Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 08-01-2014 22:09

Ik zal nog eens even beter kijken, ik zag het ook even snel en kort bij het langsrijden, ik kom er vrijwel dagelijks langs dus ik kijk wel even beter.
Laatst gewijzigd door Adrie op 08-01-2014 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 09-01-2014 00:51

Het moet de winterjasmijn zijn, mijne staat volop in bloei nu en de forsythia doet nog niets (qua bloei).
Inmiddels heb ik ook een melding van nieuwe aardbeibloemen en een nog steeds bloeiende agapanthus (arosa).

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Natuurvaria

Bericht door Adrie » 09-01-2014 19:02

Even beter kijken leerde meteen dat het een winterjasmijn is. Er staan in die straat ook veel forsythia's, die doen nog helemaal niets. (net zoals die bij mij voor de deur). Ook zag ik een mahonia bloeien, waarschijnlijk wel de ondersoort media, variëteit "winter sun" (die niet voor niets zo heet). En verder heel veel madeliefjes. En enkele viburnum-achtigen. Op zich niet zo heel bijzonder allemaal, lijkt me?
Laatst gewijzigd door Adrie op 13-01-2014 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 09-01-2014 20:59

ik zag zelfs kieviten.................dacht wat doen die in hemelsnaam hier!

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2014 21:17

Dank je voor het kijken, Adrie!
Mahonia's bloeien wel vaker in zachte winters, maar het blijft een apart gezicht ;-)

John, één zwaluw maakt nog geen zomer, maar hoe zit dat met kievitten? :-)

Verder kreeg ik een melding van een bloeiende ranonkel (lokatie weet ik niet). Mijn krokussen zitten dik in de knop, er zijn zelfs al hyacinthenknoppen te zien! Ook staat de anemoon (type De Caen) op punt van bloeien...!

Ik kan wel genieten van zachte winters ;-)

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2014 21:31

Nog iets....de kraaien houden masaal school.
De volksweerkunde zegt hier over. "Houden de kraaien school zorg dan voor hout en kool" ik geloof er nog steeds in.....ok een beetje

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Jaap » 12-01-2014 21:37

Met Kerst 2011 had ik een bloeiende tak van een braamstruik in mijn volkstuin. We weten, wat er toen in februari 2012 gebeurde........... Qua natuur ben ik niet zo blij met die extreem vroege lenteverschijnselen. Dat moet de natuur later bezuren, in maart of zelfs in april. Wat de kieviten betreft: die zwerven wat rond in het gebied, waar het overdag minimaal 8 graden wordt. Lijkt mij voor leeuweriken ook gelden. Maar die soort is dramatisch achteruitgegaan. In het komend voorjaar mag een waarneming van een zingende veldleeuwerik best als iets bijzonders gemeld worden. Interessant topic! Hou -em er maar in. De natuurvaria in WS lees ik ook. (ivn-natuurgids, lid van Natuurmonumenten, Vogelbescherming, Utrechts Landschap en natuurlijk van vwk).

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2014 21:44

Oh ja, de vlinderstruik (budleya) loopt al stevig uit en een aantal vaste planten die in de herfst bovengronds afsterven komen ook al op. De tuinchrysant weet nog niet of het herfst of lente is: de oude stengels lopen weer uit, terwijl ook het nieuwe groen uit de grond opschiet. Ze produceren af en toe nog een bloem, maar echt mooi zijn ze niet.

Oud-forumlid
Berichten: 56

Re: Natuurvaria

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2014 21:47

Jaap, je hebt zeker een punt. Hier in de omgeving van Dronten waren de fruittelers in zak en as...
Ik heb in december wat losse bloemen in de sierappel Golden Hornet gehad.

Inderdaad, leeuweriken! Die hoorde en zag je vroeger vaak, en tegenwoordig amper meer...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 13-01-2014 00:25

Als ik zomers vanwege vakantiewerk over de akkers kroop om piepers (aardappelen) te rooien en op een grijze ochtend begon de leeuwerik hoger in de lucht onophoudelijke te tsjilpen, dan wist je dat het 's middags op zou klaren. De dagen daarna was het dan ook mooi weer.

Plaats reactie