Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 12-08-2024 10:28

Vallende blaadjes.

Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan » 26-08-2024 20:54

Ik zag vandaag een reiger met een rivierkreeft in z'n snavel. Omdat ik er aan kwam lopen, vloog die een stukje verder. Precies war een andere reiger zat, er ontstond al snel een gevecht, waarbij de reiger de lekkernij losliet. Na 10-20 seconden verliet 1 het strijdtoneel, snel gevolgd door de ander. Rummel, mijn hond, ging er vervolgens vandoor met de rivierkreeft :lol:

John

Bericht door John » 27-08-2024 08:24

Sebastiaan schreef:
26-08-2024 20:54
Ik zag vandaag een reiger met een rivierkreeft in z'n snavel. Omdat ik er aan kwam lopen, vloog die een stukje verder. Precies war een andere reiger zat, er ontstond al snel een gevecht, waarbij de reiger de lekkernij losliet. Na 10-20 seconden verliet 1 het strijdtoneel, snel gevolgd door de ander. Rummel, mijn hond, ging er vervolgens vandoor met de rivierkreeft :lol:
Mooi, ik zie het helemaal voor me. :D

Sebastiaan

Bericht door Sebastiaan » 27-08-2024 11:29

Leuk John. Het was een komisch gezicht. ;)

Hans

Bericht door Hans » 28-08-2024 11:53

Rondrijdend in de omgeving zie je toch dat de eiken "zomermoeheid" vertonen d.w.z. het groen wordt fletser en ze laten dikke eikels los die soms knetterend op het autodak vallen....
Eind Augustus wordt de zomer "moe" en de natuur laat zien dat ze aan wat anders toe is...
Het na-ijlen van de zomer gaat in september gewoon door (denkend aan de forse regionale hittegolf vorig jaar) maar de natuur geeft aan dat heel geleidelijk de herfst op komst is...

Hans

Bericht door Hans » 29-08-2024 12:42

Ook de linden hier in de stad vertonen bladverkleuring...

Hans

Bericht door Hans » 09-10-2024 12:26

De eikels (vele!) blijven vallen en er zijn echt dikke bij....
Soms ploffen ze op de auto's en ik heb er zelfs al twee op mijn kop gehad....
Vroeger zeiden ze dat er dan een koude winter op komst was maar wij weten dat veel eikels geen voorspellende waarde hebben...
Toch zijn dergelijke weerwijsheden ooit opgeschreven dus het zal wel een keer (toevallig) uit zijn gekomen....
De winterliefhebbers mogen dus nog hopen.....
Verder zijn de esdoorns nu mooi aan het worden door de bekende bladverkleuring...
Ik wacht elke dag op de eerste ganzentrek die vaak rond deze tijd op gang komt....
Ik heb de gakkers uit het hoge noorden nog niet waargenomen...

Hans

Bericht door Hans » 28-10-2024 13:00

Ganzentrek: de laatste dagen trokken ze weer richting Z of ZW...
Altijd een bekend verschijnsel in oktober, soms al begin oktober, soms later...
De trekimpusen komen meestal als in Scandinavië en NW Rusland de temperaturen ineens lager worden en de gakkers zuidelijker regionen opzoeken waar het gras in b.v. uiterwaarden nog volop aanwezig is....
Meestal trekken ze nog niet eens zo ver (ZW Nederland of rivierengebied)
Je kunt ook aan de hoogte waarop ze vliegen zien dat ze meest in ons land blijven....
Als ganzen op grote hoogte Z-waarts trekken kan dat een teken van naderende kou zijn....
Echter, dat heb ik nog niet waargenomen dus vroeg winterweer hoeven we echt niet te verwachten...

Hans

Bericht door Hans » 04-12-2024 08:49

Mollenactiviteit: vanmorgen tijdens mijn loopronde zag ik al weer veel molshopen...
Dat duidt natuurlijk op veel graafactiviteiten bij deze dieren...
Mijn ervaring leert dat we dan voorlopig niet op vorstweer hoeven te rekenen...
Ook hoorde ik een dunne spechtenroffel. Zou van de kleine bonte specht kunnen zijn...

Hans

Bericht door Hans » 17-12-2024 09:37

Ook zonder bestudering van weerkaarten lijkt de natuur al wel aan te geven welke kant het op gaat met deze winter....
Er lijkt weinig winterweer in het vat te zitten:
Vanmorgen weer veel molshopen (die waren er begin december al), actieve vogels met wat zang + eksters en spechtenroffels...
Als natuurman ben ik vrijwel elke ochtend vroeg buiten en loop mijn ronde...
Uit ervaring weet je dan wel zo ongeveer wat er komt...
Ik hoop dat de natuur nog voor kleine winterse verrassingen zorgt zoals afgelopen januari toen er toch nog wat vorst en sneeuwdagen op te tekenen vielen...
Voor de rest, een zachte tot zeer zachte winter verwacht ik...

Plaats reactie