Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 19-08-2022 22:48

De beuk van de buren begint in hoog tempo zijn blad te verliezen. Daar gaat die 15 mm die hier eergisteren plus vandaag bij elkaar is gevallen geen eind aan maken. Dat kan ook niet meer, het is te laat. Die boom wordt helemaal kaal, net als vier jaar geleden. Mijn buurman aan de andere kant zal er blij mee zijn. Hij beklaagde zich bij ons over die boom, omdat deze door schaduwwerking vanaf september de opbrengst van zijn zonnepanelen vermindert. Hij vroeg zich serieus hardop af of die "wanstaltige boom" (citaat) niet gekapt kon worden en of wij dat dan zouden steunen. Geen sprake van uiteraard, bovendien hoop ik dat onze gemeente daarvoor nooit een vergunning zal afgeven. Het is een fantastische beuk, wel veel te groot voor een achtertuin. Meer geschikt voor een bos of een landgoed, langs zo'n laan. Hij moet ongeveer 45 jaar oud zijn, onze huizen stammen uit 1976.
Hoe dan ook: de beuk blijft, heeft het nu even moeilijk, maar gaat wel weer herstellen en ons allemaal ongetwijfeld overleven.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 20-08-2022 10:53

Wat doen jullie met aangebrande hortensia bloemen, ? Door de hitte bruin en zelfs zwart geworden , Dit ondanks de vele gieters en emmers water die ik er bij gegooid heb.

Hans
Berichten: 24
Lid geworden op: 26-02-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 20-08-2022 23:14

Pieter schreef:
20-08-2022 10:53
Wat doen jullie met aangebrande hortensia bloemen, ? Door de hitte bruin en zelfs zwart geworden , Dit ondanks de vele gieters en emmers water die ik er bij gegooid heb.
Afwachten, blijf het in de gaten houden. Blijft het droog gooi dan eens in de week een emmer water bij de hortensia.
Knip eind van deze maand de verdroogde groeisels er af en kijk volgend voorjaar of er groei aanwezig is.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 03-09-2022 22:04

Tegen deze warmte en droogte valt niet meer tegen op de gieten en te sproeien 10 ltr water bij de hortensia en de blaatjes blijven slap hangen
Gieten en sproeien op het grasveld en er blijven gele plekken Er is nog maar een ding dat helpt en dai is regen,regen en nog meer regen !!

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 05-09-2022 08:43

Hier in het oosten zijn de wat kleinere waterlopen volledig droog gevallen. De mais is totaal verdroogd en de maiskneuzers zijn hier en daar vol aan de gang, ook hier vlak over de grens.
Bomen zien er dor uit en ik zie zelfs al kale struiken die het mischien niet overleefd hebben. Afwachten maar in het volgende voorjaar. De natuur heeft natuurlijk een sterk herstellend vermogen maar toch...
Sinds 5 augustus hier maar 0.7 mm (Enschede-W)

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 07-09-2022 18:19

Afgelopen nacht 20 mm regen, Afwachten hoe de natuur hier op reageert !!

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 07-09-2022 18:20

Nachtelijke onweersbui bracht hier 20 mm , Nu afwachten hoe de verdroogde natuur hier op reageert .

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 12-09-2022 09:46

Het groen in de weiden begint zowaar hier en daar al weer wat door te komen.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 12-09-2022 17:16

De verdroogde grasvelden beginnen langzaam groener te worden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 18-09-2022 20:27

Voor het eerst sinds het voorjaar had ik afgelopen vrijdag een overhemd met lange mouwen aan op mijn werk. En registreerde ik een maximum onder de 15*-grens (Tx 14,7 C). Het was een komen en gaan van buien op mijn werkplek, de Vlaardingse Vlietlanden. Dat is een natuurterrein van Natuurmonumenten waar we deze zomer maaiwerkzaamheden uitvoeren. Het is zompig hooiland, met een verend tapijt van veenmos en moerasplanten, zogenaamde 'drijftillen' (ook wel 'trilveen') genoemd waar je zomaar doorheen kunt trappen.
Het is verraderlijk terrein, waar je met machines en al kunt wegzakken. Met greppels en andere watergangen, verstopt in hoog riet. Deels overwoekerd met bramen en haagwinde en opschot (zaailingen) van elzen. De maaimachines kunnen hier niet alleen wegzakken, maar ook vastraken in de drassige bodem en/of het zware gewas. Een slijtageslag voor mens en machine.
Deze terreinen zijn nooit echt ontgonnen, werden en worden slechts extensief beheerd, zijn nooit echt ontwaterd en daarom ook nauwelijks ingeklonken. Het is een relict van een oud- Hollands veengebied van voor de Middeleeuwen. Dat meters uitsteekt boven het omringende polderland dat wel ingeklonken is. Het is een toevluchtsoord voor de Noordse Woelmuis, vermoedelijk de meest zuidelijke populatie in Europa van dit 'ijstijdrelict'. Er bloeien talloze wilde orchideeën, waaronder Brede, Riet- en Schroeforchissen (deze laatste is dan weer een invasieve exoot). Helaas is ook de Amerikaanse Rivierkreeft 🦞 hier al doorgedrongen. Ook een invasieve en schadelijke soort. Er zijn andere bedreigingen, waaronder de stiksofdeposities vanuit de landbouw (wat voor verruiging zorgt) en vervuiling van het oppervlaktewater vanuit het kassengebied in het Westland. Vossen hebben korte metten gemaakt met de weidevogels in de Vlietlanden. Er zijn gelukkig genoeg water- en rietvogels, waaronder Blauwe en Purperreigers, Roerdompen, Rietzangers, Karekieten en zelfs de Cetti’s Zanger. Er vlogen Zwarte Ooievaars over, ‘bidden’ voortdurend Torenvalken en cirkelen Buizerds en Bruine Kiekedieven rond.
In dit open land vind je weinig beschutting tegen de elementen. De hitte was deze zomer nauwelijks te harden. Je kunt er ook worden gegeseld door regen en wind en het kan er 's winters akelig koud zijn. Je hebt er wel een weids zicht op het landschap en het uitspansel. Dat is genieten geblazen, voor mij als weeramateuren en als buitenwerker. Met mijn achtergrond als fysisch geograaf vind ik de ontstaansgeschiedenis van deze regio fascinerend.
Het maaisel droogde deze zomer snel, zelfs op dit vochtige tot natte terrein. Het vloog zelfs in de fik op de hete uitlaat van een van de maaimachines. Gevolg van een constructiefoutje, dat later is hersteld. Het veenmos dat de basis is van dit gebied werkt als een spons. Het zwelt zodra er regen is gevallen en het maaiveld wordt direct nat. Een dynamisch landschap, met levend hoogveen, dat kom je niet vaak meer tegen in West-Nederland. Het regime van peilbeheer en gemalen heeft daar niet of nauwelijks invloed op.
Laatst gewijzigd door Dick op 19-09-2022 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie