Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerben » 08-06-2022 15:27

Sebastiaan schreef:
08-06-2022 14:50
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... jft-dat-zo

Waarom in de toekomst mogelijk weer minder valse lentes?
Het KNMI geeft vier mogelijke scenarios voor het klimaat rond 2050 en 2085. Met deze temperatuurgegevens hebben we met het appelbloeimodel het aantal valse lentes uitgerekend. Het blijkt dat de kans op late nachtvorst zo snel afneemt dat een valse lente rond 2050 nog slechts een enkele keer voorkomt. Aan het eind van de eeuw vinden we geen valse lentes meer. Ook al komen de appelbomen vroeger in bloei.

Misschien straalt het door de schonere lucht ook wel beter uit!

In Nederland wordt het koud bij wind uit noord-oostelijke streken. Die brongebieden van onze kou warmen sneller op dan Nederland zelf. We vermoeden dat daarom de kans op late nachtvorst zo snel afneemt.
Dat appelbloeimodel is blond. Vroeger waren er hoogstam fruitbomen tot 6 meter. De fruitteelt is de laatste 70 jaar geleidelijk overgeschakeld naar laagstambomen tot ongeveer 2,5 meter hoogte en daarom ook meer vatbaar voor vorst.
Bemestingen in de fruitteelt zijn beter geworden. Ook is er meer licht door schonere lucht. edit Niet alleen schonere lucht zorgt voor meer licht maar ook kunstlicht doet dat. Dus ook door licht van tuin- of bv straatverlichting staat een boom of plant eerder in bloei. Foto(licht)synthese en geen thermosynthese. Geen van de 7 onderzoekers denken daaraan. Dat is de reden van de bomen en planten eerder groeien en bloeien.

"Nederland wordt warmer en daardoor komen appelbomen eerder in bloei. De kans op flinke late nachtvorst is niet veranderd. Daardoor komt het steeds vaker voor dat bij late nachtvorst de appelbomen al in bloei staan en er knoppen kapotvriezen"

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 08-06-2022 22:56

Ik zie veel slakken.

Hans
Berichten: 24
Lid geworden op: 26-02-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Hans » 09-06-2022 00:19

Sebastiaan schreef:
08-06-2022 22:56
Ik zie veel slakken.
Ik ook!
Verder heb ik nog nooit in fruitboomgaarden straatverlichting gezien.
Fruitbomen reageren op daglengte in een boomgaard. :)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerben » 09-06-2022 09:11

Hans schreef:
09-06-2022 00:19
Sebastiaan schreef:
08-06-2022 22:56
Ik zie veel slakken.
Ik ook!
Verder heb ik nog nooit in fruitboomgaarden straatverlichting gezien.
Fruitbomen reageren op daglengte in een boomgaard. :)
Ja en die wordt ook verlengd door kunstverlichting. Door de schonere lucht is er ook meer licht van sterren en de maan.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerben » 28-07-2022 21:00

Gerben schreef:
08-06-2022 15:27
Sebastiaan schreef:
08-06-2022 14:50
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... jft-dat-zo

Waarom in de toekomst mogelijk weer minder valse lentes?
Het KNMI geeft vier mogelijke scenarios voor het klimaat rond 2050 en 2085. Met deze temperatuurgegevens hebben we met het appelbloeimodel het aantal valse lentes uitgerekend. Het blijkt dat de kans op late nachtvorst zo snel afneemt dat een valse lente rond 2050 nog slechts een enkele keer voorkomt. Aan het eind van de eeuw vinden we geen valse lentes meer. Ook al komen de appelbomen vroeger in bloei.

Misschien straalt het door de schonere lucht ook wel beter uit!

In Nederland wordt het koud bij wind uit noord-oostelijke streken. Die brongebieden van onze kou warmen sneller op dan Nederland zelf. We vermoeden dat daarom de kans op late nachtvorst zo snel afneemt.
Dat appelbloeimodel is blond. Vroeger waren er hoogstam fruitbomen tot 6 meter. De fruitteelt is de laatste 70 jaar geleidelijk overgeschakeld naar laagstambomen tot ongeveer 2,5 meter hoogte en daarom ook meer vatbaar voor vorst.
Bemestingen in de fruitteelt zijn beter geworden. Ook is er meer licht door schonere lucht. edit Niet alleen schonere lucht zorgt voor meer licht maar ook kunstlicht doet dat. Dus ook door licht van tuin- of bv straatverlichting staat een boom of plant eerder in bloei. Foto(licht)synthese en geen thermosynthese. Geen van de 7 onderzoekers denken daaraan. Dat is de reden van de bomen en planten eerder groeien en bloeien.

"Nederland wordt warmer en daardoor komen appelbomen eerder in bloei. De kans op flinke late nachtvorst is niet veranderd. Daardoor komt het steeds vaker voor dat bij late nachtvorst de appelbomen al in bloei staan en er knoppen kapotvriezen"
Eindelijk een antwoord. Fotosynthese en dan geen rekening houden met licht. Het zijn bijzondere prestaties!
Meer instraling door schonere lucht dus ook meer uitstraling waardoor de nachten relatief kouder zijn.

"Dear Gerben van den Oetelaar,


I am answering you regarding a question you had about an article on the KNMI website about false springs. I am sorry for a late reply. 

I think you pose an interesting question. Indeed the Earth surface recieves more shortwave radiation due to cleaner air in recent years. We did not investigate this sector in our project, as we focused only on temperatures effect on blooming of apple trees. Therefore, I do not have an answer for you at this time. This would however be an interesting add on to the research that we did.


Thank you for your interest in our article!


Best regards,

Gudrun "

"Beste Gerben,

 

Bedankt voor je onderstaande vraag.  Excuus dat ik nu pas antwoord, de contactpersoon van de studenten die dit onderzoek hebben uitgevoerd konden we niet bereiken. Ik heb de studenten begeleid, en antwoord daarom je vraag.

 

Ja, je hebt gelijk, ook de toegenomen zonnestraling heeft ertoe geleid dat planten eerder in bloei staan.  De zonnestraling is zoals je zegt toegenomen doordat de lucht schoner is geworden, en bovendien doordat in het voorjaar de bewolking is afgenomen.   Mogelijk is de afname in bewolking deels ook het gevolg van de schoner geworden lucht.

 

Vriendelijke groet,

 

Peter Siegmund"

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerben » 29-07-2022 21:07

Die vraag had ik gisteren ook nog gesteld bij het NMI

"Hallo Gerben,

Klopt, meer uitstraling, door schonere lucht en door afname van bewolking,  en daardoor inderdaad lagere nachttemperaturen.

Vriendelijke groet,

Peter Siegmund"

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 14-08-2022 14:12

De warmte en de droogte zorgen voor bruine bloemen aan de hortensia,s Ik dacht nog dat alleen wij dat hadden,maar in bijna ieder tuin is dit zichtbaar, heb al diverse gieters water gegeven, maar het helpt weinig .

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 14-08-2022 21:32

Die hortensia's zijn bij ons ook reddeloos verloren. In de achtertuin van een van onze buren, tegen de erfgrens aan, staat een monumentale beuk. Vier jaar geleden was deze praktisch helemaal kaal, als uitvloeisel van de intense droogte van de zomer van '18. De laatste weken begint deze boom in hoog tempo te verkleuren, er beginnen weer verdroogde bladeren uit te dwarrelen. Het ziet er akelig uit, maar ik weet dat de boom weer zal herstellen.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 17-08-2022 21:36

Ook hier beuken en berken en hazelaarbomen die blad laten vallen , vandaag gelukkig weer regenen onweersbuien met 17 mm als dagopbrengst , ben benieuwd hoe snel of de dorre grasvelden weer groen worden , als er nu weer zonnige dagen volgen zal dat moeilijk worden. in A,dam noord (15 km van hier) viel maar liefst 43 mm.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 18-08-2022 12:40

Pieter schreef:
17-08-2022 21:36
Ook hier beuken en berken en hazelaarbomen die blad laten vallen , vandaag gelukkig weer regenen onweersbuien met 17 mm als dagopbrengst , ben benieuwd hoe snel of de dorre grasvelden weer groen worden , als er nu weer zonnige dagen volgen zal dat moeilijk worden. in A,dam noord (15 km van hier) viel maar liefst 43 mm.
Hier in het Gooi, viel 20mm schat ik. Prima hoeveelheid. Veelal gestage regenval. Aan het gras zie ik geen verschil.

Je ziet bij hellingen, bijv. bij bruggen, dat de planten daar het heel zwaar hebben. Vooral aan de bovenkant. Fascinerend.

Plaats reactie