. Ik zag ook een bij die naar de bloemetjes ging.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 27-12-2015 11:12

Ik heb een stuk terug geschreven dat veel mensen een bloeiende winterjasmijn vaak verwisselen met forsythia. Winterjasmijn heeft groene, slappe takken die steun nodig hebben (een muur bijvoorbeeld), forsythia heeft stevige bruine takken.

Vaak gaan de mensen, die menen een bloeiende forsythia te hebben gezien, dan nog even kijken en ja, het is inderdaad een winterjasmijn.

Forsythia's houden het hoofd meestal koel in zachte winters en wachten keurig tot het voorjaar. Heel soms popt er in februari al een bloemetje uit de knop. In 2014 heb ik in februari zelfs een bloeiende tak in een forsythia gezien. Dat is best bijzonder. Want de forsythia houdt zich meestal wel in.

Maar gister brak mijn klomp. In Hilversum zag ik een forsythiabloemetje! Eentje maar, maar het was echt geen winterjasmijn. Dit heb ik nog nooit eerder zo vroeg gezien!

Verder bloeit de groene roos "Viridiflora" nog uitbundiger dan in de zomer (dit is een behoorlijk hardnekkige doorbloeier, maar hij staat er echt geweldig bij!). Mijn Engelse roos heeft 2 knoppen. Krokussen en narcissen komen al boven de grond. Ik zie her en der nog zomerbloeiers, zelfs de begonia semperflorens.

De vogels negeren het voer. De vetbollen heb ik weggegooid omdat ze waren veranderd in grasbollen.Er zijn veel muggen, héél veel muggen! Als ik 's avonds het buitenlichtje in de tuin aanzet hangt er in geen tijd een zwerm omheen.

Vorige week vond ik een actieve kikker in de tuin...

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 27-12-2015 12:07

Bij de laatste maaiwerkzaamheden van het jaar, beroepsmatig, langs slootkanten deze week trof ik ook nog enkele actieve kikkers aan. Deze hadden allang weggekropen moeten zijn in de modder. Als we aan het maaien zijn komen ons meestal wel een enkele blauwe reiger, eksters en andere kraaiachtigen gezelschap houden. Er komt van alles tevoorschijn: zijn het geen kikkers of padden, dan wel veldmuizen of allerlei insecten. Het maaiveld wordt in een mum van tijd een slagveld.
Gisteren hebben mijn vriend en ik onze tuin verder 'winterklaar' gemaakt. Bij het snoeien van de hortensia's viel op hoeveel knoppen erin zitten. Ook de laurieren botten aardig uit. Ik heb zelfs overwogen het gras nog een keer te maaien, het is best de moeite waard! Alleen had ik er na het bladruimen geen zin meer in. Misschien vandaag wel, al is het alleen maar vanwege de absurditeit van het gegeven. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dick op 27-12-2015 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 28-12-2015 00:32

Ook ik heb vorige week nog diverse actieve kikvorschen hier achter bij de Vijver waargenomen.

Plaats reactie