Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Natuurvaria

Bericht door Gert » 10-10-2020 11:01

Sebastiaan schreef:
09-10-2020 12:41
Begint hier in de buurt aardig te verkleuren. Twee weken geleden bij het Naardermeer twee visarenden gezien. Wauw, wat een prachtige vogels zijn dat. Ik heb ze een paar keer naar vis zien duiken. Helaas, zonder prooi. Ik had dat graag gezien. Volgend jaar rond het eind van september weer kijken. Ze zijn op trek vanuit noord Duitsland naar het zuiden. Foto niet van mij.
Inderdaad prachtige foto.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 15-10-2020 00:04

Veel ganzentrek momenteel maar dat zie je natuurlijk vanzelfsprekend in deze tijd.
Scandinavië en Rusland koelen af en de verschillende soorten gakkers trekken over onze omgeving met vandaag een lekker windje in de rug..
Ik krijg er altijd een soort van oergevoel van...
Het gaat winter worden.......
Dat is de zekerheid die we hebben...
Hoe die gaat worden???
We gaan het zien....

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 18-10-2020 11:12

Het regent eikels momenteel en er vallen hele opvallend grote...Het is dus een vruchtbaar jaar geweest voor de eiken ondanks de grote droogte.
In de nazomer zag je dat sommige eiken echt last van de droogte hadden en zoveel regen is er hier in het oosten echt niet bij gevallen.
Vanmorgen met wat mist echt een fraai herfstplaatje buiten...

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Ko » 29-10-2020 16:37

Pieter schreef:
08-10-2020 17:09
Het is nu 8 oktober en bijna alle bomen zijn nog gewoon groen, alleen iepen en kastanjes laten wat blad vallen , In mijn herinnering was oktober vroeger de maand van de mooi gekleurde bossen , weer een bewijs dat het groeiseizoen langer wordt, De echte bladval dat zal nu wel november worden.
Toch niet hoor. Vroeger was het de tweede oktoberhelft waarin dat vrij snel gebeurde, van groen naar geel en van geel naar al deels kale bomen.

Kijk ik nu naar buiten, 29 oktober, dan zie ik nog steeds datzelfde beeld. Nog maar enkele groene bomen, grotendeels bomen met gele bladeren en ook al kale bomen. Uiteraard ook al veel gevallen bladeren op gras en weg, net als vroeger in mijn jeugd in de herfstvakantie.

Er is niets veranderd aan het groeiseizoen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 06-11-2020 16:34

Het is nu 6 november en ik schat dat iets meer dan de helft van het blad gevallen is , ,lindes zijn al kaal, platanen en berken en populieren ca half kaal en elsen en wilgen zijn nog volop in blad

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 07-11-2020 12:56

De catalpaboom bij ons in de achtertuin heeft al een halve groencontainer blad opgeleverd. Er zit echter nog genoeg blad aan.
De natuur is prachtig op dit moment hoewel al veel bomen tegen het kale aanzitten.
En nu bij volop zon het fraaie novemberweer...Ik kan het wel waarderen...Fantastisch!

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Natuurvaria

Bericht door Koos » 07-11-2020 20:30

Hans schreef:
07-11-2020 12:56
De catalpaboom bij ons in de achtertuin heeft al een halve groencontainer blad opgeleverd. Er zit echter nog genoeg blad aan.
De natuur is prachtig op dit moment hoewel al veel bomen tegen het kale aanzitten.
En nu bij volop zon het fraaie novemberweer...Ik kan het wel waarderen...Fantastisch!
De Meta Sequoia is zijn naalden nu bijna kwijt. Altijd wel even verwijderen van het gras, het verstikt het gras behoorlijk. Verder staan de loofbomen nog voor ongeveer 50% in het blad.
Prachtig al die verkleuringen nu.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 08-11-2020 16:05

Vanmiddag ook weer volop genoten van de herfsttinten tijdens een lange wandeling.
Vrijwel geen wind en af en toe zie je een blad/blaadje naar beneden dwarrelen.
Veel rood en geel en alles wat ertussen zit.
Het echte verzadigde herfstgevoel.
Sommige paarden zitten al mooi in de wintervacht zag ik. Het seizoen vordert...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 08-11-2020 16:48

In Schoorl nauwelijks nog blad aan de bomen, het is te winderig geweest en rukwinden bij buien deden hun naam eer aan: rukten de resterende bladeren van de bomen. De primula's staan weer volop in bloei. Na gedeeltelijke verdroging in de zomer en daarna een plens water en wat zon en warmte lijken ze aan het voorjaar te denken. Verder nog bloeiende tuinplanten als geranium, fuchsia's, cyclaam en natuurlijk de herfstchrysant.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 09-11-2020 08:28

Geraniums ook hier nog in bloei met zelfs nog knoppen.
Onderweg vanochtend ook nog veel boerenwormkruid in de bloei gezien maar die plant kan het tot laat in het (na)jaar uithouden.

Plaats reactie