Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 17-08-2021 15:30

Persoonlijk vind ik het erg mee vallen, heb nauwelijks last van muggen, hoewel ik bij een sloot met riet woon en beide buren een vijver in hun tuin hebben, waardoor er soms kikkers door onze tuin springen. Het valt me op dat sommige mensen bijna hysterisch worden als ze een mug, een vlieg een spin of een bij of wesp zien, het beste is rustig blijven, ze verdwijnen vanzelf weer.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 17-08-2021 23:39

Behalve muggen dan, des te rustiger je zit des te meer ze van je genieten. :leraar: Een goede oplossing is horren plaatsen. Vanwege nieuwe ramen en kozijnen hebben we ook meteen horren erbij gekocht en dat heeft effect: minder muggenjacht nodig dan andere jaren voor het slapen gaan en 's avonds in de kamer. Daarentegen enorme overlast van naaktslakken, maar dat had ik al gemeld.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 18-08-2021 09:07

Gerard schreef:
17-08-2021 23:39
Behalve muggen dan, des te rustiger je zit des te meer ze van je genieten. :leraar: Een goede oplossing is horren plaatsen. Vanwege nieuwe ramen en kozijnen hebben we ook meteen horren erbij gekocht en dat heeft effect: minder muggenjacht nodig dan andere jaren voor het slapen gaan en 's avonds in de kamer. Daarentegen enorme overlast van naaktslakken, maar dat had ik al gemeld.
Ja, het aantal naaktslakken lijkt (is ?) ontzettend groot. Zeker met het natte weer zie je ze over het voetpad kruipen. Flinke joekels.
Egels en spitsmuizen zijn er gek op. Schijnt dat je zo ook kunt eten :grutten:
https://brabantsdagblad.typepad.com/bos ... akken.html

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 18-08-2021 13:21

Woensdag 18 augustus 2021 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De amandeloogst staat onder druk als gevolg van de aanhoudende hitte en droogte in de Verenigde Staten. Water voor de bomen wordt steeds schaarser en duurder, waardoor boeren delen van de boomgaard laten verpieteren. In de staat Californië wordt zo'n 80 procent van alle amandelen geteeld.

De amandelteelt is in de afgelopen decennia een steeds belangrijker product geworden voor de boeren aan de Amerikaanse westkust. In 1995 werd er nog 168 miljoen kilo verbouwd, dat was vorig jaar opgelopen tot 1,4 miljard kilo. Van de smakelijke noten wordt onder andere marsepein gemaakt.

Sinds 1995 zijn de amandelboomgaarden in Californië uitgebreid van 1.958 vierkante kilometer tot 6.475 vierkante kilometer. Het klimaat leende zich juist goed voor de teelt. In mei ging het Amerikaanse ministerie van Landbouw nog uit van een recordoogst van 1,5 miljard kilo amandelen. Dat is inmiddels bijgesteld naar 1,3 miljard kilo.

"Veel boeren worstelen met de hoeveelheid water die zij hebben om hun bomen in leven te houden", zegt de voorzitter van de verenigde amandeltelers, die meer dan 7.600 boeren en verwerkers vertegenwoordigt. Voor Californië zijn amandelen het belangrijkste agrarische product. Het is ook een winstgevend business: er gaat 6 miljard dollar (ruim 5,1 miljard euro) in om.

Zo'n 70 procent van de amandelen wordt geëxporteerd naar India, Oost-Azië en Europa, waar volgens de brancheorganisatie veel vraag is.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerben » 18-08-2021 13:31

Sebastiaan schreef:
18-08-2021 13:21
Woensdag 18 augustus 2021 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De amandeloogst staat onder druk als gevolg van de aanhoudende hitte en droogte in de Verenigde Staten. Water voor de bomen wordt steeds schaarser en duurder, waardoor boeren delen van de boomgaard laten verpieteren. In de staat Californië wordt zo'n 80 procent van alle amandelen geteeld.

De amandelteelt is in de afgelopen decennia een steeds belangrijker product geworden voor de boeren aan de Amerikaanse westkust. In 1995 werd er nog 168 miljoen kilo verbouwd, dat was vorig jaar opgelopen tot 1,4 miljard kilo. Van de smakelijke noten wordt onder andere marsepein gemaakt.

Sinds 1995 zijn de amandelboomgaarden in Californië uitgebreid van 1.958 vierkante kilometer tot 6.475 vierkante kilometer. Het klimaat leende zich juist goed voor de teelt. In mei ging het Amerikaanse ministerie van Landbouw nog uit van een recordoogst van 1,5 miljard kilo amandelen. Dat is inmiddels bijgesteld naar 1,3 miljard kilo.

"Veel boeren worstelen met de hoeveelheid water die zij hebben om hun bomen in leven te houden", zegt de voorzitter van de verenigde amandeltelers, die meer dan 7.600 boeren en verwerkers vertegenwoordigt. Voor Californië zijn amandelen het belangrijkste agrarische product. Het is ook een winstgevend business: er gaat 6 miljard dollar (ruim 5,1 miljard euro) in om.

Zo'n 70 procent van de amandelen wordt geëxporteerd naar India, Oost-Azië en Europa, waar volgens de brancheorganisatie veel vraag is.
Tja ze zijn zelf medeschuldig maar zoiets ontbreekt in het IPCC-rapport. Men kan niet onbeperkt op grote schaal de grond blijven verkrachten. Dan zijn over honderden jaren de wolkjes op het Noordelijk Halfrond op 1 hand te tellen. De zon zal voortdurend schijnen....

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 06-09-2021 09:45

Nature Today: weinig wespen door combinatie van weersextremen
Veel mensen zaten deze zomer iets geruster in de tuin of op het terras: zelfs in de wespenmaand augustus waren er nauwelijks wespen te bekennen. De aaneenschakeling van weersextremen lijkt de belangrijkste verklaring, meldt de site Nature Today.

De hoeveelheid wespen varieert vaak sterk van plaats tot plaats, maar dit jaar lijkt het aantal wespen landelijk op een zeer laag niveau te liggen. Een rondgang van Nature Today langs bestrijdingsdiensten in verschillende regio’s bevestigt dat beeld. Het aantal meldingen van wespennesten komt niet verder dan 15 tot 20 procent van het aantal dat in een ‘gemiddeld’ jaar gemeld wordt. Het gaat zowel om de gewone wesp als de Duitse wesp, maar ook om de hoornaar.

Veel slakken, maar amper bedwantsen deze zomer: hoe komt dat?
Nature Today zet de weersomstandigheden dit jaar op een rijtje. In februari was het eerst intens koud, daarna zeer warm. Ook eind maart was het zeer warm, waarna het in april en mei weer erg koud was. Juni was weer recordwarm met zeer zware buien. Al met al leidde dat ertoe dat veel wespen te vroeg uit hun winterslaap ontwaakten, te weinig insecten konden vinden voor de larven, niet goed een nest konden starten of de kou en nattigheid niet hebben overleefd. Veel nesten zijn op die manier ‘uitgedoofd’.

Eikenprocessierups
Nature Today waarschuwt wel dat we daardoor een belangrijke functie van de wesp hebben moeten missen: ze vangen vliegen en muggen en eten ook eikenprocessierupsen en de vlinders daarvan. https://www.ad.nl/binnenland/nature-tod ... ~aac07f38/

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 10-09-2021 13:45

Ik lees elders overlast door muggen? Hier iemand last van deze insecten? Ik niet. Zie ze nauwelijks.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 10-09-2021 14:21

Sebastiaan schreef:
10-09-2021 13:45
Ik lees elders overlast door muggen? Hier iemand last van deze insecten? Ik niet. Zie ze nauwelijks.
Nee, hier (Oss) ook niet.

Wel veel last van fruitvliegjes, hoor het ook veel in mijn omgeving.

Hans
Berichten: 24
Lid geworden op: 26-02-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 11-09-2021 00:03

Sebastiaan schreef:
10-09-2021 13:45
Ik lees elders overlast door muggen? Hier iemand last van deze insecten? Ik niet. Zie ze nauwelijks.
Ik heb een waterbak voor de vogels die er o.a. uit drinken.
Zo tot 10 jaar geleden zaten er ook muggenlarve in. Nu jaren niets.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 11-09-2021 19:07

John schreef:
10-09-2021 14:21
Sebastiaan schreef:
10-09-2021 13:45
Ik lees elders overlast door muggen? Hier iemand last van deze insecten? Ik niet. Zie ze nauwelijks.
Nee, hier (Oss) ook niet.

Wel veel last van fruitvliegjes, hoor het ook veel in mijn omgeving.
Weinig muggen, weinig wespen in Rijen en omgeving. Wel een overmacht aan fruitvliegjes. Hele wolken.

Tijdens zomervakantie ( auto) wederom weinig insecten tegen de voorruit. Hoe anders tientallen jaren geleden. Vooruit, grill, koplampen, vol vastgeplakte insecten, die zich nog eens lastig lieten verwijderen tot ik de - warmwater met panty tip- kreeg. :D

Plaats reactie